Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kopplingen slirar på og9-5 Aero, vilken ska jag köpa?

  1. #1

    Kopplingen slirar på og9-5 Aero, vilken ska jag köpa?

    Hej,

    Som ett gott betyg till Mackans programvara har kopplingen på min 9-5 Aero 2005 börjat slira, full gas på fyran eller femman så släpper det då och då. Jag får naturligtvis byta den, och frågan blir ju då vilken koppling jag ska välja?

    Original koppling verkar ju inte riktigt hålla, och jag har väl dessutom planer på lite mer sprutt i maskineriet, så jag skulle gärna sätta i en lite kraftigare, fast utan att totalt gå över styr ekonomiskt. Jag har googlat lite och hittat följande alternativ:

    - Sachs performance, är väl den bästa men den är inte billig, och har läst att den är väldigt tungtrampad. Den jar ju dessutom stumt centrum, jag tror inte min bil har dubbelmassesvänghjul, är det inte väldigt aggressivt för lådan med helt stum överföring?

    - SPEC, någon av steg 1 - 3, går att hitta lite billigare än Sachs, men många påstår att dom inte håller speciellt länge.

    - Black Diamond, säljs av partsforsaab, lite billigare, men jag har ingen aning om hur bra och länge dom håller:
    http://www.partsforsaabs.com/product...oducts_id=4251

    - Original Aero tryckplatta med en bätre lamell, antingen SPEC som MapTun säljer eller 6-puckar sinter från kl racing eller liknande. Klarar väl mer vrid än med original lamell, men jag är osäker på hållbarhet i längden, vill inte byta igen efter 5000 mil.

    - Sachs performance tryckplatta med original lamell, blir lite billigare och man behåller det fjädrade centrumet, men jag vet inte hur mycket vrid en sån combo klarar, eller om det ens är möjligt att montera det så..

    Jag tar tacksamt emot alla synpunkter, erfarenheter och tips
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Hm hur långt har din bil rullat? Jag kör med "påställt" Maptun 315+ hk 450(+) Nm steg och har ny (2012) Aero original koppling. Dock använder jag växellådan, trampar aldrig fullt på femman från 100 el likn. Org Aero-koppling ska palla minst 450 Nm.

    Iaf ska du byta till kraftigare koppling mm tänk på att du får nåt som ska fungera vid vardagskörning. Ryck o knyck vid köer mm är tröttsamt i längden. Så lägg pengar på rätt sak för det är surt att bli besviken på körbarheten sen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Kingback, öppna upp programmet i T7suite och minska de maximala momentbegränsarna 20Nm så håller din gamla ett tag till. Jag har klarat mig i flera år på det sättet nu trots att jag har en ny koppling med tryckplatta liggandes i förrådet.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Iaf ska du byta till kraftigare koppling mm tänk på att du får nåt som ska fungera vid vardagskörning. Ryck o knyck vid köer mm är tröttsamt i längden. Så lägg pengar på rätt sak för det är surt att bli besviken på körbarheten sen.
    Ja precis, det är ju lite jobb att byta kopplingen så jag vill ju gärna välja rätt prylar..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Kingback, öppna upp programmet i T7suite och minska de maximala momentbegränsarna 20Nm så håller din gamla ett tag till. Jag har klarat mig i flera år på det sättet nu trots att jag har en ny koppling med tryckplatta liggandes i förrådet.
    Jag har inte utrustning till att läsa ur programmet ur boxen osv, jag kan ju såklart beställa ett modifierat program, men i så fall hade jag ju snarare tänkt mej ett med MER vrid..

    Får väl försöka använda vridmomentbegränsaren i högerfoten lite bättre så länge..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    En sak det behöver nödvändigtvis inte vara mkt vrid i programmet, har du koll på hur stor översläng på ladd/luftmassa du har? Det om ngt är det som knäcker kopplingar i första hand.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    En sak det behöver nödvändigtvis inte vara mkt vrid i programmet, har du koll på hur stor översläng på ladd/luftmassa du har? Det om ngt är det som knäcker kopplingar i första hand.
    Vid fullgas är mReq 1260, och mAir går aldrig över det iaf. Laddtryck har jag inte kollat, vad borde det ligga på, 1.1 - 1.2 bar?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Vid fullgas är mReq 1260, och mAir går aldrig över det iaf. Laddtryck har jag inte kollat, vad borde det ligga på, 1.1 - 1.2 bar?
    Nja, vad visar mAir under precis första sekunden när du tryckt gasen i botten? Liten översläng är normalt dvs mair blir högre än mreq innan t7 hunnit justera in sig. Finns fina exempel där luftmassa ligger kraftigt över begärt = "okontrollerat" mkt Nm/hk vilket är "obra".
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Nja, vad visar mAir under precis första sekunden när du tryckt gasen i botten? Liten översläng är normalt dvs mair blir högre än mreq innan t7 hunnit justera in sig. Finns fina exempel där luftmassa ligger kraftigt över begärt = "okontrollerat" mkt Nm/hk vilket är "obra".
    Som sagt, jag tror aldrig jag har sett mAir över 1260 så det är nog inget problem. Jag tror Mackans program är rätt väl utprovat, min bil går väldigt fint med det ialfall.

    - - - Uppdaterad - - -

    En liten uppdatering, alternativet "Sachs performance tryckplatta med original lamell.." funkar inte, här är orsaken..

    http://www.uksaabs.co.uk/UKS/downloa...9642&mode=view
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    I Sjöans tråd finns det en lösning på problemet med att få originallamellen att passa Sachs performance plattan.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    I Sjöans tråd finns det en lösning på problemet med att få originallamellen att passa Sachs performance plattan.

    Mvh
    Japp, jag hitatde det, tackar för tipset. Han fräste helt enkelt ur tryckplattan så lamellcentrum får plats. Det är ju inte så komplicerat, och jag antar att den combon borde klara lite mer vridmoment än original Aero koppling.

    Vad tror ni är bäst, original Aero tryckplatta med Maptuns speiallamell från SPEC eller sachs performance tryckplatta med original Aero lamell?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. 9-3 se 2,0t -99, kopplingen slirar.
    Av kojan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 20:48
  2. 9-3 SC 2.0T(BSR) Kopplingen slirar. Vilken ska jag välja?
    Av Tommy 2453 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 15:49
  3. Kopplingen slirar i min 9916v turbo. Byta till vilken?
    Av Lövet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 21:40
  4. kopplingen slirar
    Av malex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •