Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Väldigt lågt ljud från en gammal stereo

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Väldigt lågt ljud från en gammal stereo

    Jag tänkte ta morsan gamla Technics stereo från 90-talet till jobbet för att ha något att lyssna på, men ljudet är otroligt lågt. Det hörs ytterst lite om man sätter örat mot högtalaren, oavsett vilken volym man ställer på förstärkaren.
    Stereon en en Technics SU-CH7, eller ja, förstärkaren heter så, och högtalarkablarna är rätt kopplade.
    Säkringarna i förstärkaren är hela och jag ser inget uppenbart fel i förstärkaren.
    Den har stått i ett förråd de senaste tre åren, så den har varit utsatt för både kyla och värme, men den startar utan konstigheter.

    Jag vet att det här är ett riktigt långskott, men är det någon som har några tips på vad man kan försöka göra åt saken?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527
    Är högtalarna ok ? provat med en annan förstärkare? Har du tagit hem förstärkaren och testat den med andra högtalare? Kan vara så att högtalaranslutningarna ärgat.Om den har relästyrd påslagning kan reläet ärgat.Vad har du inkopplat till stereon?
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    du pratar förstärkare men vad genererar ljudet då? extern radio eller skivspelare eller vad? Tänkte mest på så du har koll på de olika ingångarna.

  4. #4
    Är det där månne den bi-ampade burken? Alltså dubbla steg med delningsfilter före. Ska väl i så fall ha högtalare utan delningsfilter och kopplade med 4 tåtar.
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567
    Jag har förvisso bara prövat med en högtalare, men det är originalhögtalare som har fungerat förut. Jag kan pröva med den andra också.
    Jag har testat med både CD, radio och aux. Samma resultat.
    Anslutningarna ser schysta ut.

    Är det någon som kan visa hur ett relä kan tänkas se ut i en gammal förstärkare?

    I och med att det kommer lågt, lågt ljud så känns det som att förstärkaren inte gör sitt jobb, vilket är att förstärka ljudet.
    Det finns en liten häftig display på som ska visa staplar som rör sig i takt med musiken, men staplarna står helt stilla.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Jag har förvisso bara prövat med en högtalare, men det är originalhögtalare som har fungerat förut. Jag kan pröva med den andra också.
    Jag har testat med både CD, radio och aux. Samma resultat.
    Anslutningarna ser schysta ut.

    Är det någon som kan visa hur ett relä kan tänkas se ut i en gammal förstärkare?

    I och med att det kommer lågt, lågt ljud så känns det som att förstärkaren inte gör sitt jobb, vilket är att förstärka ljudet.
    Det finns en liten häftig display på som ska visa staplar som rör sig i takt med musiken, men staplarna står helt stilla.
    Troligen slutsteget som har gjort sitt, har du provat med hörlurar?Har du provat alla högtalarutgångarna ?
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 05:48
  2. Väldigt dåligt ljud bak, stereo paj? 9-3 -04
    Av Goding i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 10:38
  3. Knarrande ljud från stereo
    Av 2times i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •