Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kan kupéfiltrer vara orsak till att AC inte fungerar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -

    Kan kupéfiltrer vara orsak till att AC inte fungerar?

    Hej!

    Har idag haft in min 9-5 -10 på felsökning då AC inte ger någon direkt kalluft. Fläkten fungerar bra och det blåser halvkallt, men det blir inte någon direkt kyla. Eftersom jag har köpt bilen nyligen så har jag garanti från bilhandlaren, därför fick jag lämna in den till deras verkstad så den som tittat på det är inte "expert" på Saab. Enligt killen som tittade på bilen så är det ett filter (antar att han menar kupéfiltrer) som var igensatt och där av fungerar inte AC. Kan det verkligen vara så?

    Jag skulle få tala med verkstadschefen på fredag och veta vad det tänker göra åt saken. Men jag kan tänka mig att de inte är sugna att stå för ett filter då jag kan tänka mig att de ser det som förbrukningsvara och därför inte ingår i garantin. Så för att ha lite kött på benen låter det rimligt att filtret orsakar att det är dålig kyla i bilen?

  2. #2
    Om kupéfiltret är ordentligt igensatt kan det teoretiskt hindra luften att komma in i kupén, men det kan inte förhindra kyla samtidigt som luften kommer in. Det är troligare att det är torkfiltret som han menar, ett filter som gasenpasserar genom när det cirlulerar genom systemet. Filtrets uppgift är att fånga upp all eventuell fukt i gasenoch om det blir fullt av vatten (pga fukt som kommit in genom läckage) blir det inte kallt. För att byta filtret måste AC tömmas på gas, läcksökas, filter bytas och fyllas.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -
    Hej!
    Tack för snabbt svar, då känns det som om jag kan vara lugn ang. om de ska stå för det eller inte. Det låter ju inte som detta filter är någon form av förbrukningsvara.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-22 klockan 17:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Njae, va inte så säker på det. Det är nogot som kan behöva bytas ibland. Så en bilhandlare kan säkert försöka anse att det är en "förbrukningsvara"
    Kan ju åtminstone hoppas att de tar en del av kostnaden...

  5. #5
    Enligt WIS behöver torkfiltret endast bytas om det har varit läckage eller kompressorhaveri. Något annat sätt för fukt att komma in i systemet finns inte.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -
    Hej!

    Jo man vet ju aldrig med bilhandlare, men dessa känns hittils seriösa.

    Tack för infon från WIS, känns som jag har lite fakta för att stå på mig.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -
    En liten uppdatering, det gick bra, bilhandlaren har beställt ny kondensator och torkfilter som ska installeras. Känns skönt att allt ordnade sig. Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 12:00
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 22:11
  3. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 18:50
  4. SVC motorn vara eller inte vara?
    Av Fredrik.j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 17:49
  5. Apropå bromsad effekts vara eller inte vara
    Av perr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •