Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Vilken turbo skall man satsa på? 9000 2,3T -94

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Visby
    Inlägg
    84

    Vilken turbo skall man satsa på? 9000 2,3T -94

    Tja... Tänkte byta turbo på min Saab 9000 2.3 T-94... Tror att den är slut...

    Vilken turbo bör man satsa på? Hör hört att man skall köpa Mitsu turbo som sitter på Aero:n?

    //ha dé
    Har ett gäng olika bilmärken på tomten!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    japp, ska du inte trimma är mitt tips en td04HL-15T med #6 avgashus från 9000CS Aero. Trimma, så ett mitsus 18T kan va lämpligt.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Det går fint att trimma med 15T#6 oxå.. Men ännu mera med 18T förståss.

    Ett par nackdelar med Mitsu-aggregat: Bättre begagnade är lite svåra att få tag i, sen blir det lite pyssel med rören för inget passar från T25:an. Kan bli dyrt.

    Ett annat tips är Garrett T28. Orkar pumpa mera och rören passar rakt på. Uppgraderingen "T25/28" brukar inte anses som nån jättebra idé då turbinhuset är klent dimensionerat för trim.

    Sen lär det va lätt att få tag på Garret GT-agg numera men det blir en annan division.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 721
    Originalaggen är ju billiga att få tag på, så ska du inte trimma så är det att
    föredra. Annas har du ju fått lite tips på större agg.


    Mvh

  5. #5
    Tryck i en Garrett GTBB40 . Den får nog fart på bilen!
    Lite moddning krävs dock...
    Saab 9-3 Aero -01. Performance by ANA Stockholm, NU SÅLD!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Citat Ursprungligen postat av Lightning Aero
    Tryck i en Garrett GTBB40 . Den får nog fart på bilen!Lite moddning krävs dock...
    Ja, allt är ju relativt.

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av Lightning Aero
    Tryck i en Garrett GTBB40 . Den får nog fart på bilen!Lite moddning krävs dock...
    Ja, allt är ju relativt.

    Mvh Tomas.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av Lightning Aero
    Tryck i en Garrett GTBB40 . Den får nog fart på bilen!Lite moddning krävs dock...
    Ja, allt är ju relativt.

    Mvh Tomas.
    Jag la ihop "lite" och "Fart" och en "GTBB40"
    Chip och filter och en GT40, helt perfa
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av Lightning Aero
    Tryck i en Garrett GTBB40 . Den får nog fart på bilen!Lite moddning krävs dock...
    Ja, allt är ju relativt.

    Mvh Tomas.
    Jag la ihop "lite" och "Fart" och en "GTBB40"
    Chip och filter och en GT40, helt perfa
    och det säger du nu tänka va mycket onödiga saker jag måste ha köpt ut över turbon då

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg

    och det säger du nu tänka va mycket onödiga saker jag måste ha köpt ut över turbon då

    Vi har gått helt fel väg mot 500+ grabbar
    Då kunde man lagt mer pengar på det redan budgetbyggda chassit
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av Lightning Aero
    Tryck i en Garrett GTBB40 . Den får nog fart på bilen!Lite moddning krävs dock...
    Ja, allt är ju relativt.

    Mvh Tomas.
    Jag la ihop "lite" och "Fart" och en "GTBB40"
    Chip och filter och en GT40, helt perfa
    Håller tummarna att den går bra i stan (big ironi)
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    räcker om du lägger ett par öhlins dämpare i baksätet så har du fin fin väghållning

  13. #13
    Tänk vad en liten droppe tändvätska gör... ´
    Jag respekterar er som verkligen lägger ner tid och kunskap i era bilar. Var mest för att skapa debatt.
    Saab 9-3 Aero -01. Performance by ANA Stockholm, NU SÅLD!

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Citat Ursprungligen postat av Lightning Aero
    Tänk vad en liten droppe tändvätska gör... ´
    Jag respekterar er som verkligen lägger ner tid och kunskap i era bilar. Var mest för att skapa debatt.
    A och O för en körbar och hyfsat snabb och driftsäker bil är att ha ett genomtänkt koncept.

    En stor turbo är inte lösningen sålänge allt runt omkring lirar tillsammans.


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Visby
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Ett par nackdelar med Mitsu-aggregat: Bättre begagnade är lite svåra att få tag i, sen blir det lite pyssel med rören för inget passar från T25:an. Kan bli dyrt.

    /jn
    Får se nu om jag förstår... Om jag köper ett Mitsu agg... Måste jag hålla på att byta en massa då? Rör och sådant?

    Ha dé
    Har ett gäng olika bilmärken på tomten!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    Citat Ursprungligen postat av GyZeN
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Ett par nackdelar med Mitsu-aggregat: Bättre begagnade är lite svåra att få tag i, sen blir det lite pyssel med rören för inget passar från T25:an. Kan bli dyrt.

    /jn
    Får se nu om jag förstår... Om jag köper ett Mitsu agg... Måste jag hålla på att byta en massa då? Rör och sådant?

    Ha dé
    Ja de kommer behövas lite nya delar för att få ett Mitsubishi aggregat att passa på din bil ,,

    mvh

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Citat Ursprungligen postat av GyZeN
    Får se nu om jag förstår... Om jag köper ett Mitsu agg... Måste jag hålla på att byta en massa då? Rör och sådant?
    Ja, alltså rören för vatten och olja. En komplett sats kostar kring 2000:- och köper man allt i lösa delar hos Saab till en 9000 Aero blir det ännu dyrare.

    Oljeretur: Tokdyr, men T25:ans går att modifiera så den funkar.
    Olja-till: Ca 300:-. På detta rör stämmer anslutningsdimensionerna, det går att böja och justera så det funkar på Mitsuns mindre core men pga trängsel (särskilt med 3" DP) är det inte helt lätt. Dessutom måste banjon ha absolut spikrak anliggning för att undvika läckage.
    Vatten-till: Ca 300:-. En Garrett har M14-anslutning medan Mitsun har M12. Funkar alltså inte.
    Då de 2 rören ovan inte är vansinnigt dyra är iaf mitt tips att köpa dem nya om man inte hittar beggade. Det går att både skarva och/eller dra nytt med lösa nipplar och stålomspunnen slang, men jag tyckte inte det blev 100% pålitligt hur jag än gjorde. Har även läst på andra forum att fabrikspressade anslutningar tenderar att läcka.
    Vattenretur: Tokdyr, ca 800:-. M14 i T25 och M12 i TD04:n. Här är värmen och läckagerisken mindre så man kan med fördel dra stålomspunnet och spara en bra slant. Då får man förvisso skippa VHV-uppvärmningen annars är det inte lönt.

    Mot turbo, DP och inloppsslang passar det lyckligtvis. Allt detta under förutsättning att Mitsu-snurran är från en 9000. Är det från 9-5/9-3 råkar man ut för nya problem men de går också att lösa.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Visby
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Ja, alltså rören för vatten och olja. En komplett sats kostar kring 2000:- och köper man allt i lösa delar hos Saab till en 9000 Aero blir det ännu dyrare.

    /jn
    Okay... Detta låter dyrt... Så vilken annars skall man köpa?

    Ha dé
    Har ett gäng olika bilmärken på tomten!

  19. #19
    Guest
    Lånar lite tråd här. Är huset större på T28 jämfört med T25?

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Är huset större på T28 jämfört med T25?
    Ja, på kompressor sidan.

Liknande ämnen

  1. Vilken turbo ska jag satsa på?? Vad behövs?
    Av noksin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 20:49
  2. Vilken turbo skall man välja?
    Av 9-5 Pekka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 22:30
  3. vilken turbo skall ja välja
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 21:39
  4. Vilken bilstereo skall man satsa på???
    Av jontebus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •