Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Förslag på TYSTA däck till 9-3SS?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -

    Question Förslag på TYSTA däck till 9-3SS?

    Hej!

    Det börjar vara dags att söka nya sommardäck till min 9-3SS -11. Bilen är ej sänkt eller modifierad på något sätt.

    Nu sitter det på Continental PremiumContact 2, 215/55 16 tum 93V, tillverkade 2010. Vet ej hur länge de suttit på eftersom de följde med bilen då jag köpte den.

    Som det är nu har bilen ett riktigt förfärligt oväsen på grov och gammal asfalt. Det är högre än i någon annan bil jag testat, och jag vill bli av med det! Min tidigare 9-5 -04 gick riktigt tyst i jämförelse. Jag är medveten om att NG9-3 kan ha högt vägljud, men som det är nu är det oacceptabelt! Dubbdäcken jag har vintertid är t.o.m. tystare!

    Vi kan utgå ifrån att det inte är något fel på hjulinställning eller hjullager, eftersom den är tyst och fin på ny asfalt, och den drar inte snett heller.

    Jag funderar på Goodyear Efficientgrip, Michelin Primacy 3 eller Nokian Hakka Blue i samma dimension som tidigare. Har ni erfarenheter eller andra förslag? Hur är det att gå ner en hastighetsklass till H, skulle det bli tystare av det möjligen?

    Vilket är det optimala däcktrycket för mindre vägljud? Jag kör nu med 2,9 i alla.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Min erfarenhet av Continental är att dom HAR ett högt däcksljud.

    Men jag skulle börja med att sänka till 2,6-2,7bar, 2,9bar är HÖGT på 16".
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    GoodYear EfficientGrip har jag väldigt positiva erfarenheter av, på 9-5. Tysta, håller länge, vilsamma, bra grepp och konsekventa i uppträdandet.
    /Johan

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Har exakt samma problem på vår 9-3. Sommardäcken (som är Continental) låter fördjävligt rent ut sagt. Dubbdäcken är betydligt tystare. Tyvärr är mina sommardäck lite för bra för att jag ska känna att det är läge att byta ut dem än så länge.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163
    Ska faktiskt byta framdäck på min 9-3 SC -08 nu i veckan som kommer. Valde då Goodyear Efficient Grip då jag fick det som rekommendation av två olika däckfirmor i stan.
    Har 18" idag men och på dem sitter det inte några värsting däck precis. Men dem har hållit länge. 6 år har dem suttit på och dem som sitter bak är ännu inte slut. Är väl samma gummi som i hockeypuckar och kanske därför dem för ett jävla liv. :P

    Kan återkomma i veckan med ett betyg på Goodyear däcken.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Mitt tips är Nokian Blue - bästa däcket jag kommit över. Både tyst o stabilt. Efficient grip hade jag på en 95:a och det upplevde jag som lite svajigt men klart tystare.
    Allt är bättre än Conti 2:orna du har, höll på att bli galen på vägmalet som de genererade på grova vägar.
    P.S Har inte testat Michelin HP Primacy - skall visst vara bra D.S
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Generellt så har däck med högt rullmotsånd högt vägljud (och tvärt om). Så vill du ha tysta däck ska du dels välja ett smalt däck och sedan hålla sig till respektive tillverkares däckmodell med lågt rullmotstånd (=bränslebesparande däck). Typ Goodyear efficientgrip, michelin energy saver, continental ecocontact o.s.v.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Tack för svaren. Skönt att höra att andra har samma erfarenheter av Continental och i synnerhet PremiumContact 2! Började nästan tro jag hade något fel på min bil!

    Återkom gärna med betyg om Goodyear-däcken

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Nokia blue eller Michelin Energy är de tystaste däcken jag kört med.
    Senast redigerat av 9000cse95 den 2014-06-02 klockan 09:25.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Bytte på vår 9-3 till Goodyear EfficientGrip för två år sedan. Bilen blev som ny, framförallt genom lägre däckljud. Nu efter två år tycker jag det börjar låta lite mycket igen - antagligen för att däcken är lite slitna (5-6 mm) och därmed hårdare.
    9-3 SC 1.9TID -06 (Såld)

  11. #11
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Jag kör Nokian både sommar (19") och vinter (17"). Helt underbart bra däck men dyra är de.
    Vi säljer däck på jobbet och det är otroligt vad många det är som inte förstår
    hur viktiga just däcken är på en bil.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  12. #12
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Jag kör på vredestein ultrac sessanta på mina 20", ruskigt tysta för att vara sån låg profil (30) hade 19" med kinadäck innan (sunny) dom lät horribelt mkt.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo Visa inlägg
    Jag kör Nokian både sommar (19") och vinter (17"). Helt underbart bra däck men dyra är de.
    Vi säljer däck på jobbet och det är otroligt vad många det är som inte förstår
    hur viktiga just däcken är på en bil.
    Efter att ha fått vattenplaning i en kurva och med nöd och näppe hållit sig på vägen förstår man nog! Det är nog 10 år sen det hände, med og900 och nästan slutkörda däck, men det sitter kvar fortfarande. Tragiskt att man måste lära sig saker den hårda vägen...

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sid Visa inlägg
    Mitt tips är Nokian Blue - bästa däcket jag kommit över. Både tyst o stabilt. Efficient grip hade jag på en 95:a och det upplevde jag som lite svajigt men klart tystare.
    Allt är bättre än Conti 2:orna du har, höll på att bli galen på vägmalet som de genererade på grova vägar.
    P.S Har inte testat Michelin HP Primacy - skall visst vara bra D.S
    Bytte för 2 år sedan från just Michelin Primacy HP till Nokian Hakka Blue på min 9-5:a, och det lågfrekventa däcksljudet i stort sett försvann. Detta efter att bytt till Nokian Hakka Blue på sonens 9000 där effekten var ännu tydligare (vilket var det som avgjorde däcksvalet för min del, stod och valde mellan nya Michelin eller Nokian). Jämförelsevis låter Nokian Hakka Blue mest som vindbrus och har väldigt lite däckston.

    Jag är övertygad om att TS kommer att märka en tydlig förbättring med Nokian Hakka Blue, därmed inte sagt att det sedan jag köpte mina kan ha kommit jämförbara konkurrenter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Jag köpte nya Pirelli (Cinturato P7 Blue 225/45R17 91Y) som fått väldigt bra betyg.

    Det rullar väldigt lätt och känns otroligt stabilt både på torrt och vått underlag.
    Dock skulle jag önska att det var lite tystare, men helt okej nivå.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Finns det fler kommentarer och tips? Börja vara dags att byta så småningom! Valet står mellan Nokian Hakka Blue och Goodyear Efficientgrip Performance!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Michelin Pilot SPORT PS2 ska också gå riktigt tyst, nån som testat? Ska också byta nästa år och är trött på Continental, får snart tinnitus av dem.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Jag kör med Nokian Hakka Z (18", 225 breda) på min SS, upplever att jag fått ner vägljudet jämfört med den uppsättning Continental SportContact som jag hade innan.
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Michelin PS3 är ett tyst däck.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ullet Visa inlägg
    Jag kör med Nokian Hakka Z (18", 225 breda) på min SS, upplever att jag fått ner vägljudet jämfört med den uppsättning Continental SportContact som jag hade innan.
    Intressant. Vi har två 9000, en med Nokian V (vilken bör vara samma generation däck som Hakka Z) och en med Nokian Blue (samma dimension 195/65-15) och Blue är tystare men har framför allt mindre däckston, och det är just däckstonen som är verkligt slående.

    Jag är också intresserad av att höra mer från folk som kunnat göra A/B-test mellan olika däck. Att ett däck är tyst säger så lite, speciellt som de officiella mätvärden säger vad bullret är utanför bilen, och dessutom inte hur störande det är, när det intressanta är hur det låter i kupén.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Tysta 19" däck, finns det?
    Av Slender i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 13:46
  2. Tysta däck
    Av Snucke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 22:47
  3. Tysta Däck / Väggljud
    Av Jimmy2626 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •