Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: AC Kyler dåligt, kan det bero på påbackning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47

    AC Kyler dåligt, kan det bero på påbackning?

    Hej, jag har en Saab 9-3 SC 2.0t -09.

    Jag blev i mitten av April påbackad av en Ambulans (tungt) men inte i så hög hastighet. Jag fick fronten omlackerad och justerad då den tydligen hamnat ur läge. Var nöjd med det och allt var frid och fröjd.

    Jag har nu när det blivit varmt märkt att AC:n kyler dåligt eller nästan inte alls. Det kommer liksom Ljummen luft som bäst och oavsett hur länge jag kör så blir det inte bättre. Efter att ha kört i 20 minuter och en svettig rygg senare så börjar jag fundera på om detta nya problem kan bero på påbackningen. Sambon har klagat sedan händelsen men jag har förbisett det och skyllt på att vi kört så korta sträckor och att det kommer bli kallare, men när en vän påpekade det idag så funderade jag om och tog den här längre turen.

    Jag har mailat min skadereglerare och hoppas på bra svar men kan tänka mig att jag måste försvara min teori.

    Tror ni att en påbackning rakt framifrån av ett tungt fordon som ambulanser är så att fronten flyttas en liten bit och en liten spricka/småskador i fronten också kan påverka AC-systemet så att det blir på det här sättet?

    Tacksam för svar
    Senast redigerat av Lndv den 2014-06-09 klockan 17:22. Anledning: Fel rubrik.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Självklart kan det vara så, en del av rören är ju i fronten.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Självklart kan det vara så, en del av rören är ju i fronten.
    Låter bra, sen är det ju inte mitt försäkringsbolag som ska stå för kostnaderna så de borde inte vara så vrånga... Att man dessutom blev påbackad av en ambulans där ingen person betalar en tråkig självrisk är en sak som också är till min fördel tror jag.

    Vad sitter mer än rör längst fram i fronten? Kondensorn?

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Kondensorn kan ha tagit skada , men kondensorn är också en mycket vanlig felkälla till icke fungerande A/C på 9-3 SS/SC även om man inte blivit påbackad.

    Tror du måste kunna bevisa att den gått sönder av krocken , eller att det syns att den blivit deformerad eller liknande.

    Hoppas det går bra för dig.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Kondensorn kan ha tagit skada , men kondensorn är också en mycket vanlig felkälla till icke fungerande A/C på 9-3 SS/SC även om man inte blivit påbackad.

    Tror du måste kunna bevisa att den gått sönder av krocken , eller att det syns att den blivit deformerad eller liknande.

    Hoppas det går bra för dig.
    Att det är ett vanligt fel har jag läst om och det är väl därför jag är orolig. Men har hela fronten blivit intryckt och är dokumenterad på foton samt av verkstad så bör det inte vara så avlägset för dem tkr man.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Trasig kondensor på min 09:a också. Ska in i veckan och få det fixat, går på 6900 totalt
    Den nya fronten må vara snygg men dessvärre verkar den släppa in mycket stensprut och annat som pajar kondensorn.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Trasig kondensor på min 09:a också. Ska in i veckan och få det fixat, går på 6900 totalt
    Den nya fronten må vara snygg men dessvärre verkar den släppa in mycket stensprut och annat som pajar kondensorn.
    Det gick inte på maskinskadeförsäkringen? Eller vagnskada då det sker av stenskott?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Montera aluminiumnät bakom grillen skyddar mot stenskott på ett billigt sätt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •