Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Felkoder efter motortvätt NG9-3 B207

  1. #1

    Felkoder efter motortvätt NG9-3 B207

    Godagens.

    Jag skulle göra fint och motortvättade min bil för ett par dagar sedan, efter det fick jag felkod för misständning på 3ans cylinder. kopplade odb2 och tog bort felkoden men strax efter fick jag p1353 och p0300. som jag förstår så betyder p1353 "för hög el låg styrka på tändningen på spole B" och p0300 misständning lite överallt.
    Jag bytte plats på tändspolarna men fick samma, bytt stift men fick samma.
    Bilen går inte direkt ojämnt bara lågt laddtryck pga att motorlampan lyser. Jag har lyckats släcka den ett par gånger och då försvinner koden en resa men kommer tillbaka på vägen hem. Men oftast så kommer felkoden direkt vid start efter att jag nollat datorn.

    Har även haft av batterit men den kommer tillbaka.

    Finns det någon som kan hjälpa mig vore jag tacksam för förslag, får annars ringa reparatörn och be om en tech2 läsning om det kan ge något mer.

  2. #2
    Har kollat efter tjuvluft med startgas och kikat lite på slangar om det finns några sprickor. Bytte bränslefilter som del i servicen som pågår.
    Igår släckte jag koderna och körde till jobbet i morrse då kom jag en mil innan det började.
    Någon som kan tipsa på vart man ska börja kolla, just nu är jag nog på och pillar överallt för att hitta felet?

  3. #3
    Inget ännu nä.

    Uppdatering istället då: bytte massa vaccumslangar och kollade massa kopplingar efter fukt och skador, lite elspray på dom med.
    Provkörde men efter 5km ladda bara turbon hälften och felkod p1353 och p0300 kom tillbaka.
    MEN, väl hemma hörde jag knackande ljud från turbon, inte jämnt knack utan ett par knack sen uppehåll nån sekund sen några knack till.
    Kände på wastegaten fram på motorn under kåpan och kände ryck i den samtidigt som knacken. när jag lossade kabeln så slutade knacken. kollade även felkoder och fick
    p1353, p0300, p0034 (turbo bypass wastegate control ciucuit low), p0245(wastegate "A"low). samme efter att jag nollat felkoderna.

    Det hade vart bra med lite hjälp nu.
    Senast redigerat av Dicjoh83 den 2014-06-05 klockan 19:42.

  4. #4
    Hjälpen kom aldrig så efter en dags suckande över att wis inte funkade på mac, utan fick lägga tid på det istället för att laga bilen.
    Eftersom det säkert kommer fler med samma problem som jag så fick jag detta lite förslag från datan: kabelbrott mellan tändmodul och ecu. Stift 2 på modulen och stift b13 på ecu. B är vänster kontakt. Min funkade fint så nu är ny tändmoful beställd. Förhoppningsvis löser detta problemet.
    Senast redigerat av Dicjoh83 den 2014-06-11 klockan 21:49.

  5. #5
    Fortsätter med lösningen.
    Fick fram en tändmodul som visade sig vara fel, finns uppenbarligen 2 olika märkte jag då kontakten inte passade riktigt.
    Annan modul hämtades och efter att jag raderat felkoderna så gick den som en oljad skit igen.

    Hoppas någon blev hjälpt.

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Tack för återkoppling.
    Ovanligt fel må jag säga, inte ofta man hör talas om att IDM'en lägger av.... jag har faktiskt aldrig hört talas om det.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jag säger som cactuz. Bra att du återkopplar så någon annan kanske får hjälp av det!

    Jo, jag har hört talas om att det ska finnas olika IDM. Det hänger tydligen med dom olika spjällhusen, det gamla och det nya som kom MY07. Jag kör nu på biopowerkonvertering med gamla spjällhuset (MY05). Man har sagt åt mig att om jag skall byta till det nya spjällhuset som lirar bättre med biopowerprogrammet, så måste jag också byta IDM:en.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Det går väl inte att biopowerkonvertera utan IDM-byte?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Maptun anser att det går iaf. Jag tror jag förstår vad du menar. Att knackdetektering mm ligger i den och att det fungerar så annorlunda med E85 gentemot bensin att man faktiskt behöver den nya IDM:en. Men Maptun anser tydligen annorlunda. Jag har litat på dom och har ingen aning om vad andra anser i den frågan. Hur gör andra trimmare som biokonverterar?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Maptun anser att det går iaf. Jag tror jag förstår vad du menar. Att knackdetektering mm ligger i den och att det fungerar så annorlunda med E85 gentemot bensin att man faktiskt behöver den nya IDM:en. Men Maptun anser tydligen annorlunda. Jag har litat på dom och har ingen aning om vad andra anser i den frågan. Hur gör andra trimmare som biokonverterar?
    Nu vad det förra våren jag fick mitt program visserligen men jag kör rent E85 program (Maptun) då i och med att jag har gamla IDM:n
    i min -03 Aero.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  11. #11
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    På min påstod sig iaf Maptun byta IDM när det fick biopower-konvertera den. Det är snarare ECU'n och IDM'en som inte borde komma äverens än spjällhuset och IDM'en.
    Kollat art# på din IDM Håkan?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Men var det inte så att dom allra tidigaste årsmodellerna MY03, och kanske MY04, hade annan IDM än t.ex MY05? Jag har absolut för mig att ha sett något om det. Men då är det ju förmodligen inte så att spjällhuset och IDM:en hör ihop, nej. Jag fick för mig att man gjort en förändring till när bio:n kom MY07, men så är det troligen inte.

    Någon IDM är inte bytt i min iaf. Bilen var aldrig hos Maptun då vid trimtillfället utan det var Ronny som gjorde bytet av avgassystem, downpipe, turbo mm. Och sedan Maptuner för programmet. Och jag är ganska säker på att det jag läste om byte av IDM vid bio-trimmning bara var högst t.o.m MY04, för jag tänkte speciellt på att det var ju därför det inte behövdes något sådant på min.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Det stämmer bra Håkan när jag kollar EPC så är det samma fr.o.m. MY05 och frammåt.
    Kollade kvittot från när jag lät Maptun biopower-konvertera min och där var ju inte heller någon IDM speccad.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. Problem efter motortvätt NG9-3 B207
    Av charlotta02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 10:07
  2. Problem efter motortvätt 9-5 Aero -00
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 10:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •