Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Skuren ac kompressor?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333

    Skuren ac kompressor?

    Bytte expansionsventilen på min 04 9-5 aero för två veckorsedan och fick fyllt på systemet. Allt funkade bra tills igår när det rök och luktade bränt nere vid ac-kompressorn. Tyckte det luktade typiskt koppling. Är det rimligt att anta att det är magnetventilen som gett sig eller finns det något annat jag bör kolla först? Om så är fallet, brukar något annat pajja samtidigt eller tror ni jag lugnt kan investera i endast ventilen?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Brukar kallas magnetkoppling men det är nog samma sak som du tänker på.

    Det finns lite olika stuk på magnetkopplingarna, men de flesta skall du skunna snurra runt den yttersta "skivan" för hand om motorn inte är igång såklart. Om den är stum eller om det rasslar så innihelvete så är det en dålig magnetkoppling du har.

    Vet inte om det går att schimsa kopplingen på 9-5, men det går på t ex 9000. Antar att den eventuellt skulle kunna slira om spelet har blivit för stort pga slitage.

    Röken kan vara från multiremmen.... kör inte bilen mer förrens du har kollat upp detta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Brukar kallas magnetkoppling men det är nog samma sak som du tänker på.

    Det finns lite olika stuk på magnetkopplingarna, men de flesta skall du skunna snurra runt den yttersta "skivan" för hand om motorn inte är igång såklart. Om den är stum eller om det rasslar så innihelvete så är det en dålig magnetkoppling du har.

    Vet inte om det går att schimsa kopplingen på 9-5, men det går på t ex 9000. Antar att den eventuellt skulle kunna slira om spelet har blivit för stort pga slitage.

    Röken kan vara från multiremmen som slirar på nån remskiva.... kör inte bilen mer förrens du har kollat upp detta.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Hade tid på vianor idag för att kolla läckage efter fyllningen och då kollade dem kompressorn också och den ligger urkopplad hela tiden och en kalibrering ger felkod 18. Får ta och kolla på det till helgen då.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Felkod 18/B2375 (om man läser av med Tech2)

    http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/b2375/

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Vad menas egentligen med den felkoden?

    När jag läser lite verkar det som den pekar på expansionsventilen men den är ju ny. Eller kan jag få den felkoden om magnetkopplingen lägger av?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Verkar som det pekar på magnetventilen till kranen, dvs på torpedväggen. Hade man loss den när man bytte expansionsventil kanske?

    Ang lukten från kompressorn så kan den mycket väl ha skurit.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Det enda jag hade loss då var just expansionsventilen och såklart slangarna till den.

    Kan man på något sätt kolla om kopplingen eller pumpen har gått sönder?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Utan remmen monterad så snurrar kompressorns remhjul lätt och fint utan missljud. Jag testade att koppla kontakten bakom lampan direkt på plus utan att märka någon skillnad alls på kopplingen eller motståndet på hjulet, vad ska det bli om man mäter motståndet i denna kabeln?

    Så fort bilen går tycker jag det kommer ett litet missljud från kompressorn och att det börja lukta lite.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Kan ge dig lite input att jag felsöker min kompressor i detta nu på min 9 5 -98.
    När jag kopplade på 12V direkt från batteriet på magnetkoppling hörde jag ett mycket distinkt klonk från kopplingen.
    Hade aldrig av remmen och kände på hjulet, men jag hörde från ovansidan av motorn utan problem.

    Så det låter som att din magnetkoppling är lite kiss kass.
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Tyckte det borde låta lite, det va kabeln bakom höger lampa du kopplade på plus? Får se om jag kan få tag i en annan magnetkoppling och byta bara den.

    Någon som kan förklara mer ingående vilken ventil som menas med felkod 18? För det enda jag kan hitta på torpeden är expansionsventilen, vilken jag bytt, och den till avlastningsventilen. Missar jag något helt uppenbart?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Har din bil en sådan här?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._90566947.html

    Isf sitter det ytterligare en magnetventil på torpedväggen för att manövrera denna. Vet att kranen tagits bort på vissa årsmodeller, så den kan fattas. Det finns en justering att göra när man reservdelsprogrammerar ACC-panelen där man väljer om man har denna kran eller inte. Står parametern fel så blir det ju en felkod som följd. Är ACC-panelen bytt?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Kan inte se någon sådan eller extra magnetventil på torpeden. ACC-panelen är bytt och kommer från en 01:a

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Citat Ursprungligen postat av Juvakka Visa inlägg
    Tyckte det borde låta lite, det va kabeln bakom höger lampa du kopplade på plus? Får se om jag kan få tag i en annan magnetkoppling och byta bara den.
    Yes, det var den bakom höger lampa.
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

Liknande ämnen

  1. Skuren AC kompressor 9000, rembyte?
    Av StefanM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 10:14
  2. Skuren kompressor
    Av Rc-scotten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 13:54
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 00:02
  4. Skuren ac kompresor NG 900 -96
    Av Blanc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •