Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 91

Ämne: Byta bussningar växellänkage, OG9-5 från chassinr 43501883 >-04

  1. #21
    Försökte byta bussningarna idag, började med att spärra fyrans växel ifrån kupén
    IMG_0085.jpg

    Plockade bort batteri och hållare, samt elcentralen
    IMG_0086.jpg

    Lossade sen fästet till växellänkaget och låsklämman som håller axeln från växelspaken
    IMG_0093.jpg

    Men sen när jag skulle lossa torxskruven som sitter i axeln från växellådan så tog det stopp.
    Den satt fast, försökte med 1/4-dels spärrskaft med torxbits (T40), men det gick inte att lossa den.
    Man kommer ju inte åt riktigt heller...
    IMG_0089.jpg

    Fick ge upp och skruva ihop allt igen. Hoppas jag inte har skadat skallen på torxskruven nu bara.
    Får väl lämna in den hos Maptun framöver, antar att dem har rutin på det här.

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det där problemet tror jag Arne 2226 har löst tidigare, hittar inte just den tråden men tipset tror jag gäller
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7319
    Jag kom också så här långt första försöket. Hade köpt nytt litet spärrskaft på biltema för att komma åt torx-skruven. Spärrskaftet gav upp när jag tog i och torxen pajade. Har nu köpt kemisk metall och ska sätta fast en torxbit med detta på skruven och hoppas det räcker för att få bort skruven. Sen blir det en ny med 6-kant skalle. Återkommer med resultat....
    SAAB og9-5 SC Griffin -10, SAAB 9-5 Aero SC -05 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -04 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -03 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -07 såld, SAAB 9-5 2.0 SE SC -99 såld, SAAB 9-5 2.3 SE -01 såld, SAAB 9000 2.3t A50 -98 såld, SAAB 900i jubile -89 såld, SAAB 9000 2.3i såld

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Man ska aldrig använda spärrskaft till att dra loss hårt åtsittande saker, dom är helt enkelt inte gjorda för det. Man använder ett krafthandtag först, sen går man över till spärrskaft.

    Tvivlar på att kemisk metall räcker, det brukar inte alls bli speciellt hårt dessvärre, men lycka till.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Hej, tror det var min tråd som Herman tänkte på. Efter ett stort elände och hjälp av bl.a Arne så blev min slutgiltiga metod att jag använde min dremel för att kapa bultens huvud till ett någorlunda sexkantigt sådant, därefter lyckades jag få rätt bra fäste med en av specialhylsorna jag köpt efter råd av Arne på biltema. Bör dock nämnas att det i princip inte går att se något när du kapar vid bulten så det är arbete i blindo plus att jag gjorde det från hjulhuset = man får inte ha en alltför stor muskelmassa i armarna för att komma åt :P

    Värdelös konstruktion kan jag konstatera i varje fall.. Jag försökte med alla de tips du nämnde men inget funkade förutom att kapa huvudets kanter.

    Lycka till!

    /Eken

    Edit: Om du inte har någon dremel (den äkta) så rekommenderar jag verkligen er att köpa en. Jag var tveksam men det är utan tvekan den bästa investeringen jag gjort, varenda gång jag kommit till vägs ände har den hjälpt mig på ett eller annat sätt. Fanns med ett schysst kit på jula / Clas ohlsson när jag slog till om jag inte minns fel.
    Senast redigerat av Eken92 den 2016-11-02 klockan 09:24.

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kan vara den tråden jag minns, synd att du inte länkade till den.
    Men specialgrispittsbitsen Arne tipsar om kan ju bara ett första försök.
    Att det är trångt gör ju inte saken lättare.
    När det inte är trångt som t.ex. en runddragen torx som håller bromsskivan funkar det alltid med en size större torx på slagskruvmejseln.

    Dremmelmedtoden borde funka genom att bara kapa 2 sidor parallellt och använda en PU nyckels öppna sida, att snitsa till en sexkantsskalle kräver väl lite mer hantverk.

    Äger faktiskt själv ingen Dremmel och brukar aldrig kunna svara på frågan "Vad önskar du" när man fyller eller till jul då man har det mesta man kan komma på för rimliga pengar. Bra julklappstips
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-huven/?page=1

    Helt rätt Herman!

    Här är tråden. Diskuterade en annan sak till en början men inläggen om växellänkagets finns där inne

    Det gör du rätt i att önska dig, hjälpte mig också när jag skulle lossa toppmuttern på fjäderbenet samt lite annat. Bra att ha för att slippa den lite otympligare vinkelslipen. Det finns en förlängare till dremeln också som jag använde vid lossning av växellänkagets bult, rekommenderas!


    /Eken

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det förklarar varför jag inte hittade tråden, tyckte "Gängor halvtborta-fjäderben" inte passade in på växellänkaget som jag vet det handlade om (kanske sakall redigera topic på den då och sätta prefix [LÖST] om frågorna blev besvarade och det kan du göra själv genom att redigera topic i första inlägget i avancerat läge)

    Ett annat tips är ju Screw grab som finns i post #9 / #16 och Arnes verktystips i #22
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Jag lämnade in 9-5:an hos Maptun i Örebro, dem bytte för en kostnad på 900kr.
    Blev en klar skillnad på växlingarna efter bytet, så det var klart värt det!

  10. #30

    Byta växellänkage eller bara bussningar? Saab 9-5 -07

    Har en saab aero 9-5 -07 som har börjat krångla mer och mer när man ska lägga i växlar.

    Det är när man står stilla och ska växla som det kan gå trögt och ibland rentav omöjligt att få in växlarna, ibland när man lägger i bqcken så hör man att den kuggar fel eller vad man säger (sticker i en pinne i ett kugghjul som snurrar).

    Samtliga växlar går trögt. Får växla fram och tillbaka mellan alla växlar för att få i backen när jag ska ta ut nyckeln, eller så stänger jag av bilen (då är de inga problem att växla) . Det blir lättare när bilen är varm.

    Jag har bytt Växellådsolja till redline MTL 70W80 men problemet kvarstår...

    Funderar på att byta länkage, eller räcker det med att byta plastbussningarna i länkaget till bussningar i metall?

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS

    Har du tittat om länkaget/bussningarna glappar?
    Ett nytt länkage har plastbussningar men valet är väl lite en prisfråga.

    Men det kan även va lådan som är sliten, hur långt har den gått?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    Haft in den på verkstad för en kontroll, av vad som är fel. Dem säger att jag måste byta växellänkaget för att ta bort möjligheten att de är det som är fel och för att kunna gå vidare. Men dem säger att det mest troligt är det.

    Om det är själva länkaget eller bussningarna som är fel har jag ingen aning om, men vad jag läser mig till så verkar ju de oftast vara bussningarna som strular i länkaget?

    Men man kanske skulle byta hela länkaget ändå?

    Bilen har rullat 21 000mil
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-10 klockan 12:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #33
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Jag skulle rekommendera att byta till bussningarna som finns att köpa i lagerbrons. Det blir bättre än att sätta dit nya plastbussningar igen.

  14. #34
    Ja,så mkt har jag förstått, men finns det risk att det är något annat fel med länkaget än bussningarna?

    Eller bör jag köpa bussningar först å prova med dem, och om de inte blir bättre köper jag länkaget och sätter dit metall bussningarna?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-10 klockan 12:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Inget fel på lamellen?
    Typ att den kärvar på lamellaxeln?
    Hinner inte med allt.....

  16. #36
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Förmodligen, sliten tryckplatta alternative lamellen kärvar på axeln.
    Anledning till att det skrapar när han lägger i backen är för att transmissionsaxeln fortfarande roterar rakt in i växellådan. (kopplar inte ur 100% )

    Och går perfekt när bilen stängs av = ingen rotation.

    Lägger in en följd fråga. Hugger /klunkar bilen till när du lägger i 1:an direkt efter du har startat bilen?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-10 klockan 12:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #37
    När jag hade in den på verkstaden så sa han att den frikopplade bra och det var inget problem med kopplingen vad han kunde se eller känna.

    Det skrapar kanske 1 gång av 100 när man försöker lägga i backen, oftast går det bara tungt, det är när det går tungt och man trots det försöker vålda i backen som det skrapar...

    - - - Uppdaterad - - -

    Lägger in en fråga till som inte verkstadskillen kunde svara på...

    När bilen har gått ett tag så blir ju problemen mindre, hur kommer detta sig?
    Det går även lätt att växla när bilen har fått stå i motorvärmare i ett antal timmar (ca 7timmar).
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-10 klockan 12:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    är det bara när bilen är igång så skulle jag kunna sätta mitt högra ben på att felet ligger i kopplingen. Rost på splinesen kan bete sig hur som helst, endera dan kan det släppa och nästa kan det släppa åt ena hålet och nästa det andra. Det felet beror på är att lamellen släpar i på endera sida, då slutar inte axlarna att rotera eller rättare sagt blir aldrig obelastade. Inte ovanligt fel alls. Skulle det vara länkageproblem så skulle det ju vara svårt att mer eller mindre hitta växlarna, att lägena har "försvunnit" och att det känns annorlunda i spaken mot tidigare. Grötigare liksom. Ett friskt länkage har ju distinkta lägen och växlarna ligger där de ska utan att man behöver överdriva rörelsen åt endera håll.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7319
    Hej!

    Då var det löst (ett år sedan senaste försöket känns det som).
    Lösningen blev som någon tidigare tipsade om dremmel med slipstift för att skapa lite kanter på skruvakallen och sedan Biltemas avdragare. Den passar i en 24 mm hylsa som jag satt på ett skaft där hylshållaren kan glida. Se bild.

    https://goo.gl/images/qGpCsu

    Nu med nya bussningar och uppsmort länkade växlar den bättre än ny.
    Tack för alla tips och råd!

    Ha en god Saabhöst!
    /Jonas

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Även jag har fått tummen ur och bytt de sedan länge inköpta bussningarna och det var inga problem att byta och alla problem med att bl.a få i tvåan eller "växlar som hoppar ur" verkar lösta nu när jag hunnit prova i någon dryg månad.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Byta växellänkage 9000
    Av the_eagle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2021-07-12, 13:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •