Resultat 1 till 20 av 84

Ämne: og900 Aero -84, rostfri och snart på vägen

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83

    og900 Aero -84, rostfri och snart på vägen

    Hejsan,

    Efter att ha sålt mitt röda 900-banbilsprojekt och ett snedsteg åt Mazda Miata så fick jag återigen tillbaka mitt förnuft och köpte mig ett renoveringsobjekt av Saabmicke nere i Skåne. Bilen i fråga är en långmilad äkta 900 Aero från 1984. Ursprungligen lackad i en fin och ljus silverkulör men åren har berikat karossen med diverse chokladbruna nyanser, samt klarlacksläpp av rang. Utöver detta finner man röd oxblodsinredning som absolut sett sina bästa dagar, en femväxlad låda där just femmans växel verkar ha försvunnit spårlöst samt en grill där allt krom blästrats bort. Tittar man under bilen hittar man ett tretums avgassystem som låter fantastiskt, chassi från Bilstein/Lesjöfors samt ett par fler hål i golvet än vad SAAB själva pressade i fabriken.

    Sammanfattat kort kan man här läsa att bilen rullar och går att köra, men det finns definitivt mycket att göra. Den vänstra bakstammen på bilen visade sig efter lite undersökning vara helt genomrutten. Så även alla andra skärmkanter. Dock har bagageutrymmet, domkraftsfästen, stötdämpartorn, inre hjulhus samt länkarmsinfästningar klarat sig betydligt bättre. Rosten har alltså inte ätit lika konsekvent genom bilen som på mina tidigare 900.

    Den här renoveringen kommer inte att bli i klass med t.ex PeterT16. Målet för min del är att få en rostfri, körbar och besiktigad bil tills nästa sommar.

    Här står hon precis efter inköpet hemma i garaget. Den röda 9000 i bakgrunden tillhör en viss RonnyO.



    Efter lite grävande och tittande under lacken kan man konstatera att det blir ett byte av mer än bara skärmkant.





    Den gamla plåten innifrån.. Inte så snyggt.



    Köpte mig lite plåt från en skrotad 900, samt en ny skärmkant och passade ihop allt med en ny innerskärm. På bilden bara nedslipade svetsloppor, alltså inget spackel osv. Blev dock inte helt nöjd med resultatet, så jag letar nu efter en helt ny bakstam/plåt. Tips om en sådan mottages gärna.



    Andra skärmkanters status:







    Påbörjad inpassning av nya bitar. Så här står bilen i dagsläget. Nästa steg är fullsvetsning.







    Golvet på förarsidan. Inte så rostigt som bilden ger sken av, men hål är det allt.



    Inte undra på att bilen gick som ett skott hem från Skåne.



    Rostfri baklucka och huv samt två rostfria dörrar står och väntar på montering.



    Växellådsbygge står för dörren. Tanken är att ha en renoverad kokillgjuten fyrväxlad låda som reserv. Hädelse mot bilen, jag vet. Kommer köra femväxlat tills det rasar, samt att jag har två femväxlade till i reserv. Men en dag blir det för dyrt att rasa femmor.




    Återkommer med mer från detta evighetsprojekt när jobbfronten har lagt sig lite. Motorcykeln tar även den värdefull tid i det fina väder som råder nu.
    Senast redigerat av Hyperkub den 2018-12-30 klockan 19:39.

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 19:25
  2. Svar: 1307
    Senaste inlägg: 2016-02-23, 14:23
  3. Svar: 77
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 23:46
  4. Går denna fälg att rädda??? (aero 16")
    Av the_Mattsson i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •