Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilken ände ska vara uppåt på främre fjäder NG9-3

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Vilken ände ska vara uppåt på främre fjäder NG9-3

    Hej

    Håller på att fixa till en 9-3 MY2004 till dottern. Alla delar i fjäderbenen är nya. Fjädrar, stötar, genomslagsgummi, damask och lagring är
    inköpt på Skruva.se. Har nu problem att det knarrar när man vrider på ratten och trodde att det var lagringen, så jag skruvade isär ena
    benet och skulle byta lagret. Upptäcker då att det finns en pil på fjädern med texten TOP, men vänder jag pilen uppåt passar fjädern
    dåligt, både mot stötdämpartallriken och lagret. Skulle detta kunna orsaka knarret? Fjädrarna kan ju iof vara felmärkta? Nån som har
    koll på hur dom ska vara vända - stora eller lilla diametern uppåt?

    På första bilden är pilen på fjädern märkt TOP vänd neråt och på den andra bilden vänd uppåt....

    Mvh/ Mr Nitro
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mr_Nitro den 2022-11-18 klockan 08:28. Anledning: Bilder tillagda
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Du behöver en skyddsslang längst ner.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Har för mig att de bara passar bra på ett sätt? Sen ska det som sagt sitta slang nere men det är knappast primärt. Var och varannan bil man lagar har det då inte.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Väldigt lätt att göra fel, har råkat göra det själv. Då var det ändå original som skulle tillbaks.
    Men ställer man fjädern på golvet så blir det rätt så uppnbart hur den skall sitta.
    Gör rent och dit med ny slang, annars blir det aldrig tyst.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-19 klockan 11:14. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Du behöver en skyddsslang längst ner.
    Jo, vet att den saknas. Vad är syftet med skyddsslangen?
    Kan avsaknaden av den göra att det kan "knarra" när man svänger?

    Mvh/ Nitro

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag tycker nog att fjädern passar bäst med "TOP-pilen" vänd neråt. Om fjädern monteras så, så är "storändan
    vänd neråt och "lilländan" uppåt. Vänder man fjädern enl pilen så rider fjädern på fjädersätet på stötdämparen
    och fjäderbenslagringen passar väldigt dåligt mot storändan...glappar mycket med risk att glida av lagringen...

    Mvh/ Nitro

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Men ställer man fjädern på golvet så blir det rätt så uppnbart hur den skall sitta.
    .
    Vänder jag fjädern som jag först monterade den (med storänden neråt) så står den hyffsat rakt och stadigt
    på golvet (och även i fjäderkoppen på stötdämparen). Vänder jag på den (så TOP-markeringen på fjädern är uppåt)
    så tippar den nästan...

    Mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Verkar som att TOP är åt fel håll.

    Trasig slang kan även det ge knarr.

    När jag gjorde detta för 4-5år sedan så var det inte alls självklart vilket hålls om var rätt, fick verkligen kolla supernoga och dra ihop det lugnt och fint.
    Men bra blev det till slut och en riktig hjulinställning efteråt. Men båda NG9-3 här fått flera hjulinställningar som behövts, är bilen konstig och farlig så är det oftast det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lös vakuumslang OG9-5 B2x5
    Av Sjonnie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-10-15, 19:54
  2. Vilken multirem ska det vara i 9-3 Aero 02?
    Av MMaverickT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 18:23
  3. Vilken ballast ska de vara i 9-5 2006???
    Av oktopan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 15:45
  4. Powerflex främre krängbussning till Saab 9-3 2001 vilken stl
    Av AtlasK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •