Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SAAB 9-5 3.0t -98 Grenrörspackningsbyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    SAAB 9-5 3.0t -98 Grenrörspackningsbyte

    Tjena, namnet är Pierre och detta är mitt första inlägg här. Jag har en 9-5 V6:a.
    Den låter som om att den spelar på en trasig visselpipa och jag antar att det är grenrörspackningarna som spökar.

    Min fråga är då:
    1: Har jag rätt?
    2: Hur jobbigt är arbetet om nu svaret på frågan över är rätt? (Finns det instruktioner?)

    Sedan har jag en annan fråga: Turbon (GT1549) i bilen. Är den mycket sämre än TD-04? Samt om det går att byta nuvarande mot en TD-04 i bilen?
    SAAB 9-5 SE 3.0t -98

  2. #2
    GT1549 är ordentligt annorlunda än TD-04; den sitter inbyggd i grenröret och att byta mot något annat är inte så enkelt. Se bilder på denna sida: http://www.xsboostturbochargers.com/...b-v6-9-5-3-0l/
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Är du säker på att det är en av grenrörspackningarna? Vad jag har hört är det vanligt med att flexburkarna i avgassystemet går sönder, kan nog låta ganska lika. En ide om man är osäker är att spreja såpvatten på grenröret och se om det bubblar.
    Turbon i dessa är en helt speciell historia, den har inte alls samma funktion som 4ornas turbo. Denna lilla turbo som bara laddar 0,25 är inte för att höja toppeffekten utan för att förstärka vridmomentet i mellanregistret där dessa V6or annars är svaga. Vill du trimma är det chip hos trimfirmorna som gäller, ger upp till 230-240 hk. Det finns en tråd här i forumet där de trimmar motorn till ca 350 hk men det lär ha kostat mycket pengar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag antar att det är grenrörspackningarna. Är inte 100% säker men med tanke på att flexröret är bytt i vintras så hoppas jag att den delen fortfarande är hel. Får ta att testa det du skrev om såpvatten och se om det händer något. Uppdatering kommer.

    Tackar även för all information om 3.0t motorerna och speciellt turbon.
    SAAB 9-5 SE 3.0t -98

  5. #5
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Det är en väldigt intressant motor, som byggd av galna vetenskapsmän - alltså Saab-ingenjörer :-) med bland annat dubbla ventilfjädrar på ena sidan men inte den andra m.m. speciallösningar. Lär ha kostat att utveckla och tillverka denna motor som har sex cylindrar, 4 kamaxlar, 24 ventiler och turbo+intercooler!
    Läste nyss om motorerna i Chevrolet Corvette som fortfarande har två ventiler per cylinder och stötstänger. Man hade 4-ventilsteknik ett tag men tyckte det blev för dyrt....

Liknande ämnen

  1. Ryker från Turbon efter grenrörspackningsbyte!
    Av green machine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 22:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •