Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Balansaxelkedja 9-3 ss

  1. #1

    Balansaxelkedja 9-3 ss

    Hej
    Har haft problem med att spännaren till ba-kedjan gich så jag bytte det och plastskenorna och bilen gick därefter som en dröm men nu märker jag att kedjan kuggar över lite vid varje start så motorn vibrerar mer och mer.

    Hade borta kåpan i fredags och nollade allt men nu har den börjat vibrera igen.

    Verkar vara dåligt tryck på fjädern så den inte orkar spänna nått innan oljetrycket kommer!

    Kedjan känns inte sliten och dreven är fina!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Jag hade bytt hela kretsen. Kan ju vara så att kedjan är väl lång så sträckaren bottnar.

    Du ser inga problem med oljeförsörjningen till sträckaren?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Kollade lite på den gamla sträckaren och den ser inte ut som att den spänner hydrauliskt, bara smörjning verkar det som!

    Är ju frågan om det kanske är kedjan som är så pass sliten.. Den sträcker ju upp kedjan med fjäderkraft men fjädern är ju så löjligt klen.

    Orka plocka bort kamkedjan... Suck

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Obalans kommer att ett st. drev snurrar men den snurrar inte själva b-axel lika mycket pga att kedjan är inte spänd och drevens konstruktion som bäddar till det.(fri drevs gång i fall saknas spänst)
    Om du skulle tag ner kåpan kan man se att märke på b-dreven stämmer inte längre och då blir obalans.

    PS! Detta fel hade jag på min 9000-94.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Ok men menar du att drevet blir som ett frihjul när det inte är tillräckligt spänt? Låter konstigt tycker jag.. Förklara mer!

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det låter väldigt konstigt om kedjan bara skulle spännas av en liten fjäder? Oftast är ju spännaren mekanisk så den spärrar på tillbakagången, annars skulle du ju inte kunna vrida motorn baklänges, då skulle ju varenda kedja på vilken bil som helst klättra över.
    Du måste ha missat något primärt.

  7. #7
    Jo tog isär den gamla sträckaren och såg att den låser mekaniskt men det verka ju inte funka allt för bra...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    B-spännare använder oljatryck huvudsakligen för sin drift och har backspärr som är lätt att tas ur funktion om man vrider stången ½ -1 varv eller blev sliten.. K-spännare.är helt annan backspärr och oljatryck fungerar mest att smörja stången så den inte kärvar.
    Jag skrev lite fel om frihjul men om spänst uteblir då kedjan driver inte den drev , lätt att kugga över hela tiden eller sporadiskt och obalans kommer direkt.
    Om man inte tar ner den drev och kollar blir svårt att se om kuggar är nötta (måste hitta mina bilder ) och då utryckte jag mig ”frihjul” SORRY !!!
    Det drev har två släpringar som skyddar att se kondition på kuggar.när den är på plats..

    På gott eller ont på din motor jag skulle tag bort B –kedjan och må bra, de gör jag på mina 2 saabar av äldre modell 91-94.

    PS ! Om stången sitter inte rätt vriden i b-spännare och i min test om man tillsätter tryckluft istället för olja då pendlar stången 20 mm fram och bak vilken resulterar i späns -icke spänst….
    B-spännare finns flera st. hemma och lätt att testa för mig.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    kedjan går på släpringar och avg-b-axel snurar inte vid drift eller snurrar ibland? känns som fri hjul.
    obalans finns.


    bortagrn b-kedjan och b-spänares olja matning täpt med nitril gummipackning som säkerhet.



    färdig på plats lite tvättad och silver lakat.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Men det är inte samma motor!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av storlyftkran Visa inlägg
    Men det är inte samma motor!
    Skriver man bara 9-3 ss säger inget utan ärsmodell. Min tips är bara gissning och för att hålla din tråd levande men det finns säkerligen folk som kan gissa din
    årsmodell och hjälpa till mer än jag som har sysslat endast med 9000.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Årsmodellen är troligtvis av mindre betydelse, men motortyp eller modellbeteckning på bilen skulle ju underlätta massor, så att folk slipper sitta och gissa. Och naturligtvis anger du årsmodell samtidigt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Balansaxelkedja på garanti?
    Av Edde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 18:03
  2. balansaxelkedja
    Av sahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 20:25
  3. balansaxelkedja 9000!
    Av lampann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 14:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •