Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 84

Ämne: og900 Aero -84, rostfri och snart på vägen

  1. #61
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Snyggt! Snart dags för studiebesök igen!
    Absolut! Erik behöver nog dessutom all hjälp han kan få att starta upp sin gamle

    1 användare gillar detta inlägg


    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Nu var det länge sedan man var i Garaget, mest för att jag fick en liten dotter i april. Men i veckan besökte jag iallafall bilen en kväll och monterade bort larmet som satt i bilen (Tack till Jesper Schwartz för hjälpen där). Satte i ett batteri och fick iallafall liv i belysningen i bilen för första gången på två år, testade ej start då varken olje- eller vattenledningar sitter på. Härnäst skall kylarbalken slipas och målas.

    Fråga, hur svårt är det att byta styrväxel med motorn kvar i bilen?



    3 användare gillar detta inlägg


    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  3. #63
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Gratulerar till föräldraskapet
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #64
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Börjat montera ihop fronten igen. Skall svetsa lite mer hjulhus sedan är tanken att så smått börja förbereda för lack och montering.

    Fick tag på ett par fälgar som jag skulle vilja ha mer information om. Google ger mig ingenting. Carmona Tipo A tvådelad fälg tydligen använd i grupp A. 15x6 med okänd ET men den känns hyfsat aggressiv. Någon som vet mer?





    1 användare gillar detta inlägg


    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  5. #65
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    fasen vad fräsigt!

    suger hårt i trubbnos-skruvar-tarmen nu.... har bara massa nyare og900or att laga först >.<

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #66
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Citat Ursprungligen postat av Hyperkub Visa inlägg
    Nu var det länge sedan man var i Garaget, mest för att jag fick en liten dotter i april. Men i veckan besökte jag iallafall bilen en kväll och monterade bort larmet som satt i bilen (Tack till Jesper Schwartz för hjälpen där). Satte i ett batteri och fick iallafall liv i belysningen i bilen för första gången på två år, testade ej start då varken olje- eller vattenledningar sitter på. Härnäst skall kylarbalken slipas och målas.

    Fråga, hur svårt är det att byta styrväxel med motorn kvar i bilen?



    Inte svårt

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Ännu ett par månader har passerat men bilen står nu på stadiga R-däck och det som återstår innan en första provtur är lite småpill samt inredningen. Sedan finns det såklart tusen grejer till att fixa, inklusive lack, nya bromsar, blästra och måla chassit, kortare fjädrar, osv osv. Men det får bli under en rullande renovering.

    Sedan tänkte jag börja bygga en roligare motor vid sidan om. Finns det möjligtvis någon som sitter på ett LH2.2 chip för röda spridare och Trim50 eller 60? Jak Stoll i USA verkar inte längre göra några och jag är inte särskilt bevandrad i Ragnars gamla jox för att programmera EPROM själv. T5 är ju såklart en väg att gå men det känns inte riktigt tidsenligt..







    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Hyperkub den 2017-01-06 klockan 08:39.
    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  8. #68
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Bra gjort!
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  9. #69
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    jag har en trim60 ,dock vet jag inte hur slut den är (har pressat en hårt) och avgashuset har en del sprickor... vet mer när jag plockar ur den ur bilen.

    ´bottnade den med senaste programmet så nu blir det större! även om det är -84 på min med så är T5 naturliga valet.. så BRA

  10. #70
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    jag har en trim60 ,dock vet jag inte hur slut den är (har pressat en hårt) och avgashuset har en del sprickor... vet mer när jag plockar ur den ur bilen.

    ´bottnade den med senaste programmet så nu blir det större! även om det är -84 på min med så är T5 naturliga valet.. så BRA
    Hur är karaktären på bilen med T5 jämfört med Bosch?
    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  11. #71
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Hyperkub Visa inlägg
    Hur är karaktären på bilen med T5 jämfört med Bosch?
    asså.. jag trimmade med bosch. det gick inte kort sagt.

    körde 2.1 topp och insug, trim60, stor intercooler , röda -431 och E85 med justerad tändning. testade allt.. men tändningen är nyckeln. jag laddade 1,7 bar med lambda på 1,25 i flera veckor utan att nått hände...

    med t5 går bilen bättre på GLT. staiblare, snabbare, renare gång... allt är bättre helt enkelt.

    ska du inte trimma så kör på bosch., men LH2.2 är piss om man ska ha mer effekt jämfört med T5.5

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Länge sedan en uppdatering här. Status är så att bilen mest har varit stående då min ettåring fått mest uppmärksamhet. Sedan väntar flickvännen vårt andra barn så bilhobbyn har varit lite i skymundan här hemma

    MEN, stolar har kommit hem. Fällbara, snäppet sportigare än orginal men inget extremt. Man sitter fast i dom men jag kan fortfarande använda bilen till vardags.
    Sedan har jag hittat en reflexramp men är osäker på om jag skall använda den. Har också fått hem nya bromsar runt om, vilket faktiskt var det enda besiktningen slog ner på 2013 när jag köpte den. Rosten hade dom konstigt nog inte att säga till om..




    Inredningen har så smått börjat komma tillbaka in i bilen också. Ny ratt (Någon åttiotals sporthistoria) har monterats sedan bilden togs, samt shortshifter är på väg in.

    2 användare gillar detta inlägg


    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  13. #73
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Håller med, reflexrampen kommer nog inte passa speciellt bra. Bästa är nog om du skickar de till Gotland så tar jag hand om hen
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Återigen en evighet sedan jag uppdaterade här. Föga anade jag hur mycket tid jag skulle behöva omprioritera från bilen när jag bestämde mig för att föröka mig. Med två små barn hemma får blien snällt vänta lite längre mellan garagetillfällena. Iallafall just nu.

    Men, igår fick jag besöka rostburken igen. Jag gav mig på att byta styrväxel vilket var något av det värsta jag gjort. Hiskeligt trångt när man har motorn kvar i bilen och avgassystemet på plats. Men det gick till slut. Dock fick jag lite problem när jag skulle montera den nya. Den kommer från en nyare modell så anslutningarna sitter annorlunda och jag lyckas inte få fast rattstången i styrväxelns infästning. Det är liksom lite glapp mellan. Läste någonstans att rattstången är teleskopisk, vilket låter logiskt ur krocksynpunkt. Någon som har en annan idé om problemet?
    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Styrväxeln är löst. Men, problem med något så enkelt som att byta bromsbelägg fram. Ena sidan gick utan problem med andra går verkligen inte. Det finns liksom inte plats, se bild för mer info. Jag har testat att skruva kolven i botten, mitt emellan och långt ut men inget funkar. Kärvar oket kanske? Köpa nytt?

    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  16. #76
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Löper oket lätt i sadeln?
    Och sitter den i ordentligt i spåret på insidan.
    Knacka med liten slägga på sadeln på insidan så kanske kolven kryper fram lite till så du kan skruva in den mer.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #77
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Lyft försiktigt på dammskyddet till den bakre kolven, det är säkert rostigt som fan där. Det brukar det vara och förklarar det varför du inte lyckas få fram bygeln för att få i det yttre belägget.

    När jag renoverade mina bromsok så gick det åt 8st begagnade för att få ihop 2st som var bra, 2 år senare så är kolven rostig igen (trots hel damask och noggrann renovering) så det är en enastående kvalitet och konstruktion detta.

    Jag har lyckats ibland och lyfta på bakre/främre dammskyddet och med spruta in lite bromsvätska med en spruta och på så vis fått rörelse på det igen men det är ju ingen långsiktig lösning dock.

    1700kr/st kostar utbytes (Budweg)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av joH900 den 2018-01-14 klockan 23:41.

  18. #78
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Jag vet en butik som har renoverade ok på hyllan som jag nog kan fixa lite "medlemsrabatt" på. Typ i Kungälv... :-P
    Ifall det är aktuellt alltså.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  19. #79
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Hittade faktiskt renoveringskitt med kolvar, det fanns några fler säljare också som sålde samma kitt så det kan nog finnas nån som är lite billigare frakt etc.

    https://www.ebay.de/itm/263329370833

    Sen är det ju lite magi och få handbromsen och funka ordentligt och själva byglarna kan vara så slitna så de smäller och klonkar när man backar. Jag hade ett bromsok som var så slitet i bygeln så hjulet låste sig efter jag backat ett par meter. Det varken gick köra framåt eller bakåt då det var snö ute så bilen stod och enhjulade utanför garaget på en isfläck...

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #80
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Liket lever. Iallafall tillfälligt. Det var ett tag sedan jag skrev här men i ärlighetens namn har inte mycket hänt, mer än att styrväxel och bromsar är fixade och bilen är startad och mekaniskt i ok skick. Även bytt till nya strålkastare och bilnkers och rensat ur lite mer onödig el, tagit bort en SID2 någon installerat. Sedan har jag installerat en Short shifter från Epic Engineering, mycket god känsla! Allt jag behöver för en provtur nu är egentligen gummi på fälgarna och att få tummen ur.

    Vingen är lackad, resten av bilen kommer få behålla sin patinerade look ett tag till. Spenderar hellre pengarna på lite bättre växellåda och chassi
    Köpte fyrkolvs Brembo-ok från Alfa 166 V6 som kommer att åka på så småningom. Troligen samma recept som SaabAero med skivor från Focus RS. Nyare bakaxel med nav och bromsok är också inhandlat och skall in på blästring tillsammans med resten av chassidetaljerna.

    Sedan har jag skrapat ihop lite delar till T5-konvertering också, vilket jag hoppas kunna börja med så fort bilen klarat besiktning. Blir härva från og9-3 med bländarskiva på remskivan. Köpte monteringskit även för det av Epic Engineering.









    Till sist tänkte jag slänga ut en liten fråga, är det någon som sitter på ett par fällbara tidsenliga Recaro-stolar eller ett par bilstein b8 och vill sälja?

    2 användare gillar detta inlägg


    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 19:25
  2. Svar: 1307
    Senaste inlägg: 2016-02-23, 14:23
  3. Svar: 77
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 23:46
  4. Går denna fälg att rädda??? (aero 16")
    Av the_Mattsson i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •