Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Frågor angående motorbygge(T5-block T7-topp) samt kringutrustning. Saab 9-3 2.0T -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Question Frågor angående motorbygge(T5-block T7-topp) samt kringutrustning. Saab 9-3 2.0T -01

    Hejsan, jag har plockat ur motorn ur min Saab 9-3 2.0T -01, och har en ng900 som jag ska ta blocket från och flytta över till min 9-3.
    Båda bilarna har gått nästan exakt 20k.

    1. Är det endast blocket jag behöver byta ut, eller finns det annan kringutrustning som jag borde/måste ta från min ng900?

    2. När motorn är på plats i bilen, måste vissa delar ha olja i sig innan jag startar bilen? har läst att vissa delar kan skära innan oljan hinner nå fram.

    3. Är det ett måste att plana toppen innan återmontering? Planen är att bilen ska rulla i 2-3 år till, så vill inte renovera allting.

    4. Köpte bilen med rasad motor, tror att kolv tre är sprucken. Har kikat på toppen kan inte se några uppenbara skador, vad skall man leta efter? (kan lägga ut detaljerade bilder)

    5. Eftersom motorn är från -01, så antar jag att vevhusventilationen är kass och borde bytas, har dock läst att detta ej behövs när man kör med T5-block. Stämmer detta?

    Har aldrig satt ihop en motor förut, så ge gärna tips om saker jag borde vara noga med.

    MVH Jakob.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Kan tillägga att jag tänker köra med T5-topplockspackning så jag slipper svarva kolvarna.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    1. Årsmodell på 900an? Är det 94-96 så kan du räkna med att behöva flytta över 9-3 gavelkåpan.

    2. Förfyll turbon med olja. Prima oljepumpen.

    3. Jag hade planat toppen. Anser det inte som renovering, och det brukar gå att göra för rimliga pengar.

    4. Plocka ur kolvarna.

    5. Behövs inte uppdateras med T5 block, men kontrollera J rören i ventilkåpan och rengör.
    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    1. Årsmodell på 900an? Är det 94-96 så kan du räkna med att behöva flytta över 9-3 gavelkåpan.

    2. Förfyll turbon med olja. Prima oljepumpen.

    3. Jag hade planat toppen. Anser det inte som renovering, och det brukar gå att göra för rimliga pengar.

    4. Plocka ur kolvarna.

    5. Behövs inte uppdateras med T5 block, men kontrollera J rören i ventilkåpan och rengör.
    Mvh
    Tackar för väldigt bra svar.

    900an är årsmodell 97.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Ifall kamkedjan i min 900 ser bra ut, är det möjligt att använda den till bygget? dvs T5-botten med tillhörande kamkedja + T7-topp.

    Eller måste jag använda en kamkedja till en T7-motor?
    Senast redigerat av Jakob93 den 2014-06-23 klockan 01:54.

Liknande ämnen

  1. Frågor ang TCS vid motorbygge
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 02:04
  2. frågor angånde motorbygge b202, balansera veven
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •