Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bromsljus ur funktion efter xenonbyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    73

    Lightbulb Bromsljus ur funktion efter xenonbyte

    Hej. Jag har en 9-5 2.3t biopower -08. Då en av mina xenonljus (jag har bi-xenon) gick sönder för ett tag sedan, med varningslampa (den gula som ser ut som ett lyse) till följd, bytte jag idag bägge mina xenonljus. Jag köpte 4300k från xenonkungen ( http://www.xenonkungen.com/se/xenon/...por-4300k.html ).

    Inga problem med bytet, nu funkar bägge, men jag upptäckte när jag gick runt bilen att bromsljusen inte lyser längre. Jag menar alltså de som alltid lyser. När jag trycker på bromspedalen tänds bromsljusen som sig bör. Detta är en lampa med två lystrådar, en tråd för det ljuset som alltid är på under färd (kallas det kanske för bakre varselljus?), och en tråd som aktiveras när bromspedalen trycks ner.

    Jag har testat bägge trådar via ett 12V-batteri, och bägge fungerar vid tvångsmatning. Alla andra lampor fungerar. Ljusreglaget vid ratten fungerar också.

    Vad kan vara fel? Om man tittar i kopplingsschemat i Haynes handbok verkar dessa lampor drivas av en central kontrollenhet som kallas för TWICE. Felet borde alltså ligga här, men jag hoppas att jag har fel...

    Någon som har någon idé?

    Hör av er om jag inte har lyckats förmedla mitt fel tillräckligt bra. Väldigt irriterande med dessa fel.

    Tack på förhand/Fredrik G
    9-5 2.3t BioPower Vector -07 automat

  2. #2
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Kolla ifall positionsljuset fram lyser på den sidan är som det inte funkar på, är säkert säkringen som har gått. Kolla i instruktionsboken vart den säkringen sitter, min pajade när jag byte posljus fram.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

Liknande ämnen

  1. Bromsljus ur funktion enl. SID
    Av -StronG- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •