Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vatten på förargolvet

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132

    Vatten på förargolvet

    Jag har ett störigt problem med min 9-5 -08. På förarsidan ungefär rakt under kopplingspedalen har jag en våt fläck på ca 10 cm i diameter. I vintras trodde jag att det var snö som smält och runnit över kanten på gummimattan så jag torkade ut ordenligt. För ett tag sen märkte jag fläcken igen och torkade ut men den kommer bara tillbaka så jag tror att det kommer underifrån. Jag har kollat AC-dräneringen genom att maxa fläkten med stängda utblås och det kommer luft i dräneringsslangen. Jag provade även att spola vatten på vindrutan och det rinner undan snabbt och fint.

    Någon som har någon ide om var vattnet kommer ifrån?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    är det inte värmepaketet som läcker?

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Smaka lite lätt på vattnet. Smakar det glykol är det värmepaketet.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Ingen lukt eller smak. Det har inte försvunnit vatten på de 1.5 år jag ägt bilen så värmepaketet misstänker jag inte. Finns det något smart sätt att utesluta värmepaketet? Bytte för övrigt kupefilter för några månader sedan och det var torrt och fint i filterhuset.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Utan att veta hur konstruktionen ser ut på 9-5 08 så är detta bara en vild chansning. Åker själv 9000 och där läckte min kopplingscylinder hydraulvätska ner på mattan, men det kanske du redan uteslutit? Du är 100% säker på att det är rent vatten?

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Citat Ursprungligen postat av pof Visa inlägg
    Ingen lukt eller smak. Det har inte försvunnit vatten på de 1.5 år jag ägt bilen så värmepaketet misstänker jag inte. Finns det något smart sätt att utesluta värmepaketet? Bytte för övrigt kupefilter för några månader sedan och det var torrt och fint i filterhuset.
    Ingen lukt eller smak så har du ju per automatik uteslutit värmepaketet så länge du har glykol i kylsystemet. Glykol har en söt smak plus att det brukar bli kladdigt i mattan.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Dräneringsslangen? Det sitter en på vardera sidan, kollat båda?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Yes bollman jag har kollat båda. Med max fläkt och stängda utblåsventiler pyser det luft på både vänster och höger sida under dörrarna. Är det ett tillförlitligt test? Jag har inte rivit ner klädseln och tittat...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Igensatt dränering till ACC. Se till att fixa detta omg då det sitter en styrbox under förarsätet som absolut inte gillar vatten. Råkade ut för detta på mina gamla 9-5 och boxjäveln sa upp sig givetvis, kostade runt 8000 att demontera och torka inredningen samt byta boxen. Inte roliga pengar...
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Det verkar tyvärr inte vara så enkelt som ACC-dräneringen Jag rev ner klädseln och dubbelkollade härom dagen och all verkar ok. Blåste ur slangen igen för säkerhets skull. Nu kör jag med klädseln lös för att kunna se när/om något vatten kommer in.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Nu har jag kört ett tag med klädseln lös. Jag har tittat runt klimathuset lite då och då men jag ser inget vatten. Liktförbannat så kommer vattenfläcken på golvet tillbaka. Blir galen på detta problem.

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Det är inte någon tätning genom torpedväggen som är kass?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Jag har tittat lite på torpeden men hittar inget uppenbart. Förslag på var jag skall titta extra noga mottages tacksamt.

  14. #14
    Gjort rent under förhuden på gummikuken på torpedväggen?
    Signaturlös

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Har du taklucka på bilen?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Torpedens dränering är ok och taklucka har jag inte.

    Sprutade med trädgårdslangen på torpeden och det verkar vara tätt. Jag rev sen upp mattan samt ljudisoleringen under. Den senare var rejält blöt. Den våta fläcken på mattan uppstår när hälen på högerfoten trycker mattan mot isoleringen.

    Jag hittar ingen källa till vattnet så min förhoppning är att fukten uppsått pga igensatt AC-dränering och att fukten är gammal. Hur som helst torkade ur ordenligt med kupevärmaren. Blir till att lyfta mattan igen om ett par veckor...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Tog mig lite mer mekartid idag. Äntligen ser jag var det kommer ifrån. Det droppar från baksidan på klimathuset, ner i rännan under växellänkaget. Till slut når det en skarv i ljudisoleringen och där rinner det ner under isoleringen

    Bild tagen på förarsidan snett in bakom gaspedalen:



    Jag drog ut kupeluftfiltret och tycker mig känna att vattnet kommer från AC-rören på "utsidan" av filtret där de kommer in i klimathuset. Skall det sitta någon form av tätning där? Jag tryckte in lite skumgummi och det verkade hjälpa. Känns inte som någon bra lösning dock...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej
    Jag har samma problem, och efter en del letande fann jag att dräneringsslangen från ac'n hade lossnat från karossgenomföringen i golvet.
    Resultatet är att dräneringsvattnet från ac'n dräneras på förargolvet under mattan.
    Nu håller jag på att torka upp isoleringen, men hoppas verkligen att det var det enda problemet .

    Mvh Mats

Liknande ämnen

  1. vatten på förargolvet ng900 -94..vanligt?
    Av Dennan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 10:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •