Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Frågor om backsensor, radiomottagning, navigator och diagnosverktyg på en 2008 9-5 SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    151

    Frågor om backsensor, radiomottagning, navigator och diagnosverktyg på en 2008 9-5 SC

    Tjena! Några frågor som jag sökt svaren till men inte hittat något vettigt.

    1) Precis efter att jag tvättat min nya bil för första gången pajade parkeringsradarn (suck). Jag noterar att en sensor är av den typ som ska sitta på 9-5 modell äldre! Det sitter alltså en http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...3_5266523.html istället för http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-.../12758870.html som det ska sitta. Kan man helt enkelt trycka in den gamla sensorn och dra ut hållaren, eller måste man ge sig in i hela bekymret med att demontera allt? Ser att ny givare bara kostar 700 spänn olackad, blir det bra att lacka den med lackstift?

    2) För att ta reda på att det till 100% är den givaren som bråkar, kan man använda sig av följande verktyg: http://www.ebay.com/itm/SAAB-USB-to-..._Tools&vxp=mtr eller är den bara till för motorfelkoder? tips på annat billigt verktyg annars?

    3) Det sitter navigator med största ljudsystemet i, men det är riktigt usel radiomottagning. Tänkte låta installera diversity-antennen på lämplig verkstad, men det är verkligen usel mottagning så jag undrar om det kanske är något annat som är fel? Var får man tag på verktyg för att få ut navigatorn och börja kolla antennkontakt osv? Hålen ser annorlunda ut jämfört med stereo utan navigator.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Davyp3 Visa inlägg
    ... blir det bra att lacka den med lackstift?
    Lackskiktet får max vara 90µm (90 mikrometer) tjockt. Jag tror det är svårt att klara det med penseln i ett lackstift.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Får jag gissa att du använde högtryckstvätten på backsensorn som gick sönder?

    Per L

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    På fråga 2 är svaret nej, en generisk ODB2-läsare kan bara läsa motorfelkoder, ej felkoder från P-sensorerna. Du behöver tech2. Vissa säger att man kan lägga i backen och sätta örat mot en sensor i taget - sensorer som funkar avger ett svagt tickande. Jag har dock aldrig provat det själv!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    På fråga 2 är svaret nej, en generisk ODB2-läsare kan bara läsa motorfelkoder, ej felkoder från P-sensorerna. Du behöver tech2. Vissa säger att man kan lägga i backen och sätta örat mot en sensor i taget - sensorer som funkar avger ett svagt tickande. Jag har dock aldrig provat det själv!
    Det har jag testat när jag bytte en sensor, funkar klockrent. Den tickar (om den fungerar vill säga) några sekunder efter att tändingen slagits på så man måste vara 2 personer.
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Får jag gissa att du använde högtryckstvätten på backsensorn som gick sönder?

    Per L
    Körde i automat med högtryck. Nu har den dock kommit till liv igen! Tål de inte lite vatten alltså.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    På fråga 2 är svaret nej, en generisk ODB2-läsare kan bara läsa motorfelkoder, ej felkoder från P-sensorerna. Du behöver tech2. Vissa säger att man kan lägga i backen och sätta örat mot en sensor i taget - sensorer som funkar avger ett svagt tickande. Jag har dock aldrig provat det själv!
    Endast Tech2 alltså, fett dyrt. Tickandet hördes nu på samtliga sensorer även om det lät annorlunda från den av fel sort. DOCK lät ingen när den larmade och och kopplade ur parkeringsradarn.

    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Det har jag testat när jag bytte en sensor, funkar klockrent. Den tickar (om den fungerar vill säga) några sekunder efter att tändingen slagits på så man måste vara 2 personer.
    Se ovan. Undrar vilken sensor som strulade...
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av Davyp3 Visa inlägg
    Endast Tech2 alltså, fett dyrt.
    Nja, snacka med någon här som har en Tech2 så kan du nog få hjälp utan att bli ruinerad...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Jag har aldrig tvättat mina bilar i en automattvätt så jag vet inte hur dom fungerar men jag skulle knappast tro att dom har det "högtryck" som jag menade.

    Vad jag menade var en högtryckstvätt som har tex 100-200 bars tryck och man sprutar direkt på sensorn. Med ett så högt tryck räcker det med en aldrig så litet fel i tätningen på sensorn så kan det komma in vatten eler fukt i den. Med ett så högt tryck på vattenstrålen är det inte många tätningar som orkar hålla tätt så används högtryckstvätten oförsiktigt kan man lätt få in vatten i tex backsensorer, P-ändar, hjullager, dörrlås mm

    Per L

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Jag hade strul med min backsensor när det varit fuktigt ute efter jag hade polerat min bil. Jag hade lite huvudbry då det kom och gick med det fuktiga vädret, en dag såg jag att det var lite polerrester kvar mellan sensorn och hållaren som jag tog bort med en liten tandpetare och efter det så har jag inga problem. Så min erfarenhet är att de är väldigt känsliga vilket är bra men om du har lite skit på samma ställe som jag hade polerrester så kanske det binder fukten och sätter systemet ur funktion, så kolla så de är rena på sidorna/kanten.

    Mvh
    Matte

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Dålig radiomottagning brukar bero på att man slagit av fästena till radioantennen. Kolla på höger ruta allra längst bak. Fästet är i absoluta överkant.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ang felkodsläsare, är det inga andra som klarar av att läsa av saab, auto-com? Op-com?

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Lundin018 Visa inlägg
    Ang felkodsläsare, är det inga andra som klarar av att läsa av saab, auto-com? Op-com?
    Visst, op-com funkar.
    Jag köpte en OP-com kina klon på ebay för länge sedan till min 9-5 -00 (med en lambdasond) och fick inget att funka, fast det beror på bilen och inte på OBD prylarna.

    Har senare provat op-com samt en Blåtand OBD-II & en WiFi OBD-II som jag köpt i asien/ebay och de funkar alla 3.

    Nästa fråga är ju vad man använder för att prata med interfacet.
    Har provat lite i laptopen (senast för 10min sedan Blåtand OBD-II med ScanXL/pcmscan) med olika program för att leta efter det jag är ute efter.
    Har även provat lite appar i fritt/testversion på Android.

    Så Lundin018, det beror på vad du är ute efter. Man kan läsa av data, status och hälsa men det är vädligt mycket Saabspecial som kräver TECHII som ovan nämnda frågor, gifta i och ur enheter mm
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Navigator uppdateringar
    Av Martin 2445 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 139
    Senaste inlägg: 2018-07-13, 20:48
  2. saab 9-3 navigator 9-3 2008
    Av lindell113 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 14:02
  3. frågor ang högtalare och navigator 9-3SS
    Av Jimmu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •