Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Värt att rengöra oljetråget på 9-5 -02?

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    Värt att rengöra oljetråget på 9-5 -02?

    Hej alla! Jag är ny till detta forum då vi köpt vår första bil. Nu är jag och frun stolta ägare till en laserröd 9-5 Aero Salomon, även kallad "Laxen", från 2002.

    Det är lite som ska fixas med bilen, men vi tog höjd för det genom att pruta ned priset. Bland annat är tyvärr inte vevhusventilationen bytt vilket ska göras illa kvickt. Jag är fjärde ägaren och bilen har gått 17000 mil men den är i fint skick både invändigt och utvändigt (nåja, lite rost på hundbenet får man räkna med...)

    Nästa vecka går bilen in för att sätta in version 6 av vevhusventilationen, men bör jag i min sits göra mer än så? Är det värt att låta ta ned oljetråget för att "titta hur det ser ut" samt rengöra silen och sumpen? Bilen har mestadels gått långkörningar och kamkedjan verkar OK även om jag ska kolla en extra gång när motorn blivit kall igen.

    Jag kommer inte ha möjlighet att göra jobbet själv. Hur mycket bör en verkstad ta för detta jobb? De tar ca 2000 kr för vevhusventilationen.

    Jonathan

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Det är nog ingen dum idé då har du lite mer kött på benen.
    Be dom mäta hur långt sträckaren till kedjan är ute gränsen för byte går vid 15mm
    Kostnad är svårt att säga men 3-5000 för att ta ner tråget för rengöring och mäta sträckare, bästa är att du ringer runt till verkstäder helst såna som har erfarenhet av SAAB 9-5 och ber om offert.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Hej
    Ja det kan vara värt det om man ej vet historiken på bilen service m.m och om du skall behålla den.

    Jag gjorde det på min 9-3 och det ångrar jag inte då silen var helt igensatt(bilen tjöt innan oljan blivit varm)
    I wis nämns det att man kan göra en inspektion genom oljepluggshålet med en svetstråd för att se vad som för gegga fastnat på tråden.

    Om du skulle gjort det själv så kan du behöva borra upp 2 hål på oljetråget mot svänghjulet för att komma åt 2bultar (gäller visst vissa 9-5)
    Sedan måste du se till att använda anaeroba flänstätningar,detta betyder att överskottet av flänstätningen ej härdar och täpper till silen igen.
    Detta kan vara dyrt men finns på saab,volvo,vissa hydralfirmor m.m
    Passa på att byt alla o-ringar i silen och på sugröret som sitter i blocket i motorn.
    Känn på vevlagren!

    Vid byte av vevhusventilationen så passa på att lyfta på ventilkåpan och kontrollera de 2 J rören på undersidan.
    Sätt på en lämplig slang och blås igenom(mina var så täta att jag fick bränna dem rena)varning olja brinner!


    Som ovanstående sa kolla runt lite priser m.m och vad som ingår.
    Sök i forumet googla dropp oilpan saab 9-5

    Hoppas detta var till någon hjälp

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Nästa vecka går bilen in för att sätta in version 6 av vevhusventilationen, men bör jag i min sits göra mer än så? Är det värt att låta ta ned oljetråget för att "titta hur det ser ut" samt rengöra silen och sumpen? Bilen har mestadels gått långkörningar och kamkedjan verkar OK även om jag ska kolla en extra gång när motorn blivit kall igen.
    Det finns en standarprocedur för att kontrollera oil-sludge (finns ett service-meddelande om det), man toppar ut oljan och känner med fingret innanför pluggen om det ligger rester där. I så fall ska man ta ner tråget och byta (i instruktionen står det inte "rengöra") oljepickupen med rör (samt städa innanmätet av motorn ungefär). Risken för oil-sludge hänger starkt samman med motoroljan, och därför vet man inte innan man kontrollerat hur det ligger till med en specifik motor utan historik. En ledtråd kan dock vara att titta på vevhusventilationens slangar, det är inte ovanligt att de helt enkelt är trasiga/igensatta så att motorn gått utan fungerande vevhusventilation.

    Ett annat sätt att snabbt avläsa motorns status är att kontrollera hur långt sträckaren är ute, är allt perfekt så borde den ligga strax under 15mm vid 17000 mil. Saabs bytesgräns är 15 mm, men det går att köra till c:a 19mm och skillnaden ekonomiskt är inte oväsentlig, det rör sig om mellan 5000-10000 mil i skillnad, nackdelen är bara marginellt sämre ventiltiming.

    Nästa sak man kan göra, vilket med fördel görs i samband med reset av motorolja, är att kontrollera om kolvringarna är täta, vissa oljor ger mer koksning än andra. Sök på WD40-metoden. Det viktiga punkten där är att se till att man får ut all WD40:n innan man kör motorn, eftersom man bara enkelt kan byta 3/4-delar av oljan vid ett oljebyte (resten ligger i oljekylaren), därför passar den bra att göra omedelbart innan nollställning av motorolja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Här är Saabs service bulletin om hur du skall gå tillväga om du kan göra det själv.
    Har du nyss bytt olja så kan du spara den(vid kontrollen)
    http://www.townsendimports.com/Saab_...0_1991utg2.PDF
    På Saab rengör dom troligen ej silen,dom byter delen,det blir nog billigare att byta än att rengöra p.g.a. timpenningen

    J rören står det om här
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ntilk%C3%A5pan

    På bilden art 21 sitter 2 o-ringar art 9137993 som var hårda som plast på min.
    http://www.jimellissaabparts.com/ima...size/C1433.jpg
    Även övriga o-ringar i sumpen var stenhårda.
    Senast redigerat av SAAB93TS den 2014-06-11 klockan 15:42.

  6. #6
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Tack för alla svar! Det finns verkligen mycket erfarenhet här och jag har lärt mig mycket. Jag ska prata med firman som gör det nästa vecka och se vad de säger om att rengöra oljetråget, hade i vilket fall tänkt att titta på kamkedjesträckaren.

    Vi trivs mycket bra med bilen och den är fin i övrigt. Visst, den är 12 år gammal, men ett par tusen för att få bra koll/rent i oljan och vevstaken är nog ingen dum idé. Vi hoppas att den ska hålla i fem år som E4-pendelbil (14 mil enkel riktning fyra gånger i veckan) och budgeterar därefter.

  7. #7
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Okej, nya fakta har uppkommit. När jag var ute och körde igår gjorde jag (precis som när jag köpte) två mycket hårda inbromsningar från 140. Bromsarna i Aeron är bättre än i någon annan bil jag haft, men jag noterade att oljetryckslampan blinkade till mycket kort snabbt båda gångerna. Jag kollade oljan härom dagen och den såg bra ut, den byttes av förra ägaren i april.

    Bör jag vara oroad för oil sludge? I övrigt går motorn bra och oljelampan lyser aldrig annars. Det ska sägas att jag bromsade mycket hårt.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Okej, nya fakta har uppkommit. När jag var ute och körde igår gjorde jag (precis som när jag köpte) två mycket hårda inbromsningar från 140. Bromsarna i Aeron är bättre än i någon annan bil jag haft, men jag noterade att oljetryckslampan blinkade till mycket kort snabbt båda gångerna. Jag kollade oljan härom dagen och den såg bra ut, den byttes av förra ägaren i april.

    Bör jag vara oroad för oil sludge? I övrigt går motorn bra och oljelampan lyser aldrig annars. Det ska sägas att jag bromsade mycket hårt.
    Det där tyder normalt på för låg oljenivå. Oljestickan är lurig, om du har den svarta måste du torka noga och sedan spegla mot ljuset för att se nivån. Det är många som gått på luringen att de trott de haft tillräckligt med olja, men egentligen inte haft olja alls upp till oljestickan. När den suger luft vid bromsning brukar det vara runt litern under min-nivån...

    Det kan annars vara fel på pickupen, men det är inte så vanligt.

    Edit: Det finns en nyare, brun oljesticka, som man kan se nivån ordentligt på numera, kom -06.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Edit: Det finns en nyare, brun oljesticka, som man kan se nivån ordentligt på numera, kom -06.
    Nedre delen på de nya oljestickorna är gråvit när de är nya, i alla fall de jag har sett. Blir de bruna med tiden? Min var fortfarande gråvit när jag sålde 9-5:an.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Nedre delen på de nya oljestickorna är gråvit när de är nya, i alla fall de jag har sett. Blir de bruna med tiden? Min var fortfarande gråvit när jag sålde 9-5:an.
    Det kanske stämmer att den tar färg, kanske minns jag fel om vilken färg den var när jag köpte den, hade för mig att den drog åt det bruna hållet redan som ny. Min har ungefär den här färgen nu
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Min har ungefär den här färgen nu
    Ser ut som samma bärnstensfärg som blanka metalldelar inne i motorn kan få från oljan. Motorn i min 9-5:a (som jag körde med 11 år) fick aldrig denna bärnstensfärg. Jag bytte väl olja för ofta ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Tack för svaren. Jo, jag har den svarta oljestickan (kanske värt att byta till den ljusare?) och ska göra en koll när jag tankar ikväll. Hoppas att det "bara" är låg oljenivå, men det dumma är att förra ägaren bytte senast i april vilket skulle betyda en rejäl oljeförbrukning...

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Medlem#
    9614
    2 månader utan att fylla på är ju riktigt bra för en T7 maskin. Fick fylla på en liter var 50:e mil på min...
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  14. #14
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Att oljelampan blinka till vid riktigt hård inbromsning är nog inte så ovanligt, tänk dig vart oljan försvinner när du bromsar riktigt riktigt hårt och det räcker att pumpen suger lite luft en kort sekund så lär lampan blinka till.
    Det har även hänt mig en gång yber hård inbromsning från ca 120 till 0 och oljenivån var på max, visst det är inte värst bra att pumpen suger luft men det är inte varje dag man gör såna hårda inbromsningar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Sådär, efter att varmkört motorn och sedan låtit den står och svalna 5 minuter gjorde jag en noggrann mätning. Oljenivån nådde knappt till "spetsen" på stickan, dvs. klart för lite olja. Det blev till att köpa en liter olja på stående fot och hälla i, sedan var nivån bra. Det var alltså därför oljelampan blinkade vid provbromsningen, och efter nya försök kunde jag bromsa utan några som helst problem.
    Senast redigerat av Etnoy den 2014-06-13 klockan 00:30.

Liknande ämnen

  1. Oljetråget på 9-5 Aero?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 20:05
  2. är det ens värt att rengöra??
    Av Saaben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 16:16
  3. Oljetråget??
    Av pumpe3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •