Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 126

Ämne: Köpråd NG9-5

  1. #41
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701
    Har precis köpt mig en turbo6 MY11. Lågmilad och rätt utrustning - maffig att köra. Har dock redan haft en incident. Första gången jag testade motorvägsfart++ så slets en aluimiuniumlist av från bakdörren (vinkeln längst bak - "hockeyklubban"). Dessa är från fabrik dåligt limmade så jag uppmanar alla NG9-5 ägare att kolla dessa och limma dem vid behov.

    Positivt: Delen gick att beställa från Saab
    Negativt: Delen var dyr (1500:-). Sedan är det j#vligt obra att delar faller av när man kör. Hur är kvalitén i övrigt? Hur hade dom tänkt konkurera med t.ex Audi A6?
    Senast redigerat av andy9041 den 2014-07-16 klockan 16:54.

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Låter ju inte så roligt att delar flyger av när man kör lite fortare. Hoppas att bilen i övrigt håller hög klass.

    Tur att vår budget inte orkar med mer än en Turbo4 alt. en 160hk diesel

    Grattis till en annars fin bil andy9041!
    Senast redigerat av aik den 2014-07-16 klockan 19:42.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  3. #43
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299
    Funkar stolsvärmen i era...?
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  4. #44
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Var där inte en garantiåtgärd på den?

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Har reagerat på att jag sett ganska många ng9-5 där bagageluckerampen inte lyser. Går den att stänga av?

    Värmedynorna kommer gå sönder allihop. Var samma på insignia men där byttes bara förarsidan på kampanj. Till Saab fanns ingen förbättrad framtagen vid konkursen. Kanske har Saab Parts övertalat leverantören om att göra en förbättrad variant även för 9-5 eller så sätter man dit nya från reservdelslagret som då kommer gå sönder igen.

    Jag har 9-5 Aerostolar i min bil och förardynan har gått även på den och då har jag varit otroligt försiktig.

    Är man lite händig kan man fixa det där själv. Ta av klädsel och löd dit en liten bit kabel där slingan gått av. Det bör vara i det längsgående diket vid sidobolstret.

    1500kr för en list ligger helt i linje med min misstanke att Saab Parts tar ut vad som behövs för att bolaget ska gå runt. Man har inga potentiella nybilskunder att bry sig om.
    Fredrik J

  6. #46
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701
    Citat Ursprungligen postat av dino Visa inlägg
    Funkar stolsvärmen i era...?
    Nej, tydligen inte på förarsidan.

  7. #47
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701
    Jag kan göra ett försök att fixa min och återkoppla kring huruvida jag lyckas. Men du får gärna PM all info du har om detta så jag får så mycket kött på benen som möjligt. Tack!

    Ang. reservdelspriser så är det möjligt att du har rätt - men i fallet med listen för 1500:- så är det ju dyrt ur perspektivet att det var pengar i sjön så att säga. Men själva artikeln var hela bakdörrens list (inkl tätningslist) så svårt att uttala sig om det var överpris eller ej - kan tänka mig att en liknande del kostar minst lika mycket till andra svenska (kinesiska) och tyska märken? Vad som också är intressant är vad som händer när den sista (höger) som fanns kvar i lager i Nyköping tar slut - kommer det nya?
    Senast redigerat av andy9041 den 2014-07-17 klockan 10:30.

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av dino Visa inlägg
    Funkar stolsvärmen i era...?
    Nej
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  9. #49
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av murmurer Visa inlägg
    Nej, verkligen inte - inte efter att ha varit med och delat en bekants upplevelser. Jag älskar bilen i sig (även om den nästan är lite småklumpig i sitt uppträdande), men den är tyvärr inte en färdig produkt. Mycket vacker att titta på, men inget jag vill äga.
    Vilka problem hade din bekants bil? Hur kan du tycka att den är klumpig i sitt uppträdande? Den är ju ett under av smidighet trots sin storlek.

    Citat Ursprungligen postat av andy9041 Visa inlägg
    Har precis köpt mig en turbo6 MY11. Lågmilad och rätt utrustning - maffig att köra. Har dock redan haft en incident. Första gången jag testade motorvägsfart++ så slets en aluimiuniumlist av från bakdörren (vinkeln längst bak - "hockeyklubban"). Dessa är från fabrik dåligt limmade så jag uppmanar alla NG9-5 ägare att kolla dessa och limma dem vid behov.

    Positivt: Delen gick att beställa från Saab
    Negativt: Delen var dyr (1500:-). Sedan är det j#vligt obra att delar faller av när man kör. Hur är kvalitén i övrigt? Hur hade dom tänkt konkurera med t.ex Audi A6?
    Självklart tråkigt men fel finns på alla bilar och Audi A6 är definitivt inget undantag. De har ju bl.a. stora problem med rost under dörrlisterna.

    Citat Ursprungligen postat av dino Visa inlägg
    Funkar stolsvärmen i era...?
    Japp! inga problem ännu.
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2014-07-17 klockan 17:20.

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Det kommer. Skulle bli mycket förvånad annars. När kretsen går sönder tänds fortfarande kontrollampan men slocknar efter ca 30 sekunder.
    Fredrik J

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Gäller stolsvärmeproblemen alla sorters stolar eller är det någon speciell som värmen pajar i?

  12. #52
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701
    Håller på och googlar runt lite för mer info, men för Opel Insignian - som har ett liknande problem - gäller det bara läder och halvläder enligt deras service bulletin.

  13. #53
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701
    Verkar vara bökigt att få bort klädsel och komma åt att löda. De som gjort det menar att det är enklast att lyfta ut hela stolen.

    Kollat med Saab verkstad - dyrt men inte orimligt. Det som känns sådär är att dom inte kunde se att Saab har något nytt artikelnr, dvs det blir exakt samma lösning som tidigare = går sönder om något år igen?

    Någon hade bytt till Opel insignias variant (dom har då en uppdaterat värmesits), men inte heller det är ju någon garanti att grundproblemet (otillräckligt skydd för värmekretsen typ?) blir löst.

    Någon som har en bra lösning?

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Till Insignian utvecklades en ny värmedyna med en bit stålledare istället för koppar vid det känsliga stället där den brister. Att det bara gäller läder och halvläder är väl optimistiskt och innebär sannolikt att det är där man tidigast får problem.
    Ta ur stolen är helt klart lättast. Värmedynor är relativt okomplicerade och man kan skarva kretsen med valfri kabelstump där den gått av. Bara att löda ihop. Hela slingan är en last.

    Ska själv göra processen på min bil.
    Jag har 9-5 Aero stolar i textil i min bil och min värme försvann i vintras. Tidigare hade jag Insigna basstol textil och där la värmen också av. Den byttes på kampanj men bara på förarstolar. Naturligtvis kommer även passagerarstolen gå sönder men lite senare.
    Fredrik J

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Någon som vet något om 1,6 liters motorn. 180hk, klent för en så stor bil?

    Har för mig att den kommer från BMW men jag kan ju ha fel.

  16. #56
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299
    När man byter stolsvärmen i 9-5 så får man Opels. Om man har Aero stolar så blir det ingen värme på "sittstödet". Oplarna verkar inte ha den typen så man får vara utan helt enkelt...

    - - - Uppdaterad - - -

    1,6 har en egenskap som inte uppskattas av vissa.
    Opel har kommit på den briljanta iden att när du har kört lite hårt ett tag så måste effekten reduceras verkar det som.
    Så när det är dax för tex. omkörning så är det inte säkert att effekten finns när du behöver den...
    Om det har med utsläpp eller ngt annat att göra det vet jag inte. Har testat några 1,6or och dom hade samma egenskap.......
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  17. #57
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701
    Skapade en ny tråd för ng9-5 ägare om intresse finns?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...och-lösningar

    Denna tråd handlar ju om köpråd, och jag har mest gnällt hittills. Vill ju även instämma med alla andra om hur fantastiskt underbar den är att köra. Man glömmer lätt att det är en 2 ton tung bil. Underbar på små kurviga vägar. Inredningen håller högre klass än ng9-3 även om jag tycker det är en bit kvar till en del andra märken. En hel del rolig utrustning som även tjänar ett syfte - HUD, LDW, Skyltavläsning etc.. Bilen är tystare i kupén jmf med ng9-3.

    Jag har turbo6 och tycker väl att det behövs 300 hk för att få den att röra på sig, men har även kört flera turbo4 xwd och dom gick bra också.

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av dino Visa inlägg
    När man byter stolsvärmen i 9-5 så får man Opels. Om man har Aero stolar så blir det ingen värme på "sittstödet". Oplarna verkar inte ha den typen så man får vara utan helt enkelt...
    Jodå. Men dynan passar inte alls på Aerostolen så den får väl modifieras. Tar man bort sidobolsterslingan så har man dessutom eliminerat orsaken till problemet men det är ju också där värmen upplevs mest...
    Fredrik J

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    En mina bröder har en Aero xwd v6 -11. Han tappade också ena listen på bakdörren. Den skadade sidan på bilen när den flög av. Det blir mycket jobb när man skall få lackskadan åtgärdad då den är fjordblå= metallic. Underbar bil att köra förutom när man skall ut ur korsningar. Pedalmappen verkar komma från Trygga Rundan (pensionärsbussen i Gbg). Kan vara värt att överväga tröskelskydd, lacken slits och ser lite trist ut. Overall är han nöjd med den.

  20. #60
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Just V6an verkar det finnas rejält med strul med. Kamkedjorna slits värre än på gamla 9-5, och när de blir slappa nog så funkar inte kamstyrningen och så blir det nödläge. Bekants bil kostade det visst runt 80 kakor att åtgärda hos ANA i Trollhättan. Problemet var att det var tydligen svårt att åtgärda (rent arbetsmässigt) så de lyckades knäcka ett grenrör och en massa annat. Sen är ju XWD:n hyperkänslig och verkar generera fel per definition allt från 10k mil och uppåt. Värsta jag hört om var ju bakaxelbyte innan 5000 mil.
    Ej Vis Av Skadan har han nu köpt en TTiD. Den orkade han med 2 veckor innan den kom ut på blocket, och jag förstår honom. Av någon anledning är det stört omöjligt att komma iväg med bilen utan att slira rejält på kopplingen, då dör den bara. Sen kommer effekten värre än på og900 från 79... inte tillstymmelse till kraft under 2000 varv och sen kommer precis allt som ur en ketchupflaska. Ociviliserat långt bortom vad som anstår en SAAB av senare snitt.
    Jag skulle också väldigt gärna ha en för de är grymt sköna att köra (med automat då) men är lite osäker på motorerna för om man inte väljer den strulande V6an så får man GM-4an och den tycker jag känns som ett oskrivet blad än så länge.

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3, 9-5
    Av tomras i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 23:06
  2. Köpråd NG9-3 SS
    Av Norden i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 00:21
  3. Köpråd 2,0t SC 9-5 -04
    Av emzer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 13:18
  4. köpråd 9-3 Cab..
    Av Joel220 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •