Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Anliggande bromsar og900 -92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    143

    Anliggande bromsar og900 -92

    Hej!

    Var på besiktning idag, alltid spännande....När besiktningsmannen hissade upp bilen och kollade främre bromsar så visar det sig att båda sidor är anliggande, gick knappt att snurra hjulen alls. Märktes tydligt då vi tog en sväng innan bromsprovet. Väl i bromsprovet så var värdena godkända.

    Jag tänkte plocka ner bromsar och kolla så att det inte blivit rost i dessa. Kan det vara något annat fel? Jag har ABS för kännedom. Inga felkoder och ABS lampan slocknar fort efter start.


    Mvh Mattias

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419
    Ibland så kan det vara själva kolven i bromsoket som kärvar och orsakar att bromsarna är anliggande, inte allt för ovanligt med tanke på hur gamla OG900 är idag :P Tycker att det första du ska göra är att plocka ner bromsarna för rengöring samt även passa på att lufta bromsarna innan man utesluter kolven i bromsoket.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Gamla slangar kan ge backventils-effekt. Byt om du är tveksam till att de är OK.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av skaree Visa inlägg
    Hej!

    Var på besiktning idag, alltid spännande....När besiktningsmannen hissade upp bilen och kollade främre bromsar så visar det sig att båda sidor är anliggande, gick knappt att snurra hjulen alls. Märktes tydligt då vi tog en sväng innan bromsprovet. Väl i bromsprovet så var värdena godkända.

    Jag tänkte plocka ner bromsar och kolla så att det inte blivit rost i dessa. Kan det vara något annat fel? Jag har ABS för kännedom. Inga felkoder och ABS lampan slocknar fort efter start.




    Mvh Mattias
    Ofta är det handbromsens hävarm som kärvar fast. Vet inte om det finns repsats för dom att köpa ännu. Du behöver inte plocka ner oket för att repa det.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Nybacken2010 Visa inlägg
    Ofta är det handbromsens hävarm som kärvar fast. Vet inte om det finns repsats för dom att köpa ännu. Du behöver inte plocka ner oket för att repa det.
    Men nu handlar det om bromsarna fram, handbromsen sitter bak.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 anliggande bromsar.
    Av turboharen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 22:59
  2. Jag är sååå less på mina anliggande/skrapande bromsar bak...
    Av perr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 18:20
  3. Anliggande bromsar vad göra ?
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •