Min 9-5 2000mod gir blårøk ved start. Har bytt VV-slangene som var mjuka av olje. Dom ville inte gøra mer før ny mod. kommer til høsten.
Trykktest av turbo var OK.
Måste man ta ur IC och rengjøra den for at slippa blårøken?
Min 9-5 2000mod gir blårøk ved start. Har bytt VV-slangene som var mjuka av olje. Dom ville inte gøra mer før ny mod. kommer til høsten.
Trykktest av turbo var OK.
Måste man ta ur IC och rengjøra den for at slippa blårøken?
Blårök vid start låter inte bra, sök lite. Tror nog att IC:n är rätt oskyldig i sammanhanget, men är alla detaljer noga kollade i vevhusventilationen.Ursprungligen postat av maggen
Jag hoppas att de kollade kamkedjan också?
Titta närmare här:
http://forum.saabturboclub.com/phpbb...asc&highlight=
Sedan, hur ser/såg din olja ut? Sotig, sur, ("grädd"-)klumpar eller normal? Oljeförbrukning? Om du mot förmodan har den kvar, skulle det vara kul att också få veta vilket pH-värde den har?
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Bør legga til at blårøken kun kommer om siste kjørtur var kort(1-5 km)
Oljeforbuket er ok, ca 1/2 l på 1000mil. Oljan ser også "normal" ut vid oljeskift. Har kun haft bilen 5mnd. og vet inte om tidigare eier kan ha kjørt litt for långt mellan oljeskiften da han tok service selv og ikke på verkstad.