Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Styrservoröret lossnade

  1. #1

    Styrservoröret lossnade

    Hej och go'kväll!
    Var till Karlstad och handlade lite, en resa på ca 8 mil turen. På väg hem med ca 1 km kvar så börjar det lukta ganska konstigt och luften i kupén är lite skum. Temperatur och allt känns normalt så vi fattar inte riktigt, det är rätt kort hem också. "Lite" trögt går det att svänga in på gården. Ser till min stora fasa när jag stannar och öppnar huven att styrservobehållaren är HELT tom! Jobbigt! Efter vidare felsökning ser jag att röret som går in i servopumpen är löst hängande. Eller jag kan det inte till 100 % men iallafall så slutar röret innanför där remmen som inte driver generator/vattenpump går. Jag spolade ordentligt rent med massor av vatten i området eftersom det gissningsvis är en rätt farlig olja det där.


    Är trött osv så orkar inte felsöka mer idag. Men tills imorgon; röret såg inte skadat ut eller så, kan det vara att det bara har lossat från sin klämma eller ngt? Ska det sitta mer grejer (tätningar eller dylikt) där röret går in i pumpen (om det är pumpen vi pratar om, läs ovan ang. osäkerhet på min kunskap)?

    Tack på förhand!!
    Senast redigerat av gouafhg den 2014-05-30 klockan 23:12. Anledning: Fel rubrik

  2. #2
    Ups! En og900 var det alltså det handlade om. Ska ut nu och kika på det besvärliga

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Är det en 8v eller 16v motor i din bil?

    Detta gäller 16v

    Inkommande från behållaren är det inte nått vidare tryck i så det är en vanlig slang som sitter med slangklämma. Returen upp till behållaren är också en vanlig slang med klämma (kommer från styrväxeln).

    Det går ett stålrör som sitter skruvat i pumpen och sedan är skarvat vid det högra motorfästet (den delen som sitter skruvad i toppen). Här är det tryck så det kan hjälpa och dra åt anslutningarna om de verkar sitta löst.

    Bilar med 8v motor har en helt annan servopump med inbyggd behållare ovanpå pumpen.

  4. #4
    Tack! 16v är det som gäller. Det lustiga var att dagen efter det hände så kom Bentley's servicebok i postlådan helt oväntat, trodde att det skulle dröja några veckor iaf. Nu har dessutom den nya pumpen kommit på posten!

    Nu vet jag precis hur jag ska göra. Men det är det skruvade stålröret som går ut från pumpen, det sitter fast i slangen med någon skruvad tätning... Det sitter STENHÅRT! Jag är inte jättevan i mecket, men normalt sett när muttrar o dyl sitter fast så brukar det finnas en fast punkt och man kan ta en rörförlängning på nyckeln, slå lite med en hammare eller slägga eller sådär, men här går jag lite bet eftersom allt rör sig hela tiden. Kanske värme? Men jag är rädd att skada saker runtomkring...

    Det finns väl inga trix antar jag? Så det är bara att jobba på så gott det går.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •