Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Tråkiga följder av ett "Steg 1 trim" till min 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    Tråkiga följder av ett "Steg 1 trim" till min 9-5

    Hallå!

    Idag slog jag till på ett steg 1 trim till min 2.3t biopower Griffin hos en av de stora och välkända firmorna inom detta. Allt frid och fröjd, när jag åkte där ifrån bilen laddade (enligt biltemas laddmätare typ 0,9) Skillnaden kändes och jag var glad, ända tills ett stort blått moln slog bakut på bilen och jag stannade efter ett par hundra meter och stängde av bilen. Turboras antar jag. Tur i oturen (tack gud för det) så har jag både bärgare och hyrbil i min försäkring, jag var också 10 mil hemifrån.

    Mina frågor är:

    Rasade den pga trimmet?
    Skulle den rasat i vilket fall som helst? (påstår firman)

    Jag förstår att man gör detta på egen risk det är inte det, jag är mest nyfiken på vad ni har att säga. Jag menar hur många Saabar åker inte runt med ett steg 1 utan större bekymmer...Är nån nyfiken på mera så kan ni gärna skicka ett PM så kan vi ta det där

    Kan tillägga att det inte är konstaterat att det är turbon, men det är vad Saab verkstaden tror som den blev bärgad till.
    Senast redigerat av -=Matte=- den 2014-05-20 klockan 19:07.
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Nu vet jag inte exakt vilken motor du har i din bil men det sitter extremt dåliga turboaggregat på 9-5 och 9-3 med B205 och B235 motorerna, utom B205R och B235R som har en annan turbo som faktiskt inte är tillverkad i wellpapp och lera som den andra verkar vara. Egentligen är det nog inte bara turbon man skall skylla på då hela motorn är rätt misslyckad, t ex dåliga kolvar, hög oljeförbrukning och stora problem med oilsludge på tidiga motorer.

    Turbobyte på 9-3/9-5 med Garrett GT17 (som är det aggregatet som är skit) brukar vara vanligt mellan 10 000 - 15 000mils intervall ca. Kan såklart gå längre också, men man ska inte bli förvånad om man behöver byta redan vid typ 13 000mil.

    0,9bar är inte mycket, är i princip originalladdtryck, tror t ex en Aero laddar mer original än så (ca 1-1,1bar). Mätaren är såklart inte riktigt industriklass på så den kan ju visa fel också.

    Är turbon bytt tidigare? Hur långt har bilen rullat? Oavsett så skulle jag nog påstå att den var på väg att ge sig ändå... Hade kanske hållt längre med originalprogram, men knappast nån garanti det heller. Kolla Blocket så finner du oftast många 9-5 som inte är trimmade som har trasiga turboaggregat.

    Turbobyte på Saab auktoriserad verkstad kan nog hamna kring 10-15 000kr, kan vara värt och kolla pris hos någon annan verkstad också och om du inte har Mitsubishi TD04 (som är den turbon som håller) så kan det vara värt och montera en sån istället. Turbon är eventuellt lite dyrare och du behöver byta några slangar/rör också, men om du har tänkt och ha kvar bilen länge så är det ingen dum idé. Orkar pumpa mer luft också så du kan trimma mer också

    Du bör också byta programvaran i så fall om du väljer att byta turbo från GT17 till TD04.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Tack för bra svar, glömde skriva det, bilen har bara gått 7100 mil i skrivandets stund det jag tycker är konstigt. ja det skulle kosta 10-15 i runda slängar, nu tror mitt färsäkringsbolag att det kan gå på maskinskada Beroende på vad som har orsakat haveriet? Jag har ingen aning om Saab verkstaden går in och gräver i boxen men annars har jag ingen aning om vad dem skulle säga om det.

    vad gället benämningen på motorn så vet jag faktiskt inte det heller...dom påstod att det inte är lika vanligt att en såpass ny 9-5 med "nya blocket och vevhusventen rasar" inte med dem milen, men jag vet inget om det jag, bara lyssnade på dem.
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Nu vet jag inte exakt vilken motor du har i din bil men det sitter extremt dåliga turboaggregat på 9-5 och 9-3 med B205 och B235 motorerna, utom B205R och B235R som har en annan turbo som faktiskt inte är tillverkad i wellpapp och lera som den andra verkar vara. Egentligen är det nog inte bara turbon man skall skylla på då hela motorn är rätt misslyckad, t ex dåliga kolvar, hög oljeförbrukning och stora problem med oilsludge på tidiga motorer.
    Turbobyte på 9-3/9-5 med Garrett GT17 (som är det aggregatet som är skit) brukar vara vanligt mellan 10 000 - 15 000mils intervall ca. Kan såklart gå längre också, men man ska inte bli förvånad om man behöver byta redan vid typ 13 000mil.
    0,9bar är inte mycket, är i princip originalladdtryck, tror t ex en Aero laddar mer original än så (ca 1-1,1bar). Mätaren är såklart inte riktigt industriklass på så den kan ju visa fel också.
    Är turbon bytt tidigare? Hur långt har bilen rullat? Oavsett så skulle jag nog påstå att den var på väg att ge sig ändå... Hade kanske hållt längre med originalprogram, men knappast nån garanti det heller. Kolla Blocket så finner du oftast många 9-5 som inte är trimmade som har trasiga turboaggregat.
    Turbobyte på Saab auktoriserad verkstad kan nog hamna kring 10-15 000kr, kan vara värt och kolla pris hos någon annan verkstad också och om du inte har Mitsubishi TD04 (som är den turbon som håller) så kan det vara värt och montera en sån istället. Turbon är eventuellt lite dyrare och du behöver byta några slangar/rör också, men om du har tänkt och ha kvar bilen länge så är det ingen dum idé. Orkar pumpa mer luft också så du kan trimma mer också
    GT17 blev väl förbättrede vid något tillfälle, var det inte något med oljekanalerna(?) , så därefter minskade väl ändå frekvensen på haverien av denna. Har Matte en Griffin så borde det ju vara en senare modell (så som jag skulle tolka det) .
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Du bör också byta programvaran i så fall om du väljer att byta turbo från GT17 till TD04.
    Bör, nix. SKALL byta till en för turbon anpassad programvara.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2014-05-20 klockan 19:54.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Hur stor är risken att hela motorn är havererad? Hann köra en bit innan jag upptäckte det ordentligt vet ej hur långt, några hundra meter typ


    Nu när jag tänker på det så har ett "vinande" ljud uppträdit en längre tid när bilen startats kall. Kan turbon låta så om den börjar bli kass?
    Senast redigerat av -=Matte=- den 2014-05-20 klockan 20:04.
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  6. #6
    Grava rostskador, dämpare/fjädrar slut, vinande vid kallstart och nu turbon. Kör du rally med bilen?
    Är du säker på mätarställningen? Vinade ljud vid kallstart kan vara igensatt oljefilter. Är oljan bytt nån gång?

    Låter som bilen är köpt på KVD.
    Signaturlös

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Grava rostskador, dämpare/fjädrar slut, vinande vid kallstart och nu turbon. Kör du rally med bilen?
    Är du säker på mätarställningen? Vinade ljud vid kallstart kan vara igensatt oljefilter. Är oljan bytt nån gång?

    Låter som bilen är köpt på KVD.
    Nej jag kör inte rally med bilen. bilen är köpt på en auktoriserad saabhandlare med en tidigare ägare vad jag kollat upp. Ganska säker på mätarställningen då jag har kvitton på tidigare servicar, alla gjorde på auk. saab verkstad, jag är lika förvånad som du.

    Den är servad varje gång bilen säger till om service på aukt. saabverkstad. enligt carfax verkar det inte vara nått skumt med bilen heller. kollade den så noga som möjligt innan köpet.
    Senast redigerat av -=Matte=- den 2014-05-20 klockan 22:15.
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  8. #8
    Du har haft ett jäkla oflyt i alla fall, så där brukar inte en 9-5 vara efter endast 7000 mil.
    Signaturlös

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Hejsan!Har du öppnat huven och tittat hur det ser ut?Kollat oljanivån,sitter slangar där dom ska.
    La motorn av,eller slog du av den?
    Tändes CheckEngine lampan?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Hejsan!Har du öppnat huven och tittat hur det ser ut?Kollat oljanivån,sitter slangar där dom ska.
    La motorn av,eller slog du av den?
    Tändes CheckEngine lampan?
    Hej!

    Motorn la inte av. Jag stängde av den efter ett par hundra meter. Ingen lampa lös alls, testade starta den en gång å då gick den ojämt på gasen inget riktigt svar på gasen, olja fanns på stickan, de jag kunde se var ett par droppar olja på backen där turbon sitter ungefär. Jag kunde inte se att nån slang lossnat iallafall

  11. #11
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Fick byta turbo efter 5km på en 9-5a efter steg1 !
    Visserligen äldre 9-5a och lite mer mil!

    Måndags ex av turbo?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Jag tycker inte att det låter helt självklart med turbohaveri i ditt fall.
    Innan du lägger ner en massa pengar på turbobyte borde du kolla lite mer,motorn ska inte gå ojämt bara bli svagare vid turbohaveri,
    Kolla tex.tändstiften hur dom ser ut,oljiga,vita,trasiga osv.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Jag tycker inte att det låter helt självklart med turbohaveri i ditt fall.
    Innan du lägger ner en massa pengar på turbobyte borde du kolla lite mer,motorn ska inte gå ojämt bara bli svagare vid turbohaveri,
    Kolla tex.tändstiften hur dom ser ut,oljiga,vita,trasiga osv.
    Ok! Ja nej den startade typ inte alls efter jag stängt av, när den gick igång bluddra den å var allmänt kass plus att det blårök endel baktill. Den står på verkstas nu så nått turbobyte blir de nog inte då om de mot förmodan inte skulle vara det.

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Om det viner så kan det som sagt vara ljud från ett oljefilter, men har man lite mer otur så kan det vara en igensatt oljesil/oljepickup i tråget.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Borde inte bilen varna för taskigt oljetryck eller liknande om nått är igensatt?! :/

    Ska bli mycket intressant å se om dom säger nått om trimmet. Finns inga dekaler eller sånt som berättar det, men de ser den ju om dom kollar boxen antar jag
    Senast redigerat av -=Matte=- den 2014-05-22 klockan 08:28.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Frågan är också om man över huvud taget vågar åka med trimmet när den är fixad. verkar inte vara trimvänligt. blev utskrattad av en polare dom kört sin 940 turbo med typ 230hk typ 20.000 mil utan ras :/

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Oroa dej inte för "trimmet", sannolikt som ovan nämnt så att den var på gång redan innan och iom den högre belastningen knäppte det den tidigare.(om det nu visar sig vara snurran)
    Samma sak har hänt mej 2 ggr, turboras på "provkörningen" efter mjukvarubyte....

    MVH

  18. #18
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av -=Matte=- Visa inlägg
    Frågan är också om man över huvud taget vågar åka med trimmet när den är fixad. verkar inte vara trimvänligt. blev utskrattad av en polare dom kört sin 940 turbo med typ 230hk typ 20.000 mil utan ras :/
    Hade din motor varit frisk så hade det inte varit några problem, så enkelt är det. Min 9-3 med gt17 stämplade ut för gott efter ca 5-6 km med steg 1....och då hade jag ändå dragit husvagn 30 mil dagen innan utan några symptom på att turbon hade förvandlats till en marackas

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Hade din motor varit frisk så hade det inte varit några problem, så enkelt är det. Min 9-3 med gt17 stämplade ut för gott efter ca 5-6 km med steg 1....och då hade jag ändå dragit husvagn 30 mil dagen innan utan några symptom på att turbon hade förvandlats till en marackas
    Det är säkert som du säger. Men en motor som gått 7000 mil och alltid servad på aukt. Verkstad när den ska. Att den motorn skulle vara kass redan är inget annat än skandal isåfall. Riktigt usel kvalite i min mening isåfall, men försr får vi se vad verkstaden säger.
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av -=Matte=- Visa inlägg
    Det är säkert som du säger. Men en motor som gått 7000 mil och alltid servad på aukt. Verkstad när den ska. Att den motorn skulle vara kass redan är inget annat än skandal isåfall. Riktigt usel kvalite i min mening isåfall, men försr får vi se vad verkstaden säger.
    Nja, även ett steg 1 får GT17 att gå utanför Garretts spec för vad turbon ska tåla, så att turbon inte håller lika länge med steg 1 är nog att förvänta. Även om det "bara" är 50 hk mer så ökar påfrestningarna på turbon radikalt, och just GT17 är säkert vald av Saab för snabb spoolup varvid man får ta problemet med begränsade marginaler. Saab har ju en annan turbo redan i 220hk-varianten.

    Min första GT17 höll 31k mil (byttes pga oljud, inte ras, men hade flera sprickor i huset syntes efter demontage), min andra har nu gått 20k mil, så en viss kvalité har de allt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. samma spridare till E85 trim o "standard" effekt Bf98
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 21:21
  2. Hur mycket ska en 9000 T16 ladda med "steg 1" trim
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 11:31
  3. Fråga ang. "gammalt" Steg 6 till 9K Aero '95 (Mapt
    Av Hekas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 20:34
  4. Steg 2 trim och 3" halvsats
    Av assar_w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 10:58
  5. Erfarenheter av steg 1 från BSR/"Speedparts" till
    Av MerlanR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 04:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •