Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 191

Ämne: Bromsning av 9-3 Aero preppad av Nordic!

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852

    Bromsning av 9-3 Aero preppad av Nordic!

    Hej allesammans!

    Bromsade min bil idag hos Nordic efter att dem hade gjort i ordning mitt program lite "extra" ute på landsvägen, och när jag fick prova den efter detta så vart jag nästan chockad. Helskotta vad bra den gick nu helt plötsligt.Efter det så var det ganska spännande att se vad bilen gav i Rototesten och då vart det riktigt glada miner då det visade sig gå riktigt bra i bänken också!

    293hk/420nm med en 9-3 Aero med originalsnurra måste ju anses som helt sjukt bra!
    Diagrammet hittas här:
    http://ftp.nordictuning.com/src/img/9-3_aero_rydde.pdf

    Det roliga är att bilen är så otroligt mjuk och lättkörd,fast det är så mycket ös i den. Det är inte förrens i bänken och när man mäter tiderna som det märks att krutet finns där, annars så känns bilen nästan som original! Inga konstiga laddtryckspeakar eller annat, har inte ens stora problem med hjulspinn då effekten kommer så snällt krypande när man drar på. Att överhuvudtaget stämpla fullt känns nästan onödigt nu då man kommer upp i farter långt över dem godkända på så kort tid!
    En soppaförbrukning på ca 0,7-0,8 på landsväg är ju en extra krydda också..

    Det vart tyvärr ingen film denna gången, det kanske kommer upp en accfilm senare, vem vet. Dock har ju Sasse klockat en hel del tider förr och han klockade lite snabbt 100-150 på strax under 5 sekunder, ner mot 4,5-4,7 ett par gånger till och med, 100-200 på ca 14 sekunder, ruggiga tider med dem små ändringarna som är gjorda på min bil tycker jag iaf..

    Lite Norrköpingsmagi är inte så tokigt när man är insnöad på Saabar halva dagarna.


    Trevlig helg på er!

    /Rydde!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Ojoj, grattis! Mkt impad! Då var din helg räddad


    Mvh

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Vad är gjort med bilen och vad kostade det om man får fråga? Funderar själv på att byta ut min SE mot en Aero eller Viggen till sommaren....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Grattis!

    Jag ställer mig då lite frågande till mångas klockningar av 100-150Km/h-tider här på forumet.
    Det krävs alltså 293hk för att få ner dessa tider till mellan 4.5-5s i en 9-3:a. Kollar man runt lite här så påstår en del att de åker samma tider med klart mycket mindre trim och många dessutom i en större/tyngre bil. Jag undrar egentligen hur många av deras tider som egentligen stämmer ?
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Vad är gjort med bilen och vad kostade det om man får fråga? Funderar själv på att byta ut min SE mot en Aero eller Viggen till sommaren....
    Står en del i signaturen


    Mvh

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Vad är gjort med bilen och vad kostade det om man får fråga? Funderar själv på att byta ut min SE mot en Aero eller Viggen till sommaren....
    Hej, insatsluftfilter, ny "kobra", avgas, racekisse, nytt program och alu-ic. Magnus på Nordic vet vad det kostar, inte så mycket hårdvara som krävs iaf.
    Det står mer i min länk i signaturen som sagt också!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Adam/1849
    Grattis!

    Jag ställer mig då lite frågande till mångas klockningar av 100-150Km/h-tider här på forumet.
    Det krävs alltså 293hk för att få ner dessa tider till mellan 4.5-5s i en 9-3:a. Kollar man runt lite här så påstår en del att de åker samma tider med klart mycket mindre trim och många dessutom i en större/tyngre bil. Jag undrar egentligen hur många av deras tider som egentligen stämmer ?
    Min bil klockade Sasse till bättre tider än deras fd 9-5Aero med deras steg3 i. Den klockade Bilsport till 5,5 med bättre utrustning än mobiltelefon så att säga, alltså bör jag komma ner mot en 5 sekunder, kanske strax under till och med. Som du säger så kan man fundera lite över andra tider dock så bör det inte bli så mycket fel på ett så kort intervall. En nypa salt och sunt förnuft får användas när man beaktar dessa tider. Dock så ljuger inte rototesten
    /R

  8. #8
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Dock så ljuger inte rototesten
    Jo, om man vill.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jo det så klart

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Dock så ljuger inte rototesten
    Jo, om man vill.

    Mvh TD04
    Inte om man använder utrustningen korrekt och är seriös.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Grattis grattis Rydde, kul att den går så bra, grymt fin effekt och manliga vridet för lilla modifieringen som ändå gjort! Skitkul, verkligen!!!

    Nu måste jag ju köpa mig en IC + 600Nm koppling så jag kan lägga på vridet till 500Nm+ och ett par hk extra för att ha en suck mot dig jue

    Ännu en gång, GRATTIS
    Mvh. Drutten

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Hej, insatsluftfilter, ny "kobra", avgas, racekisse, nytt program. Magnus på Nordic vet vad det kostar, inte så mycket hårdvara som krävs iaf. Det står mer i min länk i signaturen som sagt också!
    Har inte du bytt laddluftkylare också?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Hej, insatsluftfilter, ny "kobra", avgas, racekisse, nytt program. Magnus på Nordic vet vad det kostar, inte så mycket hårdvara som krävs iaf. Det står mer i min länk i signaturen som sagt också!
    Har inte du bytt laddluftkylare också?

    Mvh

    KK
    Jojjomensan, han har Pata319:s gamla
    Mvh. Drutten

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Har inte du bytt laddluftkylare också?
    Hej! Jag VISSTE att det var nåt jag glömde skriva, det kändes att det inte var rätt men klurade ett tag och hasplade sen ur mig det.. Tur att du korrekturläser alla inlägg på STCS så man får en bassning snabbt

    Dock så har jag så sjukt låga insugstemper så jag tror att effekten hade nåtts med en viggen-ic också

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 110
    Grattis...bra med kräm, dock lär du ju inte ha någon större nytta av det i vinterföret som snart kommer men man måste alltid vara lite kritisk... och då måste jag fråga hur länge du tror lådan kommer hålla ?

    Vet iofs inte hur du kör men ändå, fast å andra sidan vad är vitsen att trimma om man inte ska uttnyttja det någon gång..
    Nog bara gammel guppar som gör sånt
    Anders Vikström
    PSE II

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Vikan!
    Jag har åkt med en kompis Impreza GT runt Mantorp i ihållande ösregn ett X antal varv för två år sen. Det var bland det roligaste jag gjort inom "motorsport" då.

    Vart du har fått ifrån att jag har problem med fästet vet jag ej, om du studerar mina effektdiagram noggrannare så kanske du förstår bättre? Det är tråkigt att Imprezorna blir hopplöst efter när man har passerat 60-70 blås men det tänker iaf inte jag be ome tillhör ursäkt för idag. Eftersom 0-50 race tillhör det förgångna när man raggade tjejer med A-kupa och vårtstånd med sitt dumpljud såkanske vi kan sluta förklara det, tycker inte du att effekten ur min lilla snigel är rätt så bra ändå? Det är det denna tråd handlar om, inte 4wd

    /Rydde!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Eftersom 0-50 race tillhör det förgångna när man raggade tjejer med A-kupa och vårtstånd med sitt dumpljud såkanske vi kan sluta förklara det
    /Rydde!
    Tillhör det förgångna
    Mvh. Drutten

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Grattis Rydde!! Schyssta siffror.
    Med nästan 300 häst måste ju en "liten" 9-3 va skitkul o busa med...

    ///Perr
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Jag stämmer in i sången
    Men du kan ju inte va riktigt frisk som tar till flaskan direkt efter denna operation. Man måste ju ut å slita på grejorna och förnedra några BMWs eller nåt...

    Mvh Stoffe

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Ang inlet temp på ditt papper , du måste ha en superbra IC?
    Eller är den lilla snurran så rackarns väl dimensionerad för nästan 300hk?
    Vilka spridare BTR körs det med?
    Har du inget papper med ett dynamiskt svep på 10+sek , vore kul o se.

    Grattis till den fina effekten

    Mvh Marko

Liknande ämnen

  1. 9-3 SS 2.0T Aero nu med Hirsch Steg 1 nu med bromsning
    Av rs_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 08:17
  2. preppad 9000, slö i högre hastigheter?
    Av johanekblom86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 13:53
  3. Nordic uhr vs aero
    Av Koblars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 14:14
  4. Nordic Steg 1 9-3 SS Aero
    Av Mattssi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 22:46
  5. 9-5 Aero Nordic steg 4 VS Bmw E39 M5
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •