Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 70

Ämne: Byta bussningar växellänkage, OG9-5 från chassinr 43501883 >-04

  1. #21
    Försökte byta bussningarna idag, började med att spärra fyrans växel ifrån kupén
    IMG_0085.jpg

    Plockade bort batteri och hållare, samt elcentralen
    IMG_0086.jpg

    Lossade sen fästet till växellänkaget och låsklämman som håller axeln från växelspaken
    IMG_0093.jpg

    Men sen när jag skulle lossa torxskruven som sitter i axeln från växellådan så tog det stopp.
    Den satt fast, försökte med 1/4-dels spärrskaft med torxbits (T40), men det gick inte att lossa den.
    Man kommer ju inte åt riktigt heller...
    IMG_0089.jpg

    Fick ge upp och skruva ihop allt igen. Hoppas jag inte har skadat skallen på torxskruven nu bara.
    Får väl lämna in den hos Maptun framöver, antar att dem har rutin på det här.

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 181
    Det där problemet tror jag Arne 2226 har löst tidigare, hittar inte just den tråden men tipset tror jag gäller
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    169
    Medlem#
    7319
    Jag kom också så här långt första försöket. Hade köpt nytt litet spärrskaft på biltema för att komma åt torx-skruven. Spärrskaftet gav upp när jag tog i och torxen pajade. Har nu köpt kemisk metall och ska sätta fast en torxbit med detta på skruven och hoppas det räcker för att få bort skruven. Sen blir det en ny med 6-kant skalle. Återkommer med resultat....
    SAAB 9-5 Aero SC -05, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -04, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -03 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -07 såld, SAAB 9-5 2.0 SE SC -99 såld, SAAB 9-5 2.3 SE -01 såld, SAAB 9000 2.3t A50 -98 såld, SAAB 900i jubile -89 såld, SAAB 9000 2.3i såld

  4. #24
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    12120
    Man ska aldrig använda spärrskaft till att dra loss hårt åtsittande saker, dom är helt enkelt inte gjorda för det. Man använder ett krafthandtag först, sen går man över till spärrskaft.

    Tvivlar på att kemisk metall räcker, det brukar inte alls bli speciellt hårt dessvärre, men lycka till.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    112
    Hej, tror det var min tråd som Herman tänkte på. Efter ett stort elände och hjälp av bl.a Arne så blev min slutgiltiga metod att jag använde min dremel för att kapa bultens huvud till ett någorlunda sexkantigt sådant, därefter lyckades jag få rätt bra fäste med en av specialhylsorna jag köpt efter råd av Arne på biltema. Bör dock nämnas att det i princip inte går att se något när du kapar vid bulten så det är arbete i blindo plus att jag gjorde det från hjulhuset = man får inte ha en alltför stor muskelmassa i armarna för att komma åt :P

    Värdelös konstruktion kan jag konstatera i varje fall.. Jag försökte med alla de tips du nämnde men inget funkade förutom att kapa huvudets kanter.

    Lycka till!

    /Eken

    Edit: Om du inte har någon dremel (den äkta) så rekommenderar jag verkligen er att köpa en. Jag var tveksam men det är utan tvekan den bästa investeringen jag gjort, varenda gång jag kommit till vägs ände har den hjälpt mig på ett eller annat sätt. Fanns med ett schysst kit på jula / Clas ohlsson när jag slog till om jag inte minns fel.
    Senast redigerat av Eken92 den 2016-11-02 klockan 08:24.

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 181
    Kan vara den tråden jag minns, synd att du inte länkade till den.
    Men specialgrispittsbitsen Arne tipsar om kan ju bara ett första försök.
    Att det är trångt gör ju inte saken lättare.
    När det inte är trångt som t.ex. en runddragen torx som håller bromsskivan funkar det alltid med en size större torx på slagskruvmejseln.

    Dremmelmedtoden borde funka genom att bara kapa 2 sidor parallellt och använda en PU nyckels öppna sida, att snitsa till en sexkantsskalle kräver väl lite mer hantverk.

    Äger faktiskt själv ingen Dremmel och brukar aldrig kunna svara på frågan "Vad önskar du" när man fyller eller till jul då man har det mesta man kan komma på för rimliga pengar. Bra julklappstips
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    112
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-huven/?page=1

    Helt rätt Herman!

    Här är tråden. Diskuterade en annan sak till en början men inläggen om växellänkagets finns där inne

    Det gör du rätt i att önska dig, hjälpte mig också när jag skulle lossa toppmuttern på fjäderbenet samt lite annat. Bra att ha för att slippa den lite otympligare vinkelslipen. Det finns en förlängare till dremeln också som jag använde vid lossning av växellänkagets bult, rekommenderas!


    /Eken

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 181
    Det förklarar varför jag inte hittade tråden, tyckte "Gängor halvtborta-fjäderben" inte passade in på växellänkaget som jag vet det handlade om (kanske sakall redigera topic på den då och sätta prefix [LÖST] om frågorna blev besvarade och det kan du göra själv genom att redigera topic i första inlägget i avancerat läge)

    Ett annat tips är ju Screw grab som finns i post #9 / #16 och Arnes verktystips i #22
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  9. #29
    Jag lämnade in 9-5:an hos Maptun i Örebro, dem bytte för en kostnad på 900kr.
    Blev en klar skillnad på växlingarna efter bytet, så det var klart värt det!

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    169
    Medlem#
    7319
    Hej!

    Då var det löst (ett år sedan senaste försöket känns det som).
    Lösningen blev som någon tidigare tipsade om dremmel med slipstift för att skapa lite kanter på skruvakallen och sedan Biltemas avdragare. Den passar i en 24 mm hylsa som jag satt på ett skaft där hylshållaren kan glida. Se bild.

    https://goo.gl/images/qGpCsu

    Nu med nya bussningar och uppsmort länkade växlar den bättre än ny.
    Tack för alla tips och råd!

    Ha en god Saabhöst!
    /Jonas

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 181
    Även jag har fått tummen ur och bytt de sedan länge inköpta bussningarna och det var inga problem att byta och alla problem med att bl.a få i tvåan eller "växlar som hoppar ur" verkar lösta nu när jag hunnit prova i någon dryg månad.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Söker instruktioner för byte av bussning till växellänkage OG9-5 -05

    Hej allihopa!

    Nybliven saab 9-5 ägare här. Skitfin bil och ruskigt nöjd, men ibland hoppar tvåans växel ur. Har läst runt lite och problemet verkar allt annat än ovanligt. (alla andra växlarna går i dagsläget väldigt fint)
    Jag tänkte att jag ska köpa ett par nya bussningar, antingen från Maptun eller Nordic. Det känns som att både har fått fina betyg så det lägger jag inte så mycket vikt vid, mitt problem är att jag långt från en meckare och är rädd för att bege mig ut på lite djupt vatten. Saaben funkar ju i dagsläget fint, mer att jag vill åtgärda innan det blir ett större problem med lådan!

    Det jag efterfrågar är klara och tydliga instruktioner för en som är komplett vilsen i hur man kommer åt och byter bussningarna! Alternativt om det kanske är så att jag ska beställa delarna och gå ner till lokala mecken och be dom installera åt mig(?), men vore ju kul både för mig och för plånboken om det känns någorlunda rimligt att kunna göra det på egenhand (har ju även en relativt mekanisk vän men han är ingen saab människa). Eller om någon i stockholms trakterna är kunnig och har möjlighet så tar jag gärna emot hjälp på den fronten, vore ju intressant att lära sig lite!

    Modellen är en saab 9-5 modellår 05


    Ha d!

  13. #33
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    244
    Medlem#
    10062
    Hej NyaÄgaren och välkommen till STCS!

    Härligt med ny bil.
    Jag läste denna beskrivning, kan ju vara till hjälp för dig. Din vän behöver inte vara Saab-meck för att kunna detta om du frågar mig. Själv kände jag att jag skulle behöva riva för mycket för att komma åt tillräckligt bra så jag lämnar det till Maptun själva nästa vecka faktiskt. Enl. recensionerna på Maptun verkar det inte ta så lång tid eller kosta särskilt mycket om en verkstad gör det.

    Mvh
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower - är nu i bitar!
    Saab 95 Griffin -10 Steg 1+ 250hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 181
    Notera att instruktionen inte görs med allt på plats i bilen.
    Man behöver lossa batteri, batterihyllan och säkringscentralen för att komma åt.
    Inget omöjligt om man bara har rätt verktyg och lite tålamod.
    Maptuns bronsbussningar har gjort susen i 2 av mina bilar.

    /via Tapatalk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  15. #35
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    244
    Medlem#
    10062
    Tack för den infon Herman! Om Maptun inte hinner med att göra bytet så känner i alla fall jag mig lite tryggare med att göra det själv.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower - är nu i bitar!
    Saab 95 Griffin -10 Steg 1+ 250hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    härligt, tack för fina svar kerim och herman! jättebra guide, jag ska köpa delarna idag så får man väl se om man tar mod till sig eller lämnar in den på mek!

  17. #37
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 181
    I 'Stockholmstrakten' har du ju Mats Riesel i Solna du kan fråga om pris på jobbet, det kanske inte är värt att meka själv!
    http://www.saabservice.se/
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  18. #38
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    244
    Medlem#
    10062
    Gör dig beredd på Mats attityd bara..den kan vara lite..otrevlig. Men avfärda det bara med att ignorera hans sätt att vara. Det känns lite som företaget i sig har den attityden.
    -Just a bit of a side note!

    Meeen när vi pratar utförande av själva jobbet är det inget tvivel om att det är av bra kvalité/pålitligt!
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower - är nu i bitar!
    Saab 95 Griffin -10 Steg 1+ 250hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  19. #39
    Grundladd dittrichs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    c-län
    Inlägg
    275
    Medlem#
    10452
    Vill bara flika in att "attetyden" är det inget fel på hos Mats riesel bil o maskin. Tycker stämningen där är befriande (och hjärtlig) jämnfört med typ bavaria. / stamkund.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  20. #40
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    244
    Medlem#
    10062

    Söker instruktioner för byte av bussning till växellänkage saab 9-5

    Agree to disagree...

    /engångskund som inte var välkommen kring stängning, med bärgare, efter att Maptun råkat sumpa en bränsleledning. Då fick man höra alla möjliga glåpord om Maptun och hur bränsle från min bil inte skulle drälla på hans fina VERKSTADSgolv..jisses..badda pannan oxå när jag ändå är där eller?

    Kanske var en engångsföreteelse, kanske var en dålig dag..är som sagt inte stamkund så kan inte uttala mig mer än det tillfället.

    Bra att du som stamkund tycker de är bra

    Åter igen för TS: Jobbet hos redan nämnd verkstad är det inget fel på.
    Senast redigerat av Kerim den 2017-11-01 klockan 17:18.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower - är nu i bitar!
    Saab 95 Griffin -10 Steg 1+ 250hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

Liknande ämnen

  1. Byta växellänkage 9000
    Av the_eagle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2017-06-12, 12:23
  2. Byta växellänkage eller bara bussningar? Saab 9-5 -07
    Av Mattiasohult i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-01-20, 12:29
  3. Renovering/nya bussningar växellänkage?
    Av Magnus84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 00:35
  4. Byta bussningar, og9-3
    Av Yalouque i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 22:09
  5. Resonansljud från växellänkage OG900 -86
    Av LillPer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 15:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •