Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Förslag på TYSTA däck till 9-3SS?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    På tisdag monteras en uppsättning Goodyear Efficientgrip Performance! Sen på fredag blir det bilsemester ner till Danmark och Tyskland med frugan!

    Återkommer med betyg, alltid intresserar det väl någon.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Nu är 4 st Goodyear Efficientgrip Performance monterade!

    Det blev en otrolig skillnad mot de tidigare. Har inte märkt av så stor skillnad tidigare nån gång då jag bytt däck!

    De är tysta, känns som om de rullar mycket lättare än de tidigare, och verkar spåra/stöta mycket mindre oxå. ContiPremiumContact 2 var verkligen hemska om man jämför med dessa!

    Så åtminstone efter 70 körda kilometrar är jag mycket nöjd!

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av hqs Visa inlägg
    Nu är 4 st Goodyear Efficientgrip Performance monterade!

    Det blev en otrolig skillnad mot de tidigare. Har inte märkt av så stor skillnad tidigare nån gång då jag bytt däck!

    De är tysta, känns som om de rullar mycket lättare än de tidigare, och verkar spåra/stöta mycket mindre oxå. ContiPremiumContact 2 var verkligen hemska om man jämför med dessa!

    Så åtminstone efter 70 körda kilometrar är jag mycket nöjd!
    Samma sak som jag upplevde med mina Nokian Blue jämfört med Michelin Primacy HP. Verkar skett ett generationskifte även på Goodyear alltså. Nu skulle det vara mycket intressant att se en direkt jämförelse med Nokian Blue, har de kommit ikapp dem? Saknar de också en identifierbar däckston (dvs. en frekvens som du i princip kan höra hastigheten på)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Jag hör inga däckstoner som varierar med hastigheten på dessa.

    Däremot hörs ett lågfrekvent "malande" fram till ungefär 40 km/h, därefter försvinner det.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av hqs Visa inlägg
    Jag hör inga däckstoner som varierar med hastigheten på dessa.

    Däremot hörs ett lågfrekvent "malande" fram till ungefär 40 km/h, därefter försvinner det.
    Ok, inte riktigt hela vägen till Nokian Blues ljudbild då, för den låter oavsett hastighet som färgat brus där tonhöjden saknar hastighetsberoende komponenter (men naturligtvis ökar i styrka vid högre hastigheter). Ljudbilden på Nokian Blue är nog rätt lik slicks (har inte gjort A/B-test).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Efter 2500+ km i hastigheter upp till 160 km/h och bakluckan full med godis från BorderShop i Puttgarden halva vägen, är jag mycket nöjd! Tyckte de var tysta och kändes riktigt bra på vägen, så jag rekommenderar dem absolut.

    Däremot var det inte alls kul att tvätta bort samlingen av insekter och bromsdamm efter utflykten!

  7. #27
    Jag är nöjd med nankang ns2, sjukt billigt med.
    Tycker dom funkar bättre än många andra dyra märken

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    Jag är nöjd med nankang ns2, sjukt billigt med.
    Tycker dom funkar bättre än många andra dyra märken
    Nej fyfan för Nangkang NS2, gjorde misstaget att köpa sådana ett år. Ett tips är, kör inte när vägbanan är blöt, totalt livsfarligt.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163
    Kan verkligen hålla med om att Goodyear Efficientgrip är ett riktigt bra däck. Bytte fram på min bil för ca en månad sedan från något bugetdäck som satt där tidigare. Visst, det däcket har hållit i 6 år eller vad det kan vara så man kan väl vara nöjd med det.
    Men massor med däckljud från dem. Nu med Goodyear däcken på så blev det en stor skillnad på ljud och känsla av säkerhet i bilen.
    Har fortfarande två däck bak av den gamla sorten med en 4-5 mm kvar på men är bra sugen på att köpa nya även till bak då dessa gjorde så pass stor skillnad!
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  10. #30
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299
    Jag rekomenderar GY.
    Jag kör med 20" och dom är helt outstanding. Va ner till Danmark förra veckan och man bara susade fram, tills man kom tillbaka till Sverige ... suck. Men Jätte tyst går dom iaf.
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Vit Visa inlägg
    Nej fyfan för Nangkang NS2, gjorde misstaget att köpa sådana ett år. Ett tips är, kör inte när vägbanan är blöt, totalt livsfarligt.
    De satt på min OG 9-3 steg3 när jag köpte den.
    Va så nöjd så att jag köpte likadana till min audi A4.
    De höll länge och lät inte alls mycket, greppet va helt ok. Jag kör normalt 99% och 1% som en idiot

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av visslaren Visa inlägg
    Nu med Goodyear däcken på så blev det en stor skillnad på ljud och känsla av säkerhet i bilen.
    Har fortfarande två däck bak av den gamla sorten med en 4-5 mm kvar på men är bra sugen på att köpa nya även till bak då dessa gjorde så pass stor skillnad!
    Ehh, jag skulle inte vilja köra på det sättet, det är nog en överhängande risk för bakvagnen släpper först när man pressar den (eftersom man kan misstänka att GoodYear-däcken har betydligt bättre bett än 6 år gamla budget).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Väcker min gamla tråd till liv igen.

    Då var det dags igen för nya sommardäck! Jag tänkte naturligtvis ta Goodyear Efficientgrip Performance igen, men har även fått ett lockande erbjudande på Pirelli Cinturato P7 Blue, som oxå verkar vara ett helt bra däck!

    Vad säger sällskapet om detta, finns det någon som använder Pirelli Cinturato P7? Hur är ljudnivån och greppet?

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Goodyear Efficientgrip Performance har jag på min SC -08.....mina dubbade 16" vinterdäck är bra mycke tystare!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Det vill jag inte hålla med om, Goodyearen jag har är mycket tysta! (215/55/16)

    Continental i samma storlek jag hade längesen hade däremot ett förbannat oljud!

    Ingen som kör Pirelli?

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Hade Pirelli (kommer inte ihåg vilken sort) på min 9-3SC. Bytte till Goodyear EfficientGrip och dom var bra mycket tystare.

    225/45/17
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Några länder i Europa (tex Tyskland, Spanien, Frankrike och kanske framför allt Italien) har väldigt tät och tyst vägbeläggning. Däcktillverkare som har dessa länder som huvudmarknad brukar inte prioritera buller i sina produkter. (Vägljud är nästan ett icke-problem i Itailen.)
    Därför brukar däck från Conti, Pirelli, Fulda osv föra mycket oväsen. Även Bridgestone, som verkar prioritera kontinentala länder och struntar i bullret. Finska Nokian, globala Michelin, anglosaxiska Good Year osv brukar vara mycket bättre på öronkomfort.

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad det gäller Nokian har de tidigare haft TVÅ linjer av sommardäck; en tyst för skandinavien och en mindre tyst för kontinentala vägar. Se upp, alltså!

  18. #38
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Vad det gäller Nokian har de tidigare haft TVÅ linjer av sommardäck; en tyst för skandinavien och en mindre tyst för kontinentala vägar. Se upp, alltså!
    Jag försökte för några år sedan mig på att ta reda på skillnaderna med Nokians däcksserier. Skillnaden mellan den Nordiska & Europeiska. Det jag kom fram till var att de som marknadsförs i Norden via Vianor-kedjan, har vägassistansen "Hakkasydd" https://www.nokiantyres.se/hakkaskydd/ inkluderat. samt således är dyrare. Annars verkade det vara samma däck. Ingen jag pratade med hos Nokian (förvisso svenska representanter) kände till något annat.

    Men finns det annan info i ämnet så är jag intresserad av den.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Jag ringde den svenske importören och fick informationen från dem. Det var också för några år sedan (5-6?) eftersom jag haft bra erfarenhet av Hakka H och V sommardäck (svensksålda), men upptäckte att de hade en annorlunda beteckning om man ville köpa dem från däckonline.se. Deras däck var inte samma som på Nokian.se.
    Snarlika, ja, men inte samma.

  20. #40
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Michelin PS3 är ett tyst däck.

    Mvh
    Förvisso inlägg från 2014 men hade PS3 innan och nu PS4 (2016) och 4orna är betydligt tystare iaf på min 9-5:a.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Tysta 19" däck, finns det?
    Av Slender i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 13:46
  2. Tysta däck
    Av Snucke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 22:47
  3. Tysta Däck / Väggljud
    Av Jimmy2626 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •