Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hängig bakvagn Saab 9-5 sedan -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Question Hängig bakvagn Saab 9-5 sedan -00

    Hej, drar iväg en fråga och hoppas på svar bland all kunskap som finns här

    Har en Saab 9-5 -00 (ej Aero) med originalchassi.
    Tycker med tiden att bilen börjat se lite hängig ut bak, dock är det marginellt men det syns att den inte är som den en gång var...Tycker deussutom att man kan se skillnad på den om den är fulltankad eller inte och så känsliga ska de väl inte vara...

    Hur som helst så känns det lite som om jag kört fast med vad jag ska göra åt saken.
    Bilen har gått ca 27 000mil (haft den i familjen sedan ny) och visst, saker slits väl med åren, men jag tycker ändå jag provat med det mesta, stötdämparna bytta för nåt drygt år sen, fjädrar och alla bussningar bytta i bakvagnen för ca 6månader sedan, tycker inte det blivit nån skillnad. Att säga att den ser hängig ut kanske är en lätt överdrift men jag anser nog att den borde upp nån cm iaf....antar att jag är tvärtemot de flesta andra som säkert skulle jubla om bilen sänkte sig själv, men jag vill gärna ha den som den ska vara original.
    hjulinställning är också gjord, funderade på vad jag förstår kan va en lösning med chims, men då bilens värden va så pass bra fick jag sagt till mig att det inte är nån mening med att chimsa bakvagnen, vet inte heller hur stor skillnad det kan göra?

    Bilen har varit på verkstad flertalet gånger och de kan inte heller hitta något fel...
    Kanske tycker de jag är petig men har man börjat störa sig på något så sitter det i bakhuvudet sen...
    Tydligen fanns nån minimal justering när man monterar stötdämparna som kan göra 3mm skillnad de sattes i högsta läget men tycker knappast det blev märkbart så problemet kvarstår....Känns som man börjar närma sig vägs ändå då allt jag kan komma på är bytt....men NÅGOT måste det ju va som gör detta fenomen...

    Någon som har nån idé?
    Tips mottages tacksamt..

    tackar på förhand

  2. #2
    Har du en bild på bilen?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Ska fixa en bild!
    Btw...undrar om det kan va några "felaktiga" dämpare som är boven i dramat?
    Hittade kvittot från bytet och där står det "Super Touring, vilket verkar va Sachs, är det någon som vet om detta är vad som är original på Saab 9-5 eller om dessa möjligen skulle kunna va mjukare och därav vara källan till problemet?

Liknande ämnen

  1. Bussningar bakvagn 9-5 Sedan
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 22:58
  2. Framvagn eller bakvagn SAAB 95 1998 Sedan 2,3
    Av tblme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 22:56
  3. Hängig bak OG9-3
    Av Martin 2445 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 11:14
  4. klonkande bakvagn 9-5 sedan -98 ???
    Av Robin85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 19:49
  5. Svajig bakvagn 9-5 aero sedan -03
    Av Bada Bing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 16:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •