Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ac fungerar max 20min, Saab 9-3 Aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Ac fungerar max 20min, Saab 9-3 Aero -01

    Hej!

    Nu när värmen har anlänt upptäckte jag att min AC börjat strula lite. Precis som rubriker säger fungerar AC:n klockrent (kyler väl) i ca 20 minuter innan den lägger av och enbart varmluft blåser ut ur spjällen. Har hört att det kan vara magnetkopplingen som strular men ville kika med er om det möjligtvis finns något annat som kan vara orsaken? Dåligt med vätska?

    Sen har det även börjat låta (knakar/klockar) när jag vrider på ratten. Vad kan det möjligtvis vara? Låter som det kommer precis under i mitten av motorn/styranordningen.

    Trevlig kväll!

    Mårten

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det är nog rätt säkert att det är magnetkopplingen. Det var precis samma fenomen på min en gammal 9-3. Ac funkade klockrent tills allt blev genomvarmt, då lade det av och magnetkopplingen bara slirade.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Om det är magnetkopplingen som krånglar så räcker det förmodligen med att shimsa om kopplingen. Det är rätt enkelt. Man kommer åt kopplingen från höger fram hjulhus om man tar bort litet plastkåpor och (har jag för mig) litet luftrenargrejor.
    Du borde kunna se (uppifrån motorrummet) om kopplingens yttre del snurrar eller inte när det blåser varmt. Står kopplingens yttre del still så går inte heller kompressorn.

    Möjligen är kopplingen så sliten att den behöver bytas ut. På min -00a fick jag byta hela kopplingen efter 18.000 mil då lindningen bränts sönder så att det blev kortslutning i den.

    Per L

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    min gamla og9-3 gick kopplingens lager, överhettad, gummidämparna borta, lindningen bränd men funkade, men med nytt lager, omshimsad och putsad och lite ny tätning på lindningen så höll den många tusen mil (tror jag det var) tills jag sålde bilen, förhoppningsvis håller den fortfarande...

    blir den varm börjar den säkert slira, blir ännu varmare, sen går nog lagret rätt snabbt, tittar man på "kurvor" om hur länge lager håller är det exponentiellt kortare vid högre värme.

    När det är varmt, köigt, motorrummet kokhett, man kör ACn till max, ja, då tror jag grejjorna ger upp... Om man dessutom "Laddar" ACn, så den är helt fylld så skulle jag tro att startkraften ökar, så det krävs mer av kopplingen - jag vet inte detta, men jag antar det är rätt vanligt att nåt ger upp efter en AC service med toppfylld AC, mot när man åker med lite i systemet???

    Shimsa in kopplingen snabbt, innan du kör mera!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för era svar, ska definitivt ta och kolla magnetkopplingen omgående så att problemet inte eskalerar!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    135
    Jag hade liknande fel på min, men för mig var det torkfiltret som var igensatt.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 aero 02- fungerar bra, men ibland bättre?
    Av Jonte-K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 13:13
  2. 9-5 Aero bakstötfång. fungerar -07 på en -02?
    Av Marz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 19:15
  3. ljustuta fungerar en 9-5 AERO-04
    Av turbo_joel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •