Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lågt laddtryck OG9-5 steg1

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140

    Lågt laddtryck OG9-5 steg1

    Hej.bilen är en 9-5 -98 2.0t 150 hk . Haft bilen i ca 1 år o laddar omkring 0,6 bar. Vad jag hört e det normalt om den e orginal? Nu till problemet, beställde en uppgraderings box steg 1 som ska ge 215 hk men det blev absolut ingen skillnad alls. Testa Byta MV ingen skillnad, drog av R slangen vid MV o då laddar den runt 1bar, snacka med förra ägaren o då säger han att den redan har steg 1 vilket han inte har nämt innan. stoppar i orginal boxen o laddet är fortfarande 1 bar med R slangen av. Läst runder lite på forumet o kom fram till att problemet bör ligga i tankvent. Kolla upp alla slangar o backventiler som va ok men evap ventilen funka ej. Sätter dit en annan fungerande o tänkte nu så,,men nä 0,6 bar i ladd. Pröva att koppla bort slangen vid T-korset på r slangen som går till tankvent med då e det lågt ändån, blir bara bättre om jag drar av den vid MV. Inga felkoder eller andra symptom på fel vad jag märkt , vevhus ventilationen inkl alla backventiler oljefälla, alla vakumslangar bytade. Några förslag?

  2. #2
    Om den laddar bättre när du kopplar bort R slangen från MV (och pluggar slangen..) så är det ju backventilerna till EVAP som läcker. Hur har du kollat dom?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    kolla inte dom så noga ,sög o blåste gick o suga men inte blåsa..ska koppla på vakumklockan vid evap-ventilen o se om dom e täta

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    har nu testat backventilerna på följande vis. sugit med vakumsugen på slangen som går till EVAP från slangpaketet och det hölt vakum vilket bör antyda att båda backventilerna håller tätt, testa även vid slangen som går till R slangen. då bör ju EVAP ventilen med hålla tätt...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    tack för tipset kingback men hitta äntligen felet. va så korkat så nån som vatt på det innan hadde klippt en bit från tankvent röret tryckt dit en förminskning till 4mm och på R-slangen satt ett t-kors med 2 stora o en liten ansluning.bytte dom 3 slangarna till MV o alla andra vakuum slangar till siliconslangar när jag köpte bilen men lät just den biten va. gjorde om det så tankvent slangen har samma diameter hela vägen in till R-slangen nu och vips så funkar det. med andra ord rätt känsligt system kan förstå nu hur en läckande backventil kan ställa till det :P surt man köpt en trimbox helt i onödan.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Flotte Visa inlägg
    tack för tipset kingback men hitta äntligen felet. va så korkat så nån som vatt på det innan hadde klippt en bit från tankvent röret tryckt dit en förminskning till 4mm och på R-slangen satt ett t-kors med 2 stora o en liten ansluning.bytte dom 3 slangarna till MV o alla andra vakuum slangar till siliconslangar när jag köpte bilen men lät just den biten va. gjorde om det så tankvent slangen har samma diameter hela vägen in till R-slangen nu och vips så funkar det. med andra ord rätt känsligt system kan förstå nu hur en läckande backventil kan ställa till det :P surt man köpt en trimbox helt i onödan.
    Kanske ett par öl för mycket idag, men jag fatta nada av detta inlägg.
    Signaturlös

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Kanske ett par öl för mycket idag, men jag fatta nada av detta inlägg.
    Dom hadde klöddat dit en mindre slangbit som visas på bilden nedan ,där tankventilationen går på Rslangen.

    Senast redigerat av Turbo_Flotte den 2014-06-05 klockan 19:29.

Liknande ämnen

  1. Skenande laddtryck med BSR steg1 OG9-5 Aero
    Av Tobbe_1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-07-03, 23:52
  2. Problem med laddtryck OG9-5 steg1
    Av Kim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-04-22, 08:54
  3. [LÖST] För lågt laddtryck med BSR steg1? OG9-3 T7
    Av Hbn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 21:38
  4. [LÖST] För lågt laddtryck i NG900 2,0T T5 BSR steg1
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 21:42
  5. Laddtryck 9k 2.0t -97 steg1
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •