Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Har någon haft problem med försäkringsbolaget pga chiptrim?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Har någon haft problem med försäkringsbolaget pga chiptrim?

    Hej!
    Jag undrar om det har hänt någon gång att en person inte har fått ut trafikförsäkringen för att man har chiptrim?

    Har någon blivit påkommen under en olycka, antingen orsakad av en själv eller vart med i olycka att prestandan inte stämmer med registrering och försäkring, som leder till att man inte har fått någon ekonomisk hjälp av försäkringsbolaget?
    Senast redigerat av Hattman den 2014-06-07 klockan 17:21.

  2. #2
    Trafikförsäkringen ersätter ju inte skador på det egna fordonet så den frågan är ju rätt onödig från FB

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ledsen frågan ställdes fel. Menar att man skulle få betala hela kostnaden själv istället för bara självrisk?

  4. #4
    Har du trafikförsäkring och är vållande får du betala allt själv på den egna bilen, försäkringen täcker motparten.
    Exakt vad som gäller står i ditt försäkringsbrev.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton Visa inlägg
    Har du trafikförsäkring och är vållande får du betala allt själv på den egna bilen, försäkringen täcker motparten.
    Exakt vad som gäller står i ditt försäkringsbrev.
    Jo jag vet vad trafikförsäkringen innebä. Men det jag undrar är om någon har varit med om att pga ej inreggad med trimmad prestandan skulle av någon anledning göra att man får böter eller att man får stå med kostnaderna själv i en olycka?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Förstår tankesättet men jag tror nog att det är ytterst ovanligt att det blir såna fall. Det vore extremt svårt att hävda att en olycka beror på att bilen är trimmad eller förändrad. Man kan ju ta en specialförsäkring som täcker entusiastbilar men då handlar det ju mer om modifierade och ombyggda bilar där man vill skriva upp värdet och få de försäkrade därefter men i övrigt lär det nog inte gå.
    Att ändra effekt och frångå avgascertifiering är ju ändå inte tillåtet så det blir ju ett moment 22 sett ur fb synvinkel.
    Frågade en gång vad som händer om man har en lastbilsreggad bil och krockar med fler passagerare än tillåtet men det gick inte ens att svara på då man ändå bara får ha en passagerare. Det gick ju liksom inte att betala mer och få mer skydd.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ok tack för svaren!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det vore extremt svårt att hävda att en olycka beror på att bilen är trimmad eller förändrad.
    Det spelar ingen roll vad en eventuell olycka beror på. Är bilen trimmad stämmer inte uppgifterna för det försäkrade objektet med det som uppges i försäkringsbrevet och då är försäkringen i princip ogiltig. Sen om något försäkringsbolag har hårddragit detta har jag ingen vetskap om.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Någon som haft problem med billiga vevaxeltätningar?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-01, 19:29
  2. Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?
    Av daekol i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 07:21
  3. Någon mer som haft problem med olja
    Av mr.Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-27, 00:25
  4. Någon som haft problem med speedparts drivknutar?
    Av 170KJ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •