Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilen svarade inte på gas och dog, nu får jag ej igång den.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Bilen svarade inte på gas och dog, nu får jag ej igång den.

    Hej!

    Har en Saab 9-3 2.0t från 99, nu är det så att när jag körde hem från skolan så började den gå lite ryckigt och den svarade inte på gasen sen så dog bilen. Nu får jag inte igång den överhuvudtaget. Bytte bränslefilter och tändstift förra veckan och den har funkat bra sen dess. Tändstiften var visserligen köpta på Biltema och någon sa att det kunde vara anledningen till att den inte startar så jag köpte "Riktiga stift" på Mekonomen men bilen vill ändå inte. Min fråga är vad kan felet vara? Har kollat säkringar till bränslepumpen, svårt att höra om pumpen låter eller inte när man vrider på tändningen. ( Startmotorn går runt som den ska ) . Hur kan jag se om Bensinpumpen verkligen är paj eller om det är Tändkassetten? eller nåt relä. Och vad tror ni är felet? Vet att det finns vevaxelgivare och sånt men då borde väl bilen gå igång när den svalnat och heller inte betett sig som den gjorde.

    Tacksam om någon kunnig kan hjälpa till.

  2. #2
    Jag hoppas du har satt i NGK och inte Bosch som Mekonomen brukar erbjuda.

    Det ska inte vara svårt att höra pumpen. Lyft baksätet, och hör att den går en liten stund när du slår på tändningen.
    Provbyt tändkassetten.
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Har satt i NGK stift. Går det att skruva bort bensin filtret och se om det sprutar bensin så att man vet om pumpen funkar? tycker inte jag hör något ifrån pumpen. Och hur ska jag provbyta kassetten? den kostar ca 3000, känns onödigt att betala det om felet ligger någon annanstans.
    Senast redigerat av Saab 9-3 2.0t den 2014-06-03 klockan 21:02.

  4. #4
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Tändkassetten brukar lukta som bränd plast när den har pajat. Varvräknarnålen skall röra sig när du kör startmotorn, annars är det vevaxelgivaren.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Varvräknaren går upp och ner när jag har igång startmotorn och samtidigt trycker på gasen upp och ner.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Kan man spraya startgas i Insuget för att utesluta om pumpen gått

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 2.0t Visa inlägg
    Kan man spraya startgas i Insuget för att utesluta om pumpen gått
    Ja, är det bränslepumpen går den på startgas. Men försök att lyssna, om pumpen i tanken går, omgivningen är tyst och du släcker ventilationsanläggningen och annat oljud ska du höra att den går någon sekund varje gång du slår på tändningen.

    Provbyta tändkassett betyder att man lånar en känt fungerade kassett och provar. Det finns inget annat enkelt sätt att kontrollera kassetten.

    Av dina felbeskrivningar att döma låter det som mycket sannolikt att det är bensinpumpen eller tändkassetten. Om man tycker en ny original tändkassett är för dyr så bör/ska man inte köpa pirat utan en begagnad originalkassett, men eftersom en begagnad kan vara trasig rekommenderas starkt att låna en hel först. Tändkassetter beter sig inte som andra delar, vinsten med att köpa en som inte gått så långt är liten, så man kan köpa den billigaste som mekaniskt är utan skador, och åtminstone har någon rudimentär funktionsgaranti.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tack för svaren, ska felsöka imorgon, lyssna om pumpen låter, spraya startgas och se. Sen kanske det blir en sväng förbi skroten och kolla om de har en gammal tändkassett.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Löste sig, det var Tändkassetten.

Liknande ämnen

  1. Hur får jag igång min iphone i bilen??
    Av Pera i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 13:26
  2. Bilen går inte igång!!! backväxel fastnat. ng900
    Av xzar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 14:31
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 09:26
  4. Tanka med bilen igång?
    Av TriMe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •