Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-5 Biopower startar på 2-3 cyl med E85

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    9-5 Biopower startar på 2-3 cyl med E85

    Jag har precis köpt en 9-5 2,0t Biopower från -06 och när jag provkörde den så startade den rent, även om jag tyckte att den gick relativt många varv på startmotorn (ca 3-4 sek) innan den startade. Men när den startade så gick den rent och fint. snittförbrukningen låg på 12,5 l/100km så jag antog att det var E85 i tanken. Hur som helst så tankade jag fullt med E85 på hemvägen då den var nere på "reserven" och den gick fint hela vägen hem (5 mil). Men när jag skulle starta den dagen efter så gick den ojämnt och svarade dåligt på gaspådrag och rök lite mer än normalt och röken var grå. Efter drygt 20 sek gick den bra igen på tomgång men aningen dålig respons på gaspådrag. Då var det 20 grader ute. Idag var det betydligt värre. När jag vred om nyckeln så startade den inte alls. Den tände till några gånger men dog direkt. Jag försökte igen och fortsatte en längre stund på startmotorn och med lite gaspådrag så hostade den igång på 2-3 cylendrar och efter typ 5 sek så gick den, men på 2000 varv. Ytterligare 5-10 sek senare så gick den normalt igen med en tomgång på 800-1000 RPM.

    Jag testade att byta tändkassett då jag ändå har en liggandes, men ingen skillnad.
    Jag har läst om folk som haft liknande problem, sånär som på den höga tomgången och då har det varit mycket snack om dålig kvalitét på E85, eller spridare som inte är bra.
    Tidigare så hade jag en 9-5 2,3t -04 som jag själv ECU-konverterade 2007 till orginal Biopower och den körde jag ALLTID på E85, utan några som helst problem, över 30000 mil. Så jag köper itne riktigt att det är "normalt" att de går dåligt om det är kallt eller så, för det är verkligen inte min erfarenhet. Går den dåligt så är det något som är fel, och frågan är vad och hur man effektivast hittar felet?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Du har inte råkat ut för det här med den förmodade allt för höga etanolhalten i E85?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ing-med-omnejd

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Jag citerar mig själv ur den tråden, för TS problem låter väldigt likt det problem jag hade!


    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Nu kan jag också flika in här även om det inte är i Norrköping med omnejd. Nu på valborgsmässoafton tankade jag på Statoil i Arboga och efter det fick jag en väldans massa startproblem som jag tidigare aldrig haft. Tidigare har det tagit mellan 1.0 och 1.5 sekunder att starta med genomkall motor. Morgonen efter den tankningen var det +7 ute och den fick stå och tugga nästan 3 sekunder och var bra lynnig på gasen när man skulle backa ut från parkeringen. Den ville självdö och tappade all ork bara man rörde gasen. Efter några hundra meter var den dock med i matchen igen. Samma beteende dagen efter med kall motor och runt +10 grader ute... Samma sak dagen därpå... Efter nästa tankning så är problemen som bortblåsta och jag har absolut inga tecken på dessa problem.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Jag läste om detta, men det känns som det vore för mycket tur för att det skulle kunna drabba mig. :-) Nyköpt bil och första tankningen känns som ett "mörkat" fel från säljarens sida. Som sagt, jag upplevde ALDRIG några problem på min egenkonverterade -04:a. Inte ens i kallgrader. Den var lite lättare att få "kärringstopp" den första minuten, det var allt.
    Jag startade bilen några timmar senare idag och då gick den fint på alla fyra, om än något ojämn i varvtalet. Den låg på 800 men ma nhörde och såg på varvräknaren att den gick upp och ner en liten aning med typ 2 sekunders frekvens. och lite småbluddrande vid kraftigt gaspådrag utan växel. Bilen i fråga är välservad så filter borde vara bytta iaf.
    Kan man kolla bränsletryck på något smidigt sätt?
    Jag kollade tändstiften och de såg "normalt" grå-brun-vita, ärgade, so mjag minns att de snabbt blev även på min gamla, så jag tror inte det är felkällan. Det är ju billigt att köpa nya, så jag ska testa att byta när jag har vägarna förbi Autoexperten.

Liknande ämnen

  1. 9-5 biopower -07 startar ej på E85 när den är kall
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-25, 14:01
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t BioPower
    Av Tomten24 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 20:27
  3. Saab 9-5 06 2,0t Biopower som inte startar
    Av bohlin_85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 23:51
  4. 9-5 2.0t Biopower -05 Startar Ej!!
    Av Aero -97 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 23:26
  5. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,3t Biopower -01
    Av johansoderstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •