Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Backventil, funktion? OG9-5 -05

  1. #1

    Backventil, funktion? OG9-5 -05

    Ja den vita(nåja) rackarn på bilden är knäckt inne i slangen till höger. Vad gör denna backventil? Kan den ha med oljeförbrukning att göra eller e det dom blå? Om någon har lust så länka gärna till mekonomen eller speedparts så jag kan beställa en ny. Bilen i sign. Tack på förhand!

    http://imgur.com/1iTnB3v
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Backventil är alltid backventil oavsett bil.Kvalite kan skiljas men inte funktion.
    tip som en diod i en elkrets.
    --< spärra
    --> släppa

    Jag köper till mina Saab bilar där var dom finns, sist en Audi backventil.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Backventil är alltid backventil oavsett bil.Kvalite kan skiljas men inte funktion.
    Det finns naturligtvis skillnader i funktion mellan olika backventiler. Det skiljer beroende på vad som ska genom ventilen (vatten, luft, ...), flöde, tryck mm. En backventil som ska fungera i vevhusventilationen (som i det här fallet) måste fungera med luft vid låga tryckskillnader, dvs fjädern som stänger ventilen får inte vara så kraftig att tryckskillnaden inte klarar av att öppna ventilen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    backventil som ska fungera i vevhusventilationen (som i det här fallet) måste fungera med luft vid låga tryckskillnader, dvs fjädern som stänger ventilen får inte vara så kraftig att tryckskillnaden inte klarar av att öppna ventilen.
    Tror inte att vi har flytande kväve i våra Saabar.
    Till VHV kan vem som helst tom barn blåsa genom. Finns inte ”öppna” de är öppet som default.
    Annars det vad du skrev är underförstått.
    På mina Saabar finns inte en enda backventill till vatten , de finns till soppa(kolkanister+ vid soppa pumpen 2st –press och retur.) och en till luft VHV.
    Vad du en påstår funktionen är detsamma.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Men hur svårt kan det vara.... ? ....vatten....? .... flytande kväve....?

    Här är backventilen som TS ska ha till VEVHUSVENTILATIONEN:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...7_5955927.html
    Signaturlös

  6. #6
    Tack för era svar! Plus i kanten till Frippe för länk. Vad händer om den e kass då? Lugnt att köra bilen?
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av A. Bengtsson Visa inlägg
    Tack för era svar! Plus i kanten till Frippe för länk. Vad händer om den e kass då? Lugnt att köra bilen?
    Slangarna som är kopplade till denna backventil används för att suga ut vevhusgaser genom ventilkåpan in till spjällhuset. Detta sker när det är undertryck i insuget, dvs vid låg belastning. Vid hög belastning med laddande turbo är det övertryck i insuget. Backventilen förhindrar att detta övertryck går in i motorns vevhus via ventilkåpan. Övertryck i vevhuset kan skada packningar och/eller trycka ut olja.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Tror inte att vi har flytande kväve i våra Saabar.
    Till VHV kan vem som helst tom barn blåsa genom. Finns inte ”öppna” de är öppet som default.
    Annars det vad du skrev är underförstått.
    På mina Saabar finns inte en enda backventill till vatten , de finns till soppa(kolkanister+ vid soppa pumpen 2st –press och retur.) och en till luft VHV.
    Vad du en påstår funktionen är detsamma.
    Jag kommenterade påståendet att backventil är alltid backventil som kan lura i någon att vilken backventil som helst fungerar på aktuell backventils plats. Så är det inte; det måste vara en backventil som är tänkt att användas i liknande miljöer t.ex. vevhusventilationen i en annan liknande motor.
    Jag har heller inte skrivit om flytande kväve eller vad backventilerna gör i din bil.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Backventill till vilken som helst bil till vhv passar till varandra, detta var menad
    och inget annat.
    Jag skrev om Audi b-ventill ty mekonommen hade inte och de ligger nära varandra deras
    verkstäder. Du som mig bor i linköping och jag hoppades att man förstår mig, annars de är rätt hur den fungerar som du skrev.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •