Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Ohm och effekt funderingar på steg

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224

    Ohm och effekt funderingar på steg

    Har ett 4 kanalssteg som ligger på 2x230watt rms 4 Ω bryggkopplat. Om jag då monterar en bas på 4 Ω på en av kanalerna hur mycket effekt får den då och vilket Ω tal blir det på steget då?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    230 W
    Steget "får" 4Ω inkopplat men indirekt kan man säga att det lastas motvarande 2Ω iom bryggkopplingen.
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Okej, nu driver jag min bas (den vill ha 250 watt rms) på mitt 2 kanalssteg som ligger på 2x125watt rms 2 Ω, får basen den effekten den behöver på 2kanalssteget eller sak jag byta så jag driver basen med 4 kanalsstget?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Okej, nu driver jag min bas (den vill ha 250 watt rms) på mitt 2 kanalssteg som ligger på 2x125watt rms 2 Ω, får basen den effekten den behöver på 2kanalssteget eller sak jag byta så jag driver basen med 4 kanalsstget?
    Hur tycker du basen låter?? hur högt är steget ställt volymmässigt?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Basen låter skit, när man börjar spela riktigt högt så spelar den bara till en viss gräns sen inge mer. Volymmässigt så tror jag att steget står på max.

  6. #6
    har den låtigt bättre någon gång eller har den alltid vad så??

    förövrigt så bör inte slutsteget stå på 100% eftersom dom
    genererar mkt missljud när dom är fullt belastade...
    sänk till 75% om det inte klarar att leverera effekt, byt steg

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Hade basen förts i en bandpasslåda i en Audi, drev den först med 4kanalsstget men bytte efter ett tag till 2kanalsstget. Nästan så den spelade bättre när den drevs av 4kanals steget. Köpte Saaben och monterade in bandpasslåda i den, spelade inte lika bra som i Audin tycket jag, sen byggde jag en sluten låda till den och jag är inte nöjd, men den ska helst spela i en sluten, ska prova olika saker imorgon och höra hur det låter.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Hade basen förts i en bandpasslåda i en Audi, drev den först med 4kanalsstget men bytte efter ett tag till 2kanalsstget. Nästan så den spelade bättre när den drevs av 4kanals steget. Köpte Saaben och monterade in bandpasslåda i den, spelade inte lika bra som i Audin tycket jag, sen byggde jag en sluten låda till den och jag är inte nöjd, men den ska helst spela i en sluten, ska prova olika saker imorgon och höra hur det låter.
    Vad är det för steg du har?
    Men som du själv skrev så spelade den bättre med 4-kanalaren,byt då tillbaka.Sen kan det ju bero på att du hade mera effekt till basen då oxå. En sluten låda kräver ju mera kräm från steget än vad en portad/bandpass gör..

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Mac Audio MacAttack 4075 (4kanals) & Phoenix Gold Octane R R4.0:2.
    basen är en Phoenix Gold Octane-R R12.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Om jag kopplar basen till 4kanalaren så får den 230wrm. Men om jag kopplar den till 2kanalaren (2x75wrms 4Ω 2x125wrms 2Ω) får basen då 250wrms eller 125wrms ?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Oki, så om vi ska kolla lite här då, detta är vad du själv har skrivet..
    2x230W i 4ohm (4-kanalaren)
    2x125W i 2ohm (2-kanalaren)

    Om du då kollar själv så ser det inte så lika ut, först så har du bryggat 4-kanals steget och då ger det ju 230W i mono 4ohm där du kör en kanal.

    Sen tar vi 2-kanalaren, det lämnar då 2x125 i 2ohm, men tänk då på att du har bryggat detta och i detta fall så frågar vi "vad lämnar det i 4ohm bryggat"??
    I stereo skulle jag tippa på att det lämnar runt 60-65W i 4ohm, kanske runt 150W i 4ohm bryggat? (gissningar)

    Så med andra ord, 4-kanalaren bryggat ger mera effekt i 4ohm bryggat än vad 2-kanalaren gör..sen har du gjort en sluten låda som kräver mera effekt än portad, men du kopplar till ett "klenare" steg. säger sig själv varför det låter mindre....

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Nu hänger jag med lite bättre, ska först prova att ändra lite mellan stegen. Problemet är att jag få driva en dal av framsystemet med 2kanalssteget ett tag.

    I stereo skulle jag tippa på att det lämnar runt 60-65W i 4ohm, kanske runt 150W i 4ohm bryggat? (gissningar)
    bra gissat 2kanalaren lämnar 2x75wrms i 4Ω

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Basen låter skit, när man börjar spela riktigt högt så spelar den bara till en viss gräns sen inge mer. Volymmässigt så tror jag att steget står på max.
    Börja med att justera ner det så kanske du får bättre ljud.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Om GAIN:en (brukar förväxlas med volym) står på max så ska du inte räkna med ett
    allt för bra ljud, troligen så kommer bara basen fladdrar runt utan kontroll och kan resultera i en
    bränd talspole i basen.

    Så prova med att ställa ner gain till en nivå där det låter bra, gain är igentligen till för
    att kunna juster in steget efter stereons lågnivå signal.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    gain är igentligen till för att kunna juster in steget efter stereons lågnivå signal.
    Kan nån beskriva på ett "enkelt" sätt hur man gör det.
    "Jag är inte dum i huvudet - Har bara otur när jag tänker"

    9000 Cse 2,3Ltt -94 Aut. STT Steg 1 + Grövre avgasystem.......

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Om GAIN:en (brukar förväxlas med volym) står på max så ska du inte räkna med ett
    allt för bra ljud, troligen så kommer bara basen fladdrar runt utan kontroll och kan resultera i en
    bränd talspole i basen.

    Så prova med att ställa ner gain till en nivå där det låter bra, gain är igentligen till för
    att kunna juster in steget efter stereons lågnivå signal.
    Framsystem spelar bra som f*n tycker jag, där är gain på max. sen tycker jag att basen inte kan göra sig hörd, måste ändra på stereon så att det spelar mindre fram för att höra basen. Vrider jag ner på gain på bas steget ännu så kommer 6x9orna bak att låta för mycket och det vill jag inte, vill gärna ha kvar dom. Får väl lov att vrida lite mer på alla reglars tills jag blir nöjd.


    Citat Ursprungligen postat av ankaon

    Kan nån beskriva på ett "enkelt" sätt hur man gör det.
    Har för mig att jag läst någon stans att man ska ha gain på 0 på steget, skruva upp volymen till 90% (tror jag det var) på stereon sen börja höja gain på steget tills det börjar låta dåligt, vrid då ner gainen lite sen.

    Rätta mig om jag har helt fel.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Har ej läst allt i tråden men kör du med en bas på ett 4-kanalsteg, varav två kanaler bryggade till basen? I så fall. GÖR INTE DET!

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Nehe och vad skulle då vara så farligt med detta...? ser inte att det är nått bekymmer att man brygga 2 kanaler av fyra för att köra basen på den. Finns otroligt många som gör detta utan några problem.har själv haft det så väldigt mycke och det är inga problem alls...

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Men de beror väl helt på vilket steg man har.
    Vissa steg ska man nog undvika detta medans andra funkar de kanon på.
    Funderar själv på att skaffa en bas till bilen men de ska bli kul att se hur de blir.
    Men men de får jag ta då.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Jo, men de flesta stegen som man köper idag av lite "bättre" kvalité som går att bryggkoppla och även köra i 2ohm ska det inte vara några problem med. men det är klart, har du ett gammalt steg från mitten av -80 talet så kanske det inte går så bra?
    Fast med tanke på att han har ett Mac Audio MacAttack 4075 så bör det inte vara några problem alls att köra detta bryggat på två kanaler.

Liknande ämnen

  1. Lite funderingar avseende effekt
    Av Trapper666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 22:30
  2. NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor
    Av Jkswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 12:47
  3. Funderingar kring uppgradering av effekt....
    Av Speed_Advanced i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 01:03
  4. Lite funderingar (bsr steg 3, laddtryck, spridare)
    Av johnn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 08:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •