Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9-5 startar inte.. :(

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 startar inte.. :(

    Tjena!
    Vet att det finns mycket trådar om det här, men...
    Köp en Saab 9-5 från 98 idag väldigt billigt. Men den startar inte, motorn går runt hur fint som helst men den hoppar inte igång. Varvräknaren rör sig inte alls när jag försöker starta den. Och vad jag har förstått är det ett tecken på en kass vevaxelgivare? Stämmer det?

    Tacksam för svar..

    Mvh Jaggger
    Senast redigerat av Jaggger den 2014-05-21 klockan 09:01.
    SAAB 9-5 Aero - 99

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Börja med det enklaste och billigast att kolla dvs bränslepumpen, när du vrider nyckeln till ON så bör du höra ett surr i några sekunder det är pumpen som bygger upp tryck i systemet.
    Det kan ibland vara svårt att höra då kan du lyfta på baksätet där ska du se en rund flärp i mattan vik upp den och ploppa bort det silvriga locket med en skruvmejsel lr något liknande.
    Funkar pumpen får du felsöka vidare.
    Har du någon i din umgänges krets som oxå åker 9-5 be isåfall snällt om du kan få prova med deras tändkassett lr skriv ner vart i landet du bor finns alltid någon vänlig själ som hjälper till här på forumet.
    Men som du säger det kan vara vevaxelgivaren men den kostar ju några slantar ny så börja med det ja skrev ovan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jaggger Visa inlägg
    Tjena!
    Vet att det finns mycket trådar om det här, men...
    Köp en Saab 9-5 från 98 idag väldigt billigt. Men den startar inte, motorn går runt hur fint som helst men den hoppar inte igång. Varvräknaren rör sig inte alls när jag försöker starta den. Och vad jag har förstått är det ett tecken på en kass vevaxelgivare?
    Om du tuggar med motorn ett flertal sekunder och har ett friskt batteri (så motorn går i fullt startmotorhastighet) så ska varvräknaren lyfta klart och tydligt, ja. Om den inte rör sig så är det med stor sannolikhet vevaxelgivaren, men om den utsatts för misslyckade lagningsförsök kommer saken i ett annat läge.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Hej!
    Jodå pumpen går. Har en till 9-5 som bruksbil så testa med annan tändkasett är inga problem
    Varvräknaren är sten död, så jag har köpt en ny vevaxelgivare. Ska bytas imorgon... återkommer med resultat...
    SAAB 9-5 Aero - 99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 23:30
  2. Saab 9-3 SS -03 Startar inte
    Av Felten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •