Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byte av bensinpump

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227

    Byte av bensinpump

    Snubblade över den här lösningen när det gäller byte av bensinpump, kanske kan vara nåt att testa nu när det ofta är problem med den lilla slangsnutten man sätter i armaturen.
    http://www.saab-tuners.com/fuel-pump-replacement
    Saab 9-5 2005

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Kopplingen är ämnad för pneumatik. Finns i lite olika fabrikat och både plast och metall. Det känns som att det ligger en o-ring i den som tätar. Frågan är vad som händer med o-ringen? Någon som har en som de kan såga itu?

    När man lossar den så trycker man den blå ringen mot kopplingen. En del industrier vill ha rostfria rör och klämringskopplingar till tex pneumatiska ventildon då de inte anser plastslang och plastkopplingar är tillräckligt bra.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jag fick några sådana skarvar av en kollega när jag skulle byta pump och vädrat mina skarvproblem på kafferasten. Minns inte varför jag inte använde dem, det blev vanlig slang från OK istället... Dessa jag fick såg precis lika ut och sitter på bränsletanksarmaturen på lastbil, om jag minns rätt - om de tål etanol eller bensin från utsidan vet jag inte, de var inte nedsänkta. Det kan ju suttit till nån avluftning åxå, jag vet inte...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Frågan är nog om de tål bensin och E85 på någon sida då de är i plast. Finns metallvariant men då blir frågan om och utifall eventuell o-ring pallar. För etanol brukar det vara tex Kalrez
    http://www.dupont.com/products-and-s...rez-parts.html

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    de fungerar ju dessutom bara på raka anslutningar. De pumpar som har "vulster" på utloppet går ju inte att använda.
    Som en fotnot i sammanhanget så är det numera en plastslang i pumpsatsen man köper från ProParts. Man behöver alltså ingen gummislang.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Jo jag vet att dom är för pneumatik, men dom sitter ofta i en miljö där det förekommer hydralolja och andra vätskor, iaf på mitt jobb, men det betyder ju inte att dom tål bensin eller E85 :-)
    Dom har löst det med svulsten med att sätta på en slang el plastbit. Har ju ingen aning om det funkar men var annars en bra lösning.
    Saab 9-5 2005

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Jag tror det var rallyelwood som körde några liknande pneumatiska kopplingar för bränsleslang, fast i motorrummet. I det fallet har jag för mig att några läckte...

    Senaste pumpbytet jag gjorde så gick det fint att trycka på original plastslang tillbaka på nippeln på den nya pumpen, gick fint om man värmde lite på slangen. Drog dit en mini slangklämma under "muffen" på nippeln så den lär hålla sig på plats.

    Köpte även två gummislangar på Hydroscand som ska/bör klara bensin på utsidan också.

    Den ena slangen har art.nr 1430-00-05 (8mm) och den andra har art.nr 1432-10-05S (7,5mm). Har klippt till två små bitar och lagt i ett bad med bensin igår, skall hålla koll på dem och se vem som klarar sig bäst.

    Info om 1432-10-xx

    Konstruktion
    Innertub: Nitril (NBR)
    Yttertub: Olje- och bensinbeständigt gummi
    Armering: Syntetisk textilarmering
    Säkerhetsfaktor: 1:3
    Temperatur: -30°C – +100°C
    Utförande: Slät (S), svart / textilomspunnen
    Användning/Egenskaper
    Slangen är resistent mot blyad och blyfri bensin, E85 samt diesel. Användbar
    i motoraggregat. Levereras på bobiner. Slangställ för nedanstående
    slangar beställs under artikelnummer 1432-10-00.


    Info om 1430-00

    Konstruktion
    Innertub: NBR
    Yttertub: NBR
    Armering: Syntetisk textilarmering
    Säkerhetsfaktor: 1:3
    Temperatur: -20°C – +80°C
    Utförande: Slät, svart
    Användning/Egenskaper
    Returslang för hydrauliksystem. Används även som farmartankslang för
    diesel, mineraloljor, bensin och blyfri bensin. Speciellt antistatiskt syntetiskt
    yttergummi.
    För större dimensioner se 1435.


    Den var inte så dyr heller som jag skulle kunna tro, betalade ca 50kr för totalt 1m vilket är helt ok eftersom man behöver typ 10cm. Gick köpa kortare bitar än jag gjorde också men jag ville ha lite och prova med.

    Utan att ha testat så skulle jag tro 1430-00 klarar sig bättre i bensinbad. Känns som ett bensinbeständigt yttergummi kanske tål stänk av bensin, men inte vara nedsänkt i bensin. 1430-00 däremot har ju enligt Hydroscand samma material i inner och ytterdelen av slangen. OM de nu inte har någon annan blandning av NBR i ytterdelen så borde ju den klara sig fint.

    Återkommer med rapport när det har fått ligga lite längre i badet.
    Senast redigerat av joH900 den 2014-06-06 klockan 11:47.

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Kollade till slangarna nu efter att ha badat under 10 dygn i BF98. Inga tecken på att någon av slangarna börjat ramla isär ännu. 1430-00 hade blivit lite mjukare än den var från början, men satt fortfarande ihop som den ska. Drog med nageln på yttergummit men lyckades inte få någonting att släppa på någon av slangarna. Böjde på dem också ordentligt och båda var mjuka och böjbara fortfarande, det blev inga sprickor när jag böjde på slangarna.

    Nu får de bada vidare så får vi se nästa vecka hur de mår då.


  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Problemet är att när man dragit åt slangklämman och sen satt ner pumpen i tanken så sväller gummislangen och blir mjuk och då släpper trycket som slangklämman skapar och då glider slangen av pumpen. Slangen ser hel och fin ut när man tar upp armaturen, men den blir ganska hård när den varit ur bensintanken ett tag.
    Saab 9-5 2005

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Köp en bit dränkbar slang klassad SAE 30R10 så ska det inte vara några problem
    http://www.autokatalogen.se/afw/borl...odeIdNo=285980

    NBR som i Hydroscand slangen ovan håller inte riktigt måttet för bensin/etanolblandningar.

    Kalrez (FFKM) används knappast till bränslesystem i bilar, det är för dyrt för det. FKM, typ Viton är dock ganska vanligt, som ex. den ovan nämnda dränkbara slangen.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med bensinpump byte
    Av eilsys i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 15:14
  2. Byte av bensinpump
    Av hbfgeneral i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 15:53
  3. Bensinpump byte.
    Av TurboColle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •