Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: CE lampa blinkar P1110 OG9-3 Aero -01

  1. #1

    CE lampa blinkar P1110 OG9-3 Aero -01

    Hej,

    har fått ett problem. min CE lampa började lysa här om dagen och vid full last(gas) så börjar även lampan blinka? har kolla koden: P1110 vilket är AV ventil/läckage.. har kollat slangar o.s.v utan hittat något fel.. har bytat bränsle pump för någon vecka sedan om det kanske kan inverka? eller det bara är en kass dumpventil kanske? släcker man lampan kommer den tillbaka vid första fullgas acc men inte om man är försiktig med gasen. bilen går bra för övrigt, allså den går som normalt. inga ryck eller pendlande ladd o.s.v utan bra helt enkelt.

    har ni någon aning om vad det kan vara?

    tacksam för svar!

    MVH Johan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Troligen trasigt membran i avlastningsventilen, eller dåliga vacuumslangar till/från magnetventilen som styr den.

    CE blinkar väl inte? Utan den tänds väl bara. Blinkade CE indikerar katalysatorskadliga misständningar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Troligen trasigt membran i avlastningsventilen, eller dåliga vacuumslangar till/från magnetventilen som styr den.

    CE blinkar väl inte? Utan den tänds väl bara. Blinkade CE indikerar katalysatorskadliga misständningar.

    Mvh
    Hej. den lyser i fast sken men under belastning börjar den blinka och koden är P1110?

  4. #4
    det kan inte ha att göra med soppa pumpen då? att slangen nere i tanken sitter löst och suger luft ellernått? tycker ju därimot det är konstigt när jag får koden P1110 när den "misständer"? jag har ingen aning vad det kan vara..slangarna o.s.v till tryck systemet är hela och är i bra skick. som sagt, den blinkar bara när det är fullgas och återgår sedan till fast sken igen. lampan hålls släck tills det första fullgaset sker sen tänds den igen, som sedan övergår till "blinkningar" vid fullgas ist... nu blir jag ju nojjig

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Pressa den inte om motorlampan blinkar!

    Är pumpen korrekt monterad? Med rätt typ av slang som tål att dränkas?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    nä jag vet, har endast prövat 2ggr. pumpen är en henko pump med tillhörande dränkbar slang. byta den för 4v sedan och har inte fått CE lampan tänd föränn i fredags(05/30)...som sagt, tycker den inte ska ge P1110 då om det sker misständningar :\ borde ju vara en annan kod eller flera koder då tycker man och borde gå konstigt eller dö om inte soppan når fram. bilen tycker jag "kvittrar" lite extra från luftfiltret nu på senare oxå(org luftbox/filter) så hoppas på att AV`n är kass, kan man felsöka AV`n på något bra sätt?

    tackar för era svar

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Provblås/sug i anslutningarna. Ska vara tätt i alla.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    tror problemet är löst. AV`n läckte på trycksidan(sidan mot IC röret) och gick in och kolla felkoderna igen och jag hade missat scrolla ner *facepalm*, det är P1110 och P1300..kan AV läckaget bidra till P1300(random missfire) då den fick i sig luft den inte mätt via LMM`n?

  9. #9
    Låter som det är två fel.
    Ett som har med AV och P1110 att göra, och ett annat ev. bränslerelaterat som gör att CE blinkar.
    Signaturlös

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Låter som det är två fel.
    Ett som har med AV och P1110 att göra, och ett annat ev. bränslerelaterat som gör att CE blinkar.
    jo det tror jag med men kan det ena leda till det andra? luften från AV`n går ju igenom och rakt in i turbon igen som omätt luft, därav fel bränsle/luft blandning....eller(hojjta till om jag är helt fel ute)? bilen tycker jag går för bra för att vara bränsle relaterat. inte en hicka eller tvekan eller nått när man kör/gasar.

  11. #11
    Såg inte din förra kommentar innan jag skrev min. Sitter och jobbar lite samtidigt.

    Förstår inte riktigt hur du menar med läckaget. Om den läcker på trycksidan tappar du uppmätt luft, om den inte stänger som den ska tappar du ingen uppmätt luft, den går bara tillbaka till turbon.

    Men det är väl bara att testa om misständningarna kvarstår, men det skulle inte förvåna mig.
    Signaturlös

  12. #12
    aha menar på att trycket som återkommer in i turbon är inte uppmätt då det inte går genom LMM`n(det blir då utöver den uppmätta luften så att säga) som sagt bara en tanke, vet inte om det stämmer har iaf bytat AV`n nu och "kvittret" är borta och ingen CE. har testat både köra lungt, med full last från 20km/h på 3an till varvstopp o.s.v..så det verkar ha funkat återkommer om det dyker upp igen! tacksam för er hjälp!

    mvh Johan

  13. #13
    tänkte bara uppdatera, Bilen går FF bra och ingen CE lampa har dykt upp AV`n var boven i dramat. så får ni P1110 och P1300 felkoder, kolla AV`n i första hand.
    MT steg 1 bio

Liknande ämnen

  1. Led-Lampa blinkar!
    Av putte_k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-02-26, 13:23
  2. Xenon lampa blinkar
    Av ZeroX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 13:45
  3. Srs lampa blinkar, 9000 cse -94
    Av georgekenedy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 22:41
  4. CE lampa som blinkar, og 900 t16 -88
    Av dea i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 23:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •