Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ärgade backspegelfästen och bleka lister runt om 9-3ss

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    63

    Ärgade backspegelfästen och bleka lister runt om 9-3ss

    Hej

    Jag har en saab 9-3 ss aero -03 med båda ovanstående problem, har fixat backspegelfästena tidigare för ca 2 år sedan men nu börjar de bli dåliga igen. Någon som har ett bra tips vad jag kan göra själv som håller bättre? Har hört talat om plastdip kan det var något?
    Lika så listerna runt om är bleka, har ju testa blackwax men det håller ju inte särskilt länge... Någon som har bättre ide?

    tacksam för svar

    /

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    521
    Plocka bort dem och slipa och lackera om ? Foilera i kolfiber blir snyggt om man kör med plastidip så måste du nog vara försiktig med avfettning när du tvättar har hört att de kan göra så de släpper lättare. De kanske håller bättre ifall du plockar bort dem och värmer med värmepistol kanske?
    Senast redigerat av gnodan den 2014-06-01 klockan 21:56.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    På den saaben jag brummar med så är det samma problem vid backspeglarna, våran lösning kommer nog vara att testa använda plastidip.

    Jag har inte använt plastidip någongång innan.

  4. #4
    Jag löste det på följande vis, tog bort backspeglarna, maskerade upp backspegelkåpan, slipade dom och köpte Zinkprimer från jula, sen blank svart samt klarlack även det från jula, (märket är hagmans tror jag), blev skitbra!
    passade även på att ta handtagen och listerna.
    kan lägga upp bilder på det i morgon, förövrigt väldigt billig sprayfärg, men blev riktigt bra!
    9³ Vector SS Bsr Steg 1 204hk/310nm

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    521
    Härligt men varför zinkprimer och inte plastprimer för?

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Härligt men varför zinkprimer och inte plastprimer för?
    Backspegälfästena är i gjuten aluminium. Så plastprimer gör sig inte så bra där. Zinkprimer kan ju ha en viss korrosionshämmande effekt.

    Jag har använt svart body, det ger en original liknande struktur samt att bodyn är lite mjuk vilket gör att stenskott inte skadar ytskiktet.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Backspegälfästena är i gjuten aluminium. Så plastprimer gör sig inte så bra där. Zinkprimer kan ju ha en viss korrosionshämmande effekt.

    Jag har använt svart body, det ger en original liknande struktur samt att bodyn är lite mjuk vilket gör att stenskott inte skadar ytskiktet.
    Jaha hade jag inte en anning om. Då måste de ju va de på års modell 08:a med? Kanske man ska göra själv

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Crunked Visa inlägg
    Jag löste det på följande vis, tog bort backspeglarna, maskerade upp backspegelkåpan, slipade dom och köpte Zinkprimer från jula, sen blank svart samt klarlack även det från jula, (märket är hagmans tror jag), blev skitbra!
    passade även på att ta handtagen och listerna.
    kan lägga upp bilder på det i morgon, förövrigt väldigt billig sprayfärg, men blev riktigt bra!
    Tack för tipset, låter bra lägg gärna upp bilder på hur det blev

  9. #9
    Annars är PlastiDip utmärkt för sånt här, och om det skulle flaga av eller få skador är det bara att blåsa på lite mer, man behöver ju inte ens maskera om man är lat
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Jag gissar på att ingen lyckats få isär den interna backspegelramen från fästet?

    Min -03 9-3SS har stora ärgningar på fästet, så jag plockade hem ett par bättre begagnade från skroten som jag tänkte lacka upp.
    Har lyckats demontera stora delar av det hela, men jag skulle vilja rengöra och lacka delarna seperat.
    9-3SS 2.0t Linear -03

  11. #11
    Jag har precis lackart mina med Plastidip, tog inte loss nånting, maskerade med tejp, körde lite med sandpapper, tvättade med t-sprit och sprejade på kanske 4 lager. Gick på en timme och ser helt okej ut, naturligtvis mycket bättre än innan, men säkert inte lika bra som med dom mer seriösa förslagen i tråden. Det blev svart helt enkelt..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Skulle köpt en flaska svart plastdip också, har bara transparent hemma

    Får väl bli en sån lösning annars, allt är bättre än ljusgrått och ärgat
    Det kluriga blir att borra ur de skruvar som jag drog av skallen på
    9-3SS 2.0t Linear -03

Liknande ämnen

  1. Hur få lister runt rutor svarta???
    Av Direkta i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 01:29
  2. Demontering av lister runt rutan mm...?
    Av MangeK i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •