Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Larmet löste inte ut när jag öppnade med nyckel?!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Larmet löste inte ut när jag öppnade med nyckel?!

    Hej,

    Råkade ut för något märkligt igår. Bilen var låst och larmad som vanligt. Jag försöker låsa upp med fjärrkontrollen, men inget händer. Oftast låser jag upp på lite avstånd, vilket brukar funka, men ibland vill den att man står riktigt nära. Igår gick jag till slut fram till bilen och tryckte ett flertal gånger, men inget hände. Jag kollade inte ifall lampan i panelen blinkade. Jag provade däremot att tända hjälpbelysning med "-"-knappen, men det hände inget.

    Ok, kanske är batteriet slut tänkte jag och provade låsa upp med nyckel. Jag öppnade sen dörren och satte mig i bilen utan att larmet gick! Stoppade in nyckeln och vred om och bilen startade direkt och gick bra. Stängde av bilen och provade att låsa/låsa upp samt starta igen och allt fungerade. Igår körde jag en del med ett antal stopp/start och låsningar utan att felet uppkom igen. Detta var första gången det hände och har som sagt inte inträffat igen, men det stör mig att larmet inte gick när jag låste upp med nyckel. Det borde det väl gjort?

    Någon som har någon tanke?

    Bilen är en Cadillac BLS från 2008 uttagen december 2009. Ja, jag vet att det inte är en Saab, men den här delen bör ju vara en av de som är identiskt med en Saab 9-3. Bilens batteri är aldrig bytt och jag vet att ett dåligt batteri kan ge diverse skumma fel, men nog borde väl larmet ändå funka? Särskilt som bilen startar lätt på det batteriet.

  2. #2
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Är du säker på att du har larm då?
    Det var nämligen inte standard på 9-3 utan ingick i pilotpaketet.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Hur blinkar dioden när bilen är låst?

    Ett blink, paus, ett blink, paus. Eller två blink, paus, två blink, paus.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av Browan Visa inlägg
    Är du säker på att du har larm då?
    Det var nämligen inte standard på 9-3 utan ingick i pilotpaketet.
    Hmm, jag har bara utgått ifrån att det varm larm i. Pilotpaket står det i serviceboken, men det kan ju skilja på Cadillacen och Saaben, dessutom känns det inte som att säljaren hade koll... Det känns ändå lite konstigt att larm saknas på en bil som kostade 330'. Skinnklädsel, Bose-stereo, navigator etc finns, men kanske inte larm?!

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Hur blinkar dioden när bilen är låst?

    Ett blink, paus, ett blink, paus. Eller två blink, paus, två blink, paus.
    Kollade nu ikväll och den blinkar inte alls. Den blinkar när jag stoppar in nyckel eller tar ut nyckeln, men inte när den är låst. Jag blir lite osäker nu, men jag har ett minne av att den blinkade förut, men det kan vara så att jag blandar ihop det med förra bilen.


    Finns det något lätt sätt att se om bilen har larm?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49
    Om bilen har larm ska inställningen Stöldlarm finnas i menysystemet (motsvarande SID på Saab) där du kan välja antingen Fullt stöldarm eller Endast dörrlarm.
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av RooX Visa inlägg
    Om bilen har larm ska inställningen Stöldlarm finnas i menysystemet (motsvarande SID på Saab) där du kan välja antingen Fullt stöldarm eller Endast dörrlarm.
    Men om larmet har "försvunnit" ur konfigurationen syns det nog inte längre där. Kanske bäst att leta efter något fysiskt. t.ex. brytaren som ser om huven är öppen eller inte?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Men om larmet har "försvunnit" ur konfigurationen syns det nog inte längre där. Kanske bäst att leta efter något fysiskt. t.ex. brytaren som ser om huven är öppen eller inte?
    Får kolla efter en brytare, för menyn har jag gått igenom utan att hittat något.

    Kanske har det aldrig suttit något larm i bilen. Jag utgick ifrån att det fanns när jag köpte bilen ny. Måste leta rätt på kvittot, men jag misstänker att det inte ger mycket. Säljaren hade som sagt dålig koll och sa att bilen saknade backvarnare, vilket den inte gjorde...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9477
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Får kolla efter en brytare, för menyn har jag gått igenom utan att hittat något.

    Kanske har det aldrig suttit något larm i bilen. Jag utgick ifrån att det fanns när jag köpte bilen ny. Måste leta rätt på kvittot, men jag misstänker att det inte ger mycket. Säljaren hade som sagt dålig koll och sa att bilen saknade backvarnare, vilket den inte gjorde...
    Enklast är ju att kolla om brytaren sitter bakom batteriet (om den sitter på samma ställe som i 9-3, vilket jag antar att den gör).

    Ser ut så här, denna utgör en del av skalskydet så har du ingen sådan under motorhuven så har du inget alarm.
    Just nu kostar larmsatsen c:a 1500kr att köpa från Saab Parts outlet (förutsatt att det är samma delar) och behöver sen bara giftas in av någon med en Tech2,
    om du skulle vilja ha larm och inte har det just nu då...



  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Tackar för bra information. Ska kolla igen, för jag såg ingen sensor igår. Känns lite märkligt att hoppa över larm på en bil i den prisklassen, men det verkar nästan som att man gjort det. Enligt serviceboken så ska jag ha pilotpaket, men vad det innebär på den BLS från 2008 har jag ingen aning om.

Liknande ämnen

  1. Nyckel funkar inte, larmet tjuter NG9-3
    Av saabbosse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 11:25
  2. Kan inte stänga av larmet! 9000 B234E -97
    Av daspunner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-08, 04:37
  3. Ingen blås framrutan, öppnade upp Saab 9-5 02
    Av toorp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 21:22
  4. Tutan låter inte när larmet går, 9000 -95
    Av juniormannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •