Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 126 av 126

Ämne: Köpråd NG9-5

  1. #121
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701
    För er som funderar på NG 9-5 kommer här en uppdatering om hur mina första 6 månader gått. Körde ju 9-3 innan så det blir ju med den jag jämför mest. Förutom de svagheter som jag redan nämnt i andra tråden som upptäcktes ganska omgående efter köpet (sätesvärmare, bromsljus, kromlist) så har allt fungerat bra än så länge.

    Det som stör mig mest är bakluckan, den känns klen. Det är lätt att av misstag inte stänga den helt om man inte tar i ordentligt - något som man inte gärna gör då den som sagt känns klen. Sedan är det en designmiss som gör att om det är mycket vatten på luckan så droppar det in när den står i öppet läge. Nedvinklingen av backspegeln vid backningen går inte lika långt som på 9-3. Detta gör att jag inte ser trottarkanten lika tydligt - vilket ökar risken att repa fälgarna.

    Bilens styrka är körningen. Den är riktigt rolig att köra. Den känns stor, tyst och stabil i högre farter, samtidigt liten och smidig på kurviga vägar. Jag har kört avslappnat och behagligt på riktigt kurviga vägar och sedan konstaterat via hastighetsmätaren att det går 20-30 km/h fortare än vad man tror. Mycket bra vinterbil i grunden, och med XWD (och eLSD) går det att ta sig fram effektivt överallt. Belysningen (Smart Beam) är också riktigt bra. Tycker kurvbelysning är mer aktiv (svänger mer) än på 9-3.

    Jag använder HUD jämt och den verkligen tjänar sitt syfte. Lane departure och vägskyltsavläsning är också något som direkt blir något som finns där och hjälper en i trafiken. Advanced parking assist (fickparkeringshjälp) däremot tycker jag är värdelös - seg/långsam och otydlig - jag har aldrig tid att vänta på den utan det står ju ofta bilar bakom och väntar så då får man ju parkera själv.

    Den drar ju en del sås, 10-12/100 km brukar det bli då jag tankar. Detta är vardagstrafiken med mycket köer på essingeleden, så jag är ändå positivt överraskad jämfört med 9-3 som drog ungefär lika mycket (samma grundmotor men NG 9-5 har +300 kg och XWD).

    Jag är som ni märker väldigt nöjd. Bara att hoppas att allt fortsätter att fungera felfritt.

  2. #122
    Jag har nu äntligen fått mig en egen NG 9-5. Går precis som väntat likt en dröm. Köpt av bilhandlare. Blev en TTID med Vector Active Java. Skitsnygg! Ett bekymmer som jag upptäckt såhär dagen efter till mitt förtret är att infotainment systemet har den enligt weben ganska vanliga "Belgiska sjukan" d.v.s att Navigator ställer sig på Belgien som standard. Att klockan, språkvalet inte spraras och att adresser inte går att spara. Säkert någon mer åkomma med minnet. Är det någon som vet om man kan ladda ner den här uppdateringen som ska finnas eller måste jag ringa och tjöta på säljaren för fix?

  3. #123
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Finns mycket bra information om just detta på facebook gruppen "SAAB ng 9-5 Sverige".

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #124
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Har idag fått besked om varför min koppling har varit så konstig .
    Mitt svänghjul var kasst.
    Så imorgon hämtar jag bilen med ny koppling och nytt svänghjul!
    Det bästa är att försäkringen tar det så jag kommer undan med självrisken.
    Gött!

    Har nu haft bilen i 1år och är så sjukt nöjd.
    Vilken komfort och vilket underbart chassi.
    Motorn upplevs som pigg trots XWD och tung bil (2.0T 220Hk).
    HUD kommer jag inte kunna leva utan!
    Kan inte att köra frugans 9-3SS längre, sitter och stirrar som en fågelholk och har ingen koll på hur fort det går :-)

    Utrymme finns det gott om, både i bagage och baksäte.
    Stereon låter faktiskt riktigt bra.

    Bästa SAABen jag har ägt och då har jag bara missat 2taktare och V4or.

    /Jonas

  5. #125
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Har två frågor.

    Skärmen i instrumentpanelen, uppdaterades dem i samband med utrustningsnivå eller modellår?

    Fanns NG9-5 i 2,0T 220hk med Automat och FWD?
    Jag har bara kunnat hitta 9-5or med följande spec. med XWD.
    Senast redigerat av Glader9991 den 2016-02-20 klockan 19:42.

  6. #126
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Den stora skärmen (nav) är tillval.

    Ja, 2,0T FWD 220hk finns med automat. vad jag vet så är det 2,0ttid och 1,6t som endast finns med manuell växellåda.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3, 9-5
    Av tomras i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 23:06
  2. Köpråd NG9-3 SS
    Av Norden i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 00:21
  3. Köpråd 2,0t SC 9-5 -04
    Av emzer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 13:18
  4. köpråd 9-3 Cab..
    Av Joel220 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •