Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-3ss startar inte

  1. #1

    9-3ss startar inte

    Min saab 9-3 2005 fungerade klockrent...Sen på morgon skulle jag åka till jobbet då starta den men dog efter 2 sekunder, som den inte fick bränsle...Provade sedan efter jobbet med startgas och bilen starta direkt....Tänkte att då är det bränslepumpen och nu har jag bytt pumpen...Men bilen vill inte starta även om jag använder startgas nu är den stendöd...När den går runt på startmotorn låter den inte likadant som förut...När jag vrider på nykeln startar inte änns den nya pumpen....Troligtvis är det någon styrbox som har pajat....Någon som haft samma problem förut?

    Hoppas inte det är kamkedjan eller något sånt väldigt dyrt som kuggat över...Ska lämna in den på måndag men kan inte sluta fundera på bilen....Har googlat och sökt på detta forum men inte hittat något...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Då har du inte hittat min tråd alltså
    Jag var och rotade runt i motorutrymmet, efter det startade inte bilen. Då var det bränslepumpen som inte gick. Efter väldigt mycket letande så hittade jag en skarv i motorutrymmet, som hade oxiderat så mycket så det räckte med ett slag på kabelhärvan för att det skulle bli kabelbrott. Se bild
    Det här var på förarsidan i motorrummet. Jag vet inte om det kan vara samma sak som drabbat dig?

  3. #3
    Har kollat men hittar inga dåliga kablar...Det konstiga är att bilen startade förut med startgas....Men nu gör den det inte...

  4. #4
    Hejsan, jag hade ett liknande fel här om dagen.
    Får du upp någon felkod på SIDen?
    T.ex. SERVICE THEFT LARM eller något?
    Kolla om jorden är dålig till styrboxen (sitter på termostat kåpan)
    Följ högra vattenslangen från kylaren och där den går in så är du vid den kåpan, sitter rakt under upphängningsfästet

    Går inte soppapumpen igång så har det något med styrbox, twicen eller eventuellt larmsirenen.

    Lycka till
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  5. #5
    Willeh hade rätt det var en oxiderad kabel som var boven....Men nu har jag fått ett nytt problem under färd dör bilen och jag får fel medelande i siden att abs ur funktion....Försöker starta igen och samma fel medelande men inget händer, start motorn drar inte runt...Efter ett tag börjar den fungera igen utan att jag pillat på något...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •