Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: 9-5 ACC, försökte fylla själv..

  1. #1

    9-5 ACC, försökte fylla själv..

    Men det gick åt pipan. (Har fungerat i många år nu att fylla själv, men i år gick nått snett)

    Följande hände:

    Fyllde i första burken gas, kupefläkten gick från 19 grader luft till 10 grader, kompressorn starta inte, trycket enligt manometern runt 30 psi.
    Fyllde burk nummer 2, kupefläkten stannade runt 9-11 grader och fortfarande ingen kompressor som tickade igång.
    (Normalt går kylan ned till cirka 5 grader efter andra burken, och kompressorn suger i sig...)

    Fick panik och trodde att nu är kompressorn död helt.

    Gav upp i tanken redan, men valde att prova en burk med "läck-stopp", ingen förändring (trots att den innehåller en liten mängd kylmedel med..)

    (Vart kanske lite för fokuserad på att få igång kompressorn, den har alltid kommit igång efter en burk alla andra somrar)

    Valde att ha i "reservburken" med kylgas, och då sprang faen lös!
    Kompressorn starta och jag trodde allt var OK, men då var helt plötsligt kylan i kupefläkten HELT BORTA..

    Kan jag ha överfyllt systemet?
    Det låter som om kompressorn tickar igång, men avbryter direkt?
    Även kylarfläkten slår igång men slår av direkt, verkar som det är riktigt ur led för jag känner av och påslagningarna under färd med, "motorn" känns ryckig av av och påslagningarna.

    Ångrar bittert att jag inte nöjde mig med en burk och den kalla luften det gav...

    Saab 9-5 1999 2.0t, hjälp någon, och NEJ jag är inte rik!!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Nu är jag ingen expert på AC, men det låter som du fyllt på rätt ofta. Det tyder ju på att något är snett och det är läge att ta in bilen på en riktig AC-service.

    Fick du något tryck på högtryckssidan när kompressorn gick igån?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    tyvärr är det väl så att "självfyllda" system inte är så poppis hos AC firmor, de vet ju inte vad som finns i systemet...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Säg inte "kylgas" till de som jobbar med sånthär bara, då kommer de skratta åt dig
    Säger du "köldmedium" så tar dom dig mer seriöst.

    Lämna iväg jobbet till någon som kan kylanläggningar och är certifierad. Har du inte råd så får du leva utan kylan. Visste du att du har gjort ett lagbrott när du gett dig på sånthär själv?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Säg inte "kylgas" till de som jobbar med sånthär bara, då kommer de skratta åt dig
    Säger du "köldmedium" så tar dom dig mer seriöst.

    Lämna iväg jobbet till någon som kan kylanläggningar och är certifierad. Har du inte råd så får du leva utan kylan. Visste du att du har gjort ett lagbrott när du gett dig på sånthär själv?
    Det beror på vilken gas det var som fylldes om det var ett lagbrott eller ej. R134a är inte bra att släppa ut i atmosfären men de blandningar av butan och propan som marknadsförs som alternativ till R134a är inte miljöskadliga och inte heller olagliga att släppa ut.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    För att få skruva med ett kylsystem utan att inneha certifikat måste det vara ett system i kategorin "små enhetsaggregat"

    "Med små enhetsaggregat menas kyl- och frysskåp, kyl- och frysmöbler och små aggregat för luftbehandling samt små värmepumpar med maximal köldmediefyllning 3,0 kg grupp 1 och 0,5 kg grupp 2 och 3."

    Bilens AC går under kategorin "mobila anläggningar" och det innebär att man får inte röra en enda skruv i princip.

    Dessutom är det R134a i systemen från början, och för att fylla det måste det öppnas, även om du använder ett annat köldmedium att fylla med. Genom att öppna systemet har man då ändå hanterat R134a vilket är förbjudet.

    Att fylla med propan/butan och liknande är också förbjudet eftersom de är brandfarliga. Det får bara göras på anläggningar avsedda för sådant köldmedium, och en sådan anläggning får inte placeras varsomhelst.

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    För att få skruva med ett kylsystem utan att inneha certifikat måste det vara ett system i kategorin "små enhetsaggregat"

    "Med små enhetsaggregat menas kyl- och frysskåp, kyl- och frysmöbler och små aggregat för luftbehandling samt små värmepumpar med maximal köldmediefyllning 3,0 kg grupp 1 och 0,5 kg grupp 2 och 3."

    Bilens AC går under kategorin "mobila anläggningar" och det innebär att man får inte röra en enda skruv i princip.

    Dessutom är det R134a i systemen från början, och för att fylla det måste det öppnas, även om du använder ett annat köldmedium att fylla med. Genom att öppna systemet har man då ändå hanterat R134a vilket är förbjudet.

    Att fylla med propan/butan och liknande är också förbjudet eftersom de är brandfarliga. Det får bara göras på anläggningar avsedda för sådant köldmedium, och en sådan anläggning får inte placeras varsomhelst.

    Äh, take a chill pill säger jag. Ska man hårddra det hela så har du absolut rätt. Men jag anser att lagstiftningen i mångt och mycket är totalt infantil. Jag menar, jag har 450 gram HC-gas i mitt AC-system nu, och enligt "regelboken" är det nästan livsfarligt att ha i bilen......men när jag hänger på husvagnen med 11000 gram gas kopplat till en anläggning som kan vara byggd av precis vem som helst...ja då är det lugnt och ingen fara. Tex är ju kontroll av gasolsystemet helt frivilligt när vagnen besiktas.

    Så kontentan, 450 gram "gasol" i AC-systemet är big no no och rena livsfaran, men tanken på 11 kg som sitter 1 meter bakom bilen är inte värre än en motsvarande dunk vatten

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Kylindustrin har lyckats bra med sin lobbying.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Kylindustrin har lyckats bra med sin lobbying.
    Verkligen. De flesta här pratar om vad som gäller för yrkesmässig hantering av köldmedium och AC-anläggningar. Som privatperson som servar sin bil behövs väl ingen ackreditering. (Iaf om det inte ändrats sista åren) Iaf inte om man använder HC-gas för att fylla på.

    edit: Jag hittar dock inte det dokument jag läste sist jag intresserade mig för detta där det framgick, så det är möjligt att det numera är inaktuellt.
    Senast redigerat av agehall den 2014-06-16 klockan 09:10.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    de har verkligen lyckats med att skrämma upp folk för att inte göra sina egna ac-jobb.

    R134a, består av 1.1.1.2-Tetrafluoretan: http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroethane


    detta skall tydligen endast hanteras av professionella ac-verkstäder.


    men sen kollar man tex biltemas kylspray: http://biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kylspray-36521/

    datablad: http://www.biltema.se/BiltemaDocumen...spray%20SV.pdf

    står klart och tydligt att det är 1.1.1.2-Tetrafluoretan (R134a) i burken. och den är avsedd att sprutas rätt ut i atmosfären.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Ja det är lobbyism både hos kylfirmor och miljörörelse så det räcker och blir över.

    Jag är utbildad en gång i tiden på AC, (gamla goda tiden med R12), har haft certifikat på R134 men det har
    blivit utgånget. Jag anser att jag ändå besitter nödvändiga kunskaper.

    Nu är det så att miljömuppar och kylindustri lobbat fram så Sverige har särregler jämfört med övriga Europa. Där, i de flesta länderna,
    är det tillåtet att både köpa köldmedia och att "GDS-fylla" OM man besitter nödvändig kännedom. Kolla bara på Ebay hur många från
    GB, Tyskland, Italien etc, som säljer DIY-kit. MEN.... dom kan/får inte leverera till Sverige!!! (2012 köpte jag sista gången från GB, sedan
    fick dom inte leverera till Sverige efter halvårsskiftet 2012).

    Så med Sveriges särregler får jag inte jobba med mina AC aggregat i bilarna här hemma, men det är fullt tillåtet om jag åker till GB och gör det på plats.

    Men åter till topic.

    Du har möjligtvis inte tillgång till ett riktigt manometerställ med mätare för både låg och högtryck? A och O att mäta båda sidorna.
    Sedan lite underligt att du får sån pass kyla i när du fyller gasen trots att kompressorn inte slår till. Men men... Det lilla flödet från gasflaskan kanske räckte?
    Jag kan tänka mig att du har stopp i torkfilterbehållaren så tryckkontakten inte jobbar som den ska och slår till kompressorns magnetkoppling.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Jag hoppar in i diskussionen och frågar, Var kan man skaffa sig detta köldmedium? Vad kostar det? Svårt att fylla på själv?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Biltema drivgas är det väl som är poppis. Kostar väl en 90kr/burk eller så.


    En vacker dag kommer jag helt klart att ledsna på R134a och byta till HC, men ett tag till får det bli riktiga prylar.

    En sak jag funderar på, är dock vad folk som har fyllt själva gör ifall de behöver byta en komponent? HC-gas är ju relativt ofarligt att släppa ut, men om man lämnar jobbet till en firma så lär de ju suga ur gasen och ska man vara ordentlig GDSare bör man ju göra detsamma hemma. Jag har har aldrig fått klart för mig om det är riktigt dåligt att blanda riktig R134a med HC. Vissa hävdar att det är superdåligt, men de har inte så många fakta att komma med vad jag sett. Någon som vet?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Biltema drivgas är det väl som är poppis. Kostar väl en 90kr/burk eller så.


    En vacker dag kommer jag helt klart att ledsna på R134a och byta till HC, men ett tag till får det bli riktiga prylar.

    En sak jag funderar på, är dock vad folk som har fyllt själva gör ifall de behöver byta en komponent? HC-gas är ju relativt ofarligt att släppa ut, men om man lämnar jobbet till en firma så lär de ju suga ur gasen och ska man vara ordentlig GDSare bör man ju göra detsamma hemma. Jag har har aldrig fått klart för mig om det är riktigt dåligt att blanda riktig R134a med HC. Vissa hävdar att det är superdåligt, men de har inte så många fakta att komma med vad jag sett. Någon som vet?

    Enligt den leverantör jag köpt min HC-gas ifrån så säger man att den är blandbar med R134a...så jag har kört på det. Mitt system hade tappat så pass att kompressorn inte ville starta pga lågt tryck, men systemet var ej tomt. Jag har dessutom varit ordentlig nog att efter fyllning satt dit service-lappen på kylarbalken där det står vilken gas jag fyllt på, och hur många gram....detta för att göra det enkelt för en framtida firma eller GDS:are

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    man ska ju dessutom vara medveten om att priserna sjunker stadigt på såna här jobb. Vianor tar ju på sina ställen 695kr för fyllning och läcksökning och vinsten att klydda själv torde vara försumbar. Lämnade in min egen bil på volvo och de tog 1000kr så det är ju inga svindlande summor. Då får man ju dessutom reda på vart det läcker och kan då kanske åtgärda detta själv.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    man ska ju dessutom vara medveten om att priserna sjunker stadigt på såna här jobb. Vianor tar ju på sina ställen 695kr för fyllning och läcksökning och vinsten att klydda själv torde vara försumbar. Lämnade in min egen bil på volvo och de tog 1000kr så det är ju inga svindlande summor. Då får man ju dessutom reda på vart det läcker och kan då kanske åtgärda detta själv.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973


    Jag föredrar att göra en ordentlig läcksökning på valfri firma, sen deala med firman att tömma systemet för att sedan byta de läckande komponenterna själv. Det underlättar om man utlovar att återkomma för fyllning efteråt när man är klar. På äldre bilar, t.ex 9000 så är det arbetskostnaden som driver priset på att fixa ett AC-system, inte köldmediet eller fyllningsjobbet.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    va in hos aga gas o frågade om dom hade R134a att sälja,japp de hade dom,men,jag var tvungen att ha tillstånd från komunen för att få handla det
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  19. #19
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av topline Visa inlägg
    va in hos aga gas o frågade om dom hade R134a att sälja,japp de hade dom,men,jag var tvungen att ha tillstånd från komunen för att få handla det
    Hade du i stället frågat efter 1.1.1.2-Tetrafluoretan så hade du fått köpa....samma vara men olika handelsnamn. Det är så kul med tullar, regelverk lagar och korkade beslutsfattare....genom att ändra namn/användningsområde så kan man slippa tullar och som i det här fallet, komma undan själva tillståndsprocessen. Så köper du kylspray som säljs som just kylspray men som är R134a på burk så kan ditt barn köpa det utan att någon ens funderar vad han ska ha det till, men vill man köpa samma produkt i syfte att sätta in i AC-systemet....nej nej, då är det livsfarligt

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  20. #20
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Orkade inte ens läsa hela tråden...

    Lekmän (amatörer) SKALL INTE(!) besudla AC-system. (punkt, finns egentligen inget mer att säga)

    Gasen är miljöfarlig och det krävs utbildning för att få reparera, fylla och underhålla AC-system.
    Upprepar, gasen är miljöfarlig, dessutom är det högt tryck i systemet. Kleti & Pleti skall inte pyssla med sådant där.
    Ni kommer säkert ha massa andra åsikter, vilka jag inte kommer bry mig om, men så är det... :-)
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. fylla på a/c själv ?
    Av topline i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 11:51
  2. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •