Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Växellådsolja 9-3 ttid automat

  1. #1

    Växellådsolja 9-3 ttid automat

    Någon som kan förklara eller har bild på var urtappningsskruven sitter och påfyllning?
    Finns det någon nivå sticka eller hur vet man om man har lagom med olja?

    Det är 6växlade automat lådan.


    Flyttad till rätt avdelning! /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-06-13 klockan 14:00.

  2. #2
    Ingen som kan förklara?

  3. #3
    Vad är du planerar att göra? Ett oljebyte innebär mer än att tappa ur oljan och fylla på ny olja. För korrekt oljenivå behövs t.ex. en TECH2 för att läsa av oljetemperaturen i växellådan.

    Urtappning sker genom att skruva ur pluggen till oljenivåröret och sedan skruva ur avtappningspluggen. Oljenivåröret sitter i avtappningspluggen, så det ser ut som en mindre insexskruv inne i en större insexskruv. Naturligtvis på lådans undersida. Påfyllning är en plugg på ovansidan. Det verkar behövas ett specialverktyg då den sitter lite illa till under vajern till växelväljaren.

    Utan instruktioner och rätt utrustning verkar det som att man inte ska ge sig på ett oljebyte ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Usch var det så krångligt, antar väl att det kostar ganska mycket att få oljan påfylld eller ganska ett oljeberoendet :/ blir att kolla runt va olika verkstäder tar.

  5. #5
    Jag vet inte vad ett byte kan kosta på verkstad.

    De två största problemen, som jag ser det, att göra det själv är att bilen måste hissas upp och ner ett antal gånger (med motorn på tomgång!) och att veta när oljan i lådan är mellan 70 och 80 grader (som är den temperatur som gäller när nivån justeras).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    De spolar väl ur lådan också när de lägger i ny olja. Men har för mig att en polare fick betala runt 2000 till 2500kr. Och det är det värt sa han. Vet inte hur de är med automat men med manuell så är de väl ett byta var 6000:e mil.

    Det är en bra investering

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    3000kr på Saab kostar det när jag fråga.

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 504
    Medlem#
    6901
    Som tidigare sagt så spolas lådan ur. Det är väl värt investerade pengar att byta oljan.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Det är väl värt investerade pengar att byta oljan.
    Hur ofta (tid, kösträcka) är det "väl investerade pengar"?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    byter man manuella nån gång?

    map den 5växlade automaten så sägs det att 6.000 mil är bra vid "krävande körning", volvo byter aldrig i sina likadana automater men så blir de nog inte så longlivade...

    På 5växlade har det hänt att folk som själv ska byta olja lossar vad de tror är oljeplugg men i realiteten inte är det, så bromsband och annat kan lossna från lådans inre. Behövs det påpekas att det varit billigare att låta verkstan byta oljan då...

    Som jag förstått så byte endel olja på den 5växlade genom att mäta det som de tappar ur och sen fylla på lika mkt. Bara knappt hälften av oljan byts då, men har man en gammal bil och dålig ekonomi så kanske det är ett alternativ trots allt... om alt är att inte byta alls?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 504
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Hur ofta (tid, kösträcka) är det "väl investerade pengar"?
    Jag byter var 6000 mil på min.

    Växlingskvalitet och livslängd på växellåda tycker jag är det som gör att det är "väl investerade pengar".

    Du verkar ha en annan åsikt?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Du verkar ha en annan åsikt?
    Jag har ingen åsikt alls mer än att det nog bör bytas oftare än vad WIS antyder, dvs bara vid reparation eller liknande, men inte så ofta att bilen hela tiden står på verkstad för oljebyte. :-) Nu efter 4500 mil är det kanske dags att börja fundera på oljebyte (på verkstad, jag tänker inte försöka själv).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Finns det någon nivåsticka eller något så att man ser om man har rätt mängd olja i?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av blomquist_87 Visa inlägg
    Finns det någon nivåsticka eller något så att man ser om man har rätt mängd olja i?
    Som jag skrev i inlägg #3 i tråden finns det ett nivårör där oljan rinner ut om nivån är för hög. Att öppna för nivåröret ska man dock bara göra om växellådan har rätt temperatur, någon som kräver en TECH2 för att läsa av.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Hur byter man växellådsolja på en automat? NG9-3
    Av torbjorn00 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 15:25
  2. Påfyllning växellådsolja ng9-3 automat
    Av anders.lagerstrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-23, 21:18
  3. växellådsolja automat 9-5aero -00
    Av Jimpa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 04:22
  4. Byta Växellådsolja 9-5 Automat
    Av tofflan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •