Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hög tomgång med E85

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229

    Hög tomgång med E85

    Jag tänkte testa att köra med E85 så jag bytte insug till ett nyare och satte i aero spridare dom tegelbruna, ska köpa Deka spridare snart. Sagt och gjort så drog jag in ett program i ecu det är ett orginal program från tis, programmet heter NOTCS_B205E_ET02U01C.46S, det jag undrar över är, när jag startar bilen så är tomgången bra ca 8-900 varv men när jag har åkte en liten bit räcker att jag backar ut från parkeringen så lägger sig tomgången på ca 1500-1600 varv nån som har en aning, kan nämna att jag har bara kört ca 1 mil med E85, kan det vara att bilen inte har adapterat ordentligt?
    Kan nämna att det var nåt lustigt när jag hade tankat så gick bensinmätaren upp över halv tank, åkte till affären och när jag körde iväg så stod tankmätaren på under halv tank, åkte vidare till en annan affär och när jag sen åkte därifrån så stod den på över en halv tank igen. Bilen är en Saab 9-5 från 1999
    Saab 9-5 2005

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Det kan inte vara så att nån o-ring till en spridare hamnat på snedd när du bytte spridarna? Det kan ge precis dom symptom du beskriver.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Jag böt insuget i helgen som var och har kört med mitt steg3 program och det har inte varit nåt problem med tomgången, så jag tror inte att det kan vara en oring.En annan fråga är det känsligare med luft läckage när man kör E85? har nåt luftläckage som jag inte hittar, när jag kollar med tech2 så säger den att jag har -24% luftmassa avvikelse från beräknad..
    Saab 9-5 2005

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Ja eller så har du fått i fel program...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Ja det är ju inte helt omöjligt. :-)
    Saab 9-5 2005

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av aran Visa inlägg
    ...det är ett orginal program från tis, programmet heter NOTCS_B205E_ET02U01C.46S...
    NOTCS fil för Biopower finns inte i någon tis, de som finns på forumen brukar vara de jag eller KurtMW skrivit om koden på

    Leta luftläckage, testa annan luftmassemätare. Visar systemet så stor avvikelse så har du en ordentlig läcka alternativt så har du inte kopplat in trycksensorerna ordentligt.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Det är nog troligt att det är du eller han som skrivit om programmet :-)
    Det lustiga är att bilen inte går illa, det jag har problem med är att laddtrycket svajar när jag laddar över 1bar.
    Men om jag gör bilen strömlös så funkar allt kanon en stund stabilt laddtryck kan vara så i ett par dagar sen börjar den svaja igen, skumt som fan..
    Saab 9-5 2005

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Du sa att det var ett originalprogram först, sedan säger du att du laddar över 1 bar? Är det bara jag som blir förvirrad nu?

    Vad har du för turbo, och vad är dess grundladdtryck satt till? Vad är det som är gjort i mjukvaran förutom att den har notcs-modifikationen?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Ja när jag laddar över 1 bar är det med mitt steg3 program, det är jag som skriver lite virrigt :-) med det här (orginal programmet) jag provar nu laddar den 0,7
    Jag har en td04/15T turbo grundladdtrycket är 0,45bar. det jag har gjort med det programmet som är för bio är att importera mappen för td04/15t, men det kanske behövs mer modifikationer.
    Saab 9-5 2005

  10. #10
    Är du säker på att programmet du använder är gjort för dom tegelbruna spridarna?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Nä det är jag visserligen inte, jag bara antog det för dom flesta 9-5or efter 01 har väl dom?
    Ska prova att lägga in dom i programmet. Det är lite underligt att tomgången är bra tills jag har kört några meter och bilen går bra inga misständningar eller knack enligt open sid..

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Inte underligt alls egentligen, i början går den ju på kallstarten och får mer soppa på grund av det...

    Har du möjlighet att skicka filen du använt? typ på mail eller nåt?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Nä det är väl inte det iof, håller på och försöker lära mig det här med t7 suite. Kan skicka den när jag kommit hem.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Får nog ta mig en titt på o-ringarna till spridarna, nu idag körde jag med mitt gamla program som är gjort för bf och efter några km så är tomgången hög även med det programmet, fast inte konstant kan vara bra om jag stannar för rött men vid nästa rödljus så är varvet uppe på 1500, skumt som fan. Kan man se med tech2 vilken spridare det ev är, tänkte om den har mer misständningar eller knack??
    Saab 9-5 2005

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229
    Uppdatering ingen skillnad, har kollat o-ringarna nu och det var inga problem med dom, var extra noga när jag satte tillbaka dom, kollade över alla vacuumslangar hittade inget fel :-( en ny undran som jag fick är, jag var ute och åkte en sväng så bilen skulle bli riktigt varm och sen tillbaka till garaget stängde av bilen kollade lite mer, startade den igen och tomgången var bra ända tills jag petade till på gasen, går den på kallstarten även fast motorn är varm ????
    Justja jag testade att rycka ur kontakten till tryckgivaren som sitter högst upp på insuget till vänster om man står framför bilen, det som hände var att bilen hostade till sen gick som den gjorde innan jag drog ur kontakten, ska det vara så??
    Senast redigerat av aran den 2014-06-07 klockan 13:52.
    Saab 9-5 2005

Liknande ämnen

  1. Hög tomgång!
    Av pfa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 11:18
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •