Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 2.3T vector SC 2005, startar ej efter ljudinstallation

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    9-5 2.3T vector SC 2005, startar ej efter ljudinstallation

    Tjena.

    Som rubrekien lyder så starta ej bilen när jag grejat med mitt billjud. Har haft allting utrivet och även kört med bilen flera gånger under senaste året. Men nu helt plötsligt så går bilen inte.När jag ska vrida om nyckel
    står det "nyckel ej accepterad" Kontakta verkstad.
    Har haft bilen på stemeck i uddevalla. Dom trodde det var twicen som behövde bytas,köpte en ny som dom fick gifta in tillsammans med ny nyckel.
    När man kör en koll med tech2 så stannar den alltid när den ska kolla igenom larmsystemet. Vilket får mig att tro att det är den felande länken.Sitter ju lite sensorer och grejer utplacerade i bilen. Någon som vet var och vilka som
    lätt slutar fungera när man installerar ljud. Har varit och rotat på istort sett hela passagerarsidan. Några tips?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61
    Har byggt ljud i ett otal 9-5 genom åren å aldrig fått ngt sånt fel ens i bilar som byggts enbart för att spela högt med ton. Men testa att avaktivera larmet med tech 2 å se hur det funkar då. Har du rivit innertaket tex för att dämpa?
    9-5 2,0t aka Svinet

  3. #3
    Antingen så skriver du otydligt eller så tänker du ologiskt. Du skriver att bilen ej startat efter ljudinstallation men att bilen körts flera gånger under senaste året,Men Helt plötsligt så går inte bilen?? Varför drar du då slutsatsen att det är billjudet?
    DU skriver att Tech2 säger "problem med larmsystemet" Och du ställer ännu en gång en fråga om vad som slutar fungera när du installerar ljud? Tänk efter lite på frågeställningen och skriv lite tydligare så kan vi nog hjälpa dig bättre.
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av neonodia Visa inlägg
    Antingen så skriver du otydligt eller så tänker du ologiskt. Du skriver att bilen ej startat efter ljudinstallation men att bilen körts flera gånger under senaste året,Men Helt plötsligt så går inte bilen?? Varför drar du då slutsatsen att det är billjudet?
    DU skriver att Tech2 säger "problem med larmsystemet" Och du ställer ännu en gång en fråga om vad som slutar fungera när du installerar ljud? Tänk efter lite på frågeställningen och skriv lite tydligare så kan vi nog hjälpa dig bättre.

    fram till Juli 2013 var bilen helt original.
    Juli 2013, kopplar jag ur organalsub och sätter in ett litet steg samt en lite baslåda. Kopplar då endast in mig på singnalkabeln, med hjälp av en omvandlare, till orginalsubben samt drar ny strömkabel. Remoten tog jag från strömförsörjniingen till backvarnaren, som sitter under golvet i bagaget. Byter även ut samtliga dörrhögtalare.

    Nov. 2013 byter jag ut steget mot ett större steg, byter strömkabel, sätter in ett nytt agm batteri samt en ny baslåda.
    Än så länge funkar allt som det ska.

    Mars 2014 införskaffar jag mig ett 4 kanals steg för att sätta in på framsystemet. Får hjälp av ett par kompisar att installera. Drar ny kablar från samtligs dörrar och kopplar in i stereon. så långt funkar allt som det ska. Dock har jag kopplat steget under handsfacket på bilen. Ville då förlänga samtliga kablar för att kunna ha båda stegen bak i skuffen.
    Så förlänger kablarna en och en för att vara säker på att allt blir kopplat på samma sätt. River ur stora delar av inredningen på passagerarsidan för att göra riktiga kabeldragningar.
    Hinner dock ej med allt under samma kväll så låter det vara urkopplat under ett par dagar. bilen går då att köra. Ett par dagar senare fortsätter jag med kabeldragningen och det är då bilen ej startar. Det enda som är skillnad på denna gång och dom andra gångerna jag rivit ur inredningen är att larmet går en gång utan anledning. Som att jag bryter nån slags kontakt eller något.
    i Sid:en står det "Nyckel ej accepterad" Kontakta verkstad. Häner inget alls när jag vrider på nyckeln. Kollar i instruktionsboken och ser att man kan komma förbi startspärren genom att tryck in en knapp på nyckeln när man vrider på den. Då går motorn iallfall runt, tänder dock ej.
    Tar bilen till stemeck, därr dom kopplar in Tech 2 för att göra en koll. Får då upp felkoder på bla backspeglar, elstolar, backvarnare m.m. När vi vrider på nyckeln bränner även säkring som går till bla spelar och backvarnaren. Kopplar då ur en sak i taget. Men när jag kopplar ur backvarnaren slutar den bränna säkringar samt att motorn går igång. kopplar då in tech2 för att kolla. men när vi stänger av den så vägrar den starta igen.

    Testar då byta twice box, testar en annan styrbox, programerar om nycklar m.m Men inga framsteg. Allt ljud är fortfarande urkopplar så tar tillbaka bilen från bilverkstaden för att koppla och bygga färdigt ljud. För att kanske därifrån lättare hitta felet. Där står jag i dagens läge.

  5. #5
    Detta är nu din sjätte tråd om din söndermeckade bil som inte startar.
    Är det inte dags att åka till en SAAB-kunnig mekaniker och få det löst?

    Om du åtminstone hade hållit dig till EN tråd, med all information samlad, hade det ju varit lättare att förstå sambanden.
    Signaturlös

  6. #6
    Ok Så efter att du började med den lite större proceduren med att riva ut instrumentpanelen så är det problemen börjar. Mest troligt är det då att du har "fuckat upp" något med kabelhärvan när du börjat riva ut. Min rekomendeation är att backa tillbaka till steget där du börjat med att riva ut inredningen och kolla alla extra inkopplade kablar för att se om du antingen kopplat fel någonstans eller helt enkelt gjort en kortis.

    Citat Ursprungligen postat av Ola0007 Visa inlägg
    fram till Juli 2013 var bilen helt original.
    Juli 2013, kopplar jag ur organalsub och sätter in ett litet steg samt en lite baslåda. Kopplar då endast in mig på singnalkabeln, med hjälp av en omvandlare, till orginalsubben samt drar ny strömkabel. Remoten tog jag från strömförsörjniingen till backvarnaren, som sitter under golvet i bagaget. Byter även ut samtliga dörrhögtalare.

    Nov. 2013 byter jag ut steget mot ett större steg, byter strömkabel, sätter in ett nytt agm batteri samt en ny baslåda.
    Än så länge funkar allt som det ska.

    Mars 2014 införskaffar jag mig ett 4 kanals steg för att sätta in på framsystemet. Får hjälp av ett par kompisar att installera. Drar ny kablar från samtligs dörrar och kopplar in i stereon. så långt funkar allt som det ska. Dock har jag kopplat steget under handsfacket på bilen. Ville då förlänga samtliga kablar för att kunna ha båda stegen bak i skuffen.
    Så förlänger kablarna en och en för att vara säker på att allt blir kopplat på samma sätt. River ur stora delar av inredningen på passagerarsidan för att göra riktiga kabeldragningar.
    Hinner dock ej med allt under samma kväll så låter det vara urkopplat under ett par dagar. bilen går då att köra. Ett par dagar senare fortsätter jag med kabeldragningen och det är då bilen ej startar. Det enda som är skillnad på denna gång och dom andra gångerna jag rivit ur inredningen är att larmet går en gång utan anledning. Som att jag bryter nån slags kontakt eller något.
    i Sid:en står det "Nyckel ej accepterad" Kontakta verkstad. Häner inget alls när jag vrider på nyckeln. Kollar i instruktionsboken och ser att man kan komma förbi startspärren genom att tryck in en knapp på nyckeln när man vrider på den. Då går motorn iallfall runt, tänder dock ej.
    Tar bilen till stemeck, därr dom kopplar in Tech 2 för att göra en koll. Får då upp felkoder på bla backspeglar, elstolar, backvarnare m.m. När vi vrider på nyckeln bränner även säkring som går till bla spelar och backvarnaren. Kopplar då ur en sak i taget. Men när jag kopplar ur backvarnaren slutar den bränna säkringar samt att motorn går igång. kopplar då in tech2 för att kolla. men när vi stänger av den så vägrar den starta igen.

    Testar då byta twice box, testar en annan styrbox, programerar om nycklar m.m Men inga framsteg. Allt ljud är fortfarande urkopplar så tar tillbaka bilen från bilverkstaden för att koppla och bygga färdigt ljud. För att kanske därifrån lättare hitta felet. Där står jag i dagens läge.
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86
    Då var problemet löst. har bytt twice, tändlåscylinder, och mottagaren till nyckel, antenna. Samt kopplat ur backvarnaren. Nu återstår bara att hitta varför bältesvanaren ej fungerar,
    samt att få ordning på lås och dylikt

Liknande ämnen

  1. Saab 93 2.0t vector 2005:a
    Av neonodia i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 10:38
  2. Problem med ljudinstallation,hjälp?
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 20:50
  3. Ljudinstallation färdig,problem med mellanregistret,någon?
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •