Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Angående större bränslepump

  1. #1

    Angående större bränslepump

    Hej!

    SAAB 9000 1997.
    Steg 3, 3" från turbo, magnetventil + slangar, 3bar mapsensor.

    Köpte en 9000 för ett tag sedan och ägare innan sa att han hade bytt till en större högflödes bränslepump.


    Fråga lyder hur som helst, det tar en stund innan bilen startar. Man måste alltså hålla nyckeln i startläget ett par sekunder(5 sek) Är det normalt ifall man har en större bränslepump? Men bilen startar alltid oavsett
    Han nämnde något om att det tar en stund att cirkulera bränslet i pumpen.

    Bilen går förövrigt som han ska och skjuter på riktigt ordentligt, men vill bara veta ifall det är något jag bör oroa mig över? Att pumpen är på väg mot sitt slut eller något.


    mvh

  2. #2
    Sugmotor Xisess avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge, Sweden
    Inlägg
    70
    Medlem#
    8866
    Det kan helt enkelt vara så att han glömt montera backventilen/backventilen havererat. Den sitter monterad i pumparmaturen. Sitter inte den där så rinner soppan tillbaka när du stängt av. Så nej, det är inte normalt på en bil med större pump
    Senast redigerat av Xises den 2014-05-19 klockan 21:26.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Xises Visa inlägg
    Det kan helt enkelt vara så att han glömt montera backventilen/backventilen havererat. Den sitter monterad i pumparmaturen. Sitter inte den där så rinner soppan tillbaka när du stängt av. Så nej, det är inte normalt på en bil med större pump
    Okej! Avancerat att byta? Eller kan man köra på som vanligt ändå? finns det någon risk att bränslepumpen/bränslesystemet kan ta skada av det här?

    mvh
    Senast redigerat av turbosaaben1 den 2014-05-19 klockan 22:30.

  4. #4
    Sugmotor Xisess avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge, Sweden
    Inlägg
    70
    Medlem#
    8866
    Nej, det går alldeles utmärkt att köra med, tråkigt när man ska starta bara.

    Annars rätt lätt att byta. Backventilen sitter i själva nippeln på bränslepumpsarmaturen

    Citat Ursprungligen postat av turbosaaben1 Visa inlägg
    Okej! Avancerat att byta? Eller kan man köra på som vanligt ändå? finns det någon risk att bränslepumpen/bränslesystemet kan ta skada av det här?

    mvh

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Xises Visa inlägg
    Nej, det går alldeles utmärkt att köra med, tråkigt när man ska starta bara.

    Annars rätt lätt att byta. Backventilen sitter i själva nippeln på bränslepumpsarmaturen
    Kanon! Då behöver jag inte oroa mig över att jag står nån dag och inte får igång bilen iafl!

    Hur som helst, får ta nån dag och försöka ge mig på att byta backventil. Men tack för svar! Då behöver jag inte oroa mig iafl


    EDIT: Den här är det du menar? http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...0_9337510.html
    Den ser ju väldigt lätt ut att byta faktiskt!

    mvh
    Senast redigerat av turbosaaben1 den 2014-05-19 klockan 22:56.

  6. #6
    Sugmotor Xisess avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge, Sweden
    Inlägg
    70
    Medlem#
    8866

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 093
    Medlem#
    2555
    Provat bara sätta på tändningen några sekunder så pumpen går och sen vrida på starten?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Provat bara sätta på tändningen några sekunder så pumpen går och sen vrida på starten?
    Har inte provat det ännu, men vad ska det spela för roll? Han ska väl som sagt inte stå o tugga i sekunder innan han start?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av turbosaaben1 Visa inlägg
    Har inte provat det ännu, men vad ska det spela för roll? Han ska väl som sagt inte stå o tugga i sekunder innan han start?
    Det är en test för att se om motorn startar snabbare om man ger bränslepumpen tid att bygga upp trycket. Om backventilen saknas eller står öppen tar det några sekunder för pumpen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det är en test för att se om motorn startar snabbare om man ger bränslepumpen tid att bygga upp trycket. Om backventilen saknas eller står öppen tar det några sekunder för pumpen.
    Tack för tipset ska prova detta! Med denna metod kan man då alltså kolla ifall backventilen saknas/rasat?

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 093
    Medlem#
    2555
    På min gamla 9000 så hade jag tagit bort backventilen helt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9044
    Varför RZ?

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 093
    Medlem#
    2555
    Ett sätt att underlätta återflödet, körde med tekniken att köra pumpen några sekunder innan start.

    Finns ju en annan intressant tråd som nyligen är startad om att högflödes-pumparna bara flödar på och returen tillbaks till tanken är underdimensionerad.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9044
    Okej! Du råkar inte ha länk till den?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ett sätt att underlätta återflödet, körde med tekniken att köra pumpen några sekunder innan start.

    Finns ju en annan intressant tråd som nyligen är startad om att högflödes-pumparna bara flödar på och returen tillbaks till tanken är underdimensionerad.
    Så du rekommenderar mig att köra utan backventil? Kan ju prova din teknik, bör ju funka.

Liknande ämnen

  1. Större Intercooler 9-3 SS
    Av MrStcs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 15:00
  2. Bränslepump vs bränslepump OG900
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 18:38
  3. Större snorkel
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 19:44
  4. Enb fråga angående större Ic ??
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 08:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •