Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: någon som är duktig på nasar (network storage)?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110

    någon som är duktig på nasar (network storage)?

    som rubriken lyder så är jag ute efter en nas..

    undrar vilken man ska köpa inte allt för dyr..?

    har tittat på olika och är mest ute efter torrent funktionen..så jag kan ladda ner direkt ifrån nasen via surfplatta?


    någon som är kunnig på området
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    D-Link DNS-320L
    http://www.netonnet.se/art/dator/lag...L/181953.4091/

    En styck sådan är jag mycket nöjd med.
    har dock inte tittat på torrent funktionen.
    Kör den lokalt och ut på nätet via FTP.
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Det första du måste se till, är att den kan köra RAID5. RAID1 är OK, men jag skulle nog köpa något med minst 4 diskar och RAID5 istället.

    Jag vet inte riktigt vilka krav du har på saker och ting, men jag skulle rekommendera att du håller dig till Synology eller QNap. Dessa märken är erkänt bra NAS:ar som imho funkar så som de borde.

    Vill man ha prestanda, ska man även satsa på en som har en Intel-processor snarare än ARM eller vad det nu sitter i de billigare modellerna. Jag använde en billigare NAS för att tillfälligt göra backup på min riktiga lagringsserver och den orkade inte mer än runt 80MB/s vilket jag tycker är på tok för lite. (Min diskserver håller runt 200MB/s skrivhastighet och 300MB/s+ läshastighet...) För hemmabruk om man inte tänker pressa prylarna räcker dock 80MB/s bra.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110
    Ok..jag har ju tänkt att skrota den gamm
    La stationära datorn och ladda ner filmer direkt till nasen. Har kollat på synology 212dj tro jag den heter. Ända kravet är att jag kan tanka filmer i nasen via smartphone/plata.
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Freenas. Använd en gammal pc och så har man värsta nas-lösnigen som dessutom är grymt flexibel och utbyggbar.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    103
    Medlem#
    7665
    Jag har en Synology DS214play och är grymt nöjd med den

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Skulle nog undvika allt det står D-Link på, de tillverkar på volym snarare än kvalité
    Synology har mycket bra prylar

    Freenas och liknande är bra men kräver mer av dig samt att du inte får en liten smutt burk som är lätt att gömma undan.
    RAID5 är overkill om du skall tanka ner film för att kika på, havererar det får du väl tanka hem igen, är däremot eget data som inspelad film eller digitalfoton blir redundansen mycket viktig.

    Så lista dina egna krav för dig själ innan du väljer, prisjakt.nu är din vän när du skall gallra ut et urval.
    Det blir lite hjälp till självhjälp i din jakt på bästa NASen för just dig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Det första du måste se till, är att den kan köra RAID5. RAID1 är OK, men jag skulle nog köpa något med minst 4 diskar och RAID5 istället.

    Jag använde en billigare NAS för att tillfälligt göra backup på min riktiga lagringsserver och den orkade inte mer än runt 80MB/s vilket jag tycker är på tok för lite. (Min diskserver håller runt 200MB/s skrivhastighet och 300MB/s+ läshastighet...) För hemmabruk om man inte tänker pressa prylarna räcker dock 80MB/s bra.

    En Gigabit Eternet anslutning kan inte ge mycket mer än lite drygt 100 MB/s, så 80 MB/ på en arm-planka och genom filsystem är inte så långt ifrån max.

    Vill man betala (ganska mycket) mer för 20% till i överföringskapacitet så välj en med intel-propp, mer minne och kanske med flera Ethernet-uttag om man har multipla klienter som vill skyffla ~ 100 MB/s samtidigt var och en.

    jag håller med att köp ingen NAS med mindre än 4 diskplatser - även om man inte fyller upp dessa från början då dessa är enkla att komplettera efter hand med fler och allt större diskar.

  9. #9
    Kör D-link 320 båda lokalt och över nätet. Speglar disken. Har gått bra i många år nu. Fläkten går en del men det gör inte så mycket då den står i huset multimediarum.

Liknande ämnen

  1. Missljud i motorn någon som är duktig?
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 01:11
  2. Någon som är duktig på Honda MB5?
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 13:21
  3. någon som är duktig på fotoshop? =)
    Av Niclaza i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 21:09
  4. Någon duktig på SRS-systemet?
    Av AddeA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 18:12
  5. Någon som är duktig på AC kompressorn ??
    Av Pajjon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 20:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •