Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vatten/tankmätare flippar ur 900S

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Vatten/tankmätare flippar ur 900S

    Har ett mycket märkligt fenomen på min 900S 91:a.
    Tempmätaren och även tankmätaren går upp och ner under gång, nålarna hoppar även till när man trycker på bromsen och även när man lägger i backen!?
    Ibland kan båda mätarna åka upp på fullt istället för att sjunka när man stänger av tändningen.
    Vid några tillfälle har bilen tvärdött när jag lagt i backen. Är väl insatt i dessa bilar och har haft många men går bet på detta fenomen.
    Låter ju spontat som ett jordfel eller kortslutning, har kollat alla jordpunkter och de ser bra ut. Vad har tankmätar/givare kretsen gemensamt med tempgivare/tempmätare?
    Skall tillägga att bilen förövrigt går utmärkt och överhettar inte. Alla förslag och teorier mottages med tacksamhet!

    /Magnus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Jag har tyvärr inget konstruktivt att komma.
    Men delar din teori om ett underbart intermittent jordfel som får mätaren att dansa tango av den konstiga signalen :P
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95 Visa inlägg
    Har ett mycket märkligt fenomen på min 900S 91:a.
    Tempmätaren och även tankmätaren går upp och ner under gång, nålarna hoppar även till när man trycker på bromsen och även när man lägger i backen!?
    Ibland kan båda mätarna åka upp på fullt istället för att sjunka när man stänger av tändningen.
    Vid några tillfälle har bilen tvärdött när jag lagt i backen. Är väl insatt i dessa bilar och har haft många men går bet på detta fenomen.
    Låter ju spontat som ett jordfel eller kortslutning, har kollat alla jordpunkter och de ser bra ut. Vad har tankmätar/givare kretsen gemensamt med tempgivare/tempmätare?
    Skall tillägga att bilen förövrigt går utmärkt och överhettar inte. Alla förslag och teorier mottages med tacksamhet!
    Om det är samma konstruktion som 9000 så skulle jag gissa på jordning till instrumenten eller möjligen muttrarna inne i instrumentet. På 9000 är temp- och bränslemätarna försedda med två spolar där den ena spolen matas med en referensström och den andra med givarens signal, och kvoten mellan dem bestämmer utslaget. Så om jorden inte sitter fast så ändras referensströmmen för båda instrumenten men inte strömmarna från givarna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Problem löst! Som oftast när det gäller ett skitfel, kabelskon till jorden på växellådan var sprucken!
    Tack för svar

Liknande ämnen

  1. Hastigets mätare, Ac + varningslampor flippar ur! Saab 9-5
    Av imapro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 12:25
  2. Acc Panel som flippar ur ibland
    Av TeamKarlsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 23:02
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 01:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •