Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: 9-5 2.3t -04: Har motorn pajat? (tändstift med olja och metallbitar på)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    14

    9-5 2.3t -04: Har motorn pajat? (tändstift med olja och metallbitar på)

    Hej! Skulle behöva hjälp med att tyda denna bild:



    Tändstiftet är från cylindern längst till vänster närmast kammen.

    Kom åkandes då bilen tappade ork (cruise på 110) och motorlampan började lysa. Kom lite rök från huven när jag väl stannat och det droppade olja under bilen.

    Motorrummet var sprejat, typ bak till (läs högt i motorrummet) mot höger dämpartorn. Även runt oljepåfyllningen.

    Rullade försiktigt en bit till på typ 3 cylindrar. Oljenivån bestod över natten inget mer droppande. Kylarvattnet ser bra ut och färgen på motoroljan är väl aningen brunt men ser OK ut.

    Såg även att en slang som är under den lilla kåpan (runt oljepåfyllningen) lossnat (den har en liten gul rund plastformad-bit som kopplar ihop två) som sög massa luft och när jag satte tillbaka den gick den bättre, men fortfarande skramlandes på 3 cylindrar.

    Vad tror ni tänkbar reparation kunna vara, vad lutar det åt?

    Tack för ett bra forum!

    //C
    SAAB 9-5 VECTOR 2.3t SPORTCOMBI -04

  2. #2
    Det ser inte bra ut. Blir nog att lyfta på toppen och kolla vad som har hänt.
    Mer bilder?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069
    Det brukar väl tyvärr vara kolvhaveri med dessa symptom.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    14
    Slang som lossnat och själva fäste för slangen på denna runda plastbit (den har säkert ett bättre namn) såg ut att gått av:

    http://s16.postimg.org/853liaak5/bild_1.jpg

    Tog en trasa och torkade upp det värsta men det är olja lite här och var. Mesta oljan hade skickats upp mot motorhuven, runt oljepåfyllningen och dämpartornet.

    http://s1.postimg.org/c8ubntrfz/bild_2.jpg

    http://s1.postimg.org/4u4zvg5kf/bild_4.jpg

    http://s1.postimg.org/qhty5w5yn/bild_3.jpg

    //C
    SAAB 9-5 VECTOR 2.3t SPORTCOMBI -04

  5. #5
    En av kolvarna mår inte riktigt bra.
    Signaturlös

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    14
    Jag tänkte igår att detta blir riktigt jävla dyrt. Helförsäkringen täcker som tur är, säkert, inget av detta.
    SAAB 9-5 VECTOR 2.3t SPORTCOMBI -04

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798
    Låter som sagt som kolvarna har spruckit.

    Har du tur så klarar du dig med enbart byte av kolvarna, under förutsättning att cylinderväggar och cylinderhuvud inte tagit skada. Jag skulle i så fall ha satsat på en uppsättning smidda kolvar för 5000 kr när man ändå har motorn isär. Kolvarna går att byta med motorn kvar i bilen.

    När kolvarna spricker så läcker förbränningsgaserna ned i vevhuset och trycksätter det. Det är därför du har lösa slangar och olja överallt.

  8. #8
    Den runda plastbiten är en backventil till vevhusventilationen. Men detta är ditt minsta problem just nu tyvärr.
    Har du tillgång till garage och verktyg, vart bor du?
    Kanske kan rekommendera en bra verksta som grejar bara med saab

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    14
    Mjo - suttit och googlat och blivit mer deprimerad

    Kollat ny motor på Maptun och använda på Bildelsbasen. Lutar åt en begagnad. Hade såklart varit kul att låta Maptun fixa biffen. Måste hitta någon som kan utföra denna syssla i Sthlm.

    Tänkte höra med Mats Riesel Bil & Maskin samt Svenskabil i Akalla se om de kan stoppa i en spis alt vägledning. Tips om verkstäder rekommenderas!
    Senast redigerat av Caspar den 2014-05-18 klockan 23:44.
    SAAB 9-5 VECTOR 2.3t SPORTCOMBI -04

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286
    Släng i en motor från Maptun med nåt trimsteg
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  11. #11
    finns billiga motorer på olika skrotar, köpte en för 1200, som rullat 12000mil för en månad sen
    Saab 9-5 Sedan 2003

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 032
    Medlem#
    6220
    Finns även renoverade pjäser på blocket till rimligt pris dock ska man passa sig då vissa är lurendrejare du får en motor som påstås vara renoverad men inte är det.

    Denna dock vet ja inget om dem men det är ju ett företag.
    http://www.blocket.se/alvsborg/Nyren....htm?ca=14&w=3

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2014-05-19 klockan 02:32.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av Caspar Visa inlägg
    Tänkte höra med Mats Riesel Bil & Maskin samt Svenskabil i Akalla se om de kan stoppa i en spis alt vägledning. Tips om verkstäder rekommenderas!
    Mats Riesel är bra. Det finns många bra verkstäder runt om Stockholm. Svenska Bil (Hedin Bil numera) i Akalla är utan tvekan den anläggning som jag håller mig längst ifrån. Jag gissar att det även är den som har sämst rykte i Stockholm.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    14
    Jag ringde runt, men läget styrde rätt mycket. Slutade med att jag lämnade den här efter tips: http://www.statoilveddesta.se/

    Motor beställd från bildelsbasen.

    Återkommer med dom/resultat
    SAAB 9-5 VECTOR 2.3t SPORTCOMBI -04

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Om du har tänkt att ha kvar bilen så är det bra och byta till kolvar som inte spricker innan du sätter i den "nya" motorn annars kan du sitta där med samma skit igen om du har otur.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    14
    Måste vara ett söndagsexemplar eller ÄR motorerna så dåliga som vissa skriver? Om det är uteslutande värmeproblem som leder till detta får jag väl göra ett stort hål i fronten

    När man kollar tidigare trådar verkar det vara såväl originalbilar som trimmade som råkar ut för det. Jag har inte hittat någon röd linje. Vet bara att jag kört bilen från de ca 15800 milen när jag köpte den t o m idag 3500 mil senare, då har jag på 7 månader bytt olja (GM dexos2 5W-30 bra grejer) 3 ggr med filter, tändstift, bränsle- & luftfilter och närmast kört den som en pensionär (27 fyllda).
    SAAB 9-5 VECTOR 2.3t SPORTCOMBI -04

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069
    Det kanske är läge att kolla bränsletryck alt hiva i en ny bränslepump innan du kör igen?
    Du kan ju också be någon vänlig själ aktivera OpenSID så du kan hålla koll på spikningar mm, även om du inte tänkt trimma.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Skulle nog mer säga att du haft en jävla otur. SAAB:s vanligaste problem är att ägarna inte sköter service med olja. Byter du med typ 1000 mils intervall och använder GM-oljan som du skrev så ska det inte vara detta utan otur. Du kan ju också kört med lite taskiga stift i kombination med en liten taskig tk. Lider med dig.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  19. #19
    Är det originalprogram i styrboxen?
    Signaturlös

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus Visa inlägg
    Skulle nog mer säga att du haft en jävla otur. SAAB:s vanligaste problem är att ägarna inte sköter service med olja. Byter du med typ 1000 mils intervall och använder GM-oljan som du skrev så ska det inte vara detta utan otur. Du kan ju också kört med lite taskiga stift i kombination med en liten taskig tk. Lider med dig.
    Nej det är inte otur utan klena originalkolvar som är boven i dramat. Utmattning och sprickor i ringlandet förekommer, och är inget som oljebyten kan åtgärda. Är motorn dåligt trimmad (eller väldigt kraftigt trimmad) eller om motorn inte går som den ska så blir de redan dåliga marginalerna obefintliga.

Liknande ämnen

  1. 9-5 med olja på tändstift
    Av elboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 13:16
  2. vad för olja i motorn 9-5 Sc 2,3 Biopower?
    Av Gunnervik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 10:20
  3. HJÄLP! Har jag pajat motorn?????
    Av subsix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 17:43
  4. Byte av luftfilter,tändstift,och olja 95 aero 02
    Av baskowilma i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 12:47
  5. Olja och tändstift
    Av Druva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-30, 03:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •